bank blokkeert rekening zomaar!

boos
Topic Starter
Berichten: 305

bank blokkeert rekening zomaar!

#1 , 02 feb 2017 16:37

Bank blokkeert rekening van ons zomaar omdat ze het vreemd vinden dat er bedragen op komen,
we drijven handel en dat is normaal

hoelang mag eenbank blokkeren want er staat nog geld op.
we kunnen nu niks meer kopen.
en kunnen ze zomaar het geld wat er nog op staat inhouden of gaan ze dat terugstorten naar onze klanten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 02 feb 2017 17:38

Heeft u al navraag gedaan bij uw bank wat er gebeurd is. Er moet toch een reden opgegeven worden. Uw uitleg is veel te vaag.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#3 , 02 feb 2017 18:24

Banken hebben systemen die hen moeten behoeden voor witwassen misdaadgeld of ontduiken belastingen via hun rekeningen. Elk klant heeft een profiel bij de bank met een "bandbreedte" waarbinnen men verrichtingen als normaal beschouwt. Ik ga hier niet in detail omdat bad guys meelezen.
In uw geval zal men de verrichtingen die u uitvoerde als "abnormaal" voor uw profiel beschouwen. Een blokkering is een maatregel die men niet snel neemt. U zal moeten argumenteren waarom die betalingen wel normaal zijn. Als u handel drijft kan u dat perfect bewijzen door middel van een gedetailleerde boekhouding/betaallijsten/facturen en al wat daar dienstig kan voor zijn. Als u dat kan bewijzen zal het probleem snel opgelost zijn. Als u dat niet kan bewijzen kan die rekening lang geblokkeerd blijven.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

boos
Topic Starter
Berichten: 305

#4 , 02 feb 2017 18:52

Ok, en meg dan ook het zomaar innen dat al op de rekening staat?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 02 feb 2017 18:58

Ok, en meg dan ook het zomaar innen dat al op de rekening staat?
Mijn buikgevoel vertelt me dat er beslag onder derden op uw rekening werd gelegd.
Waarschijnlijk had/hebt u schulden?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 02 feb 2017 22:32

Men heft de bank nog niet gecontacteerd voor een uitleg. Er zijn wel waarschijnlijk brieven verstuurd geweest.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 02 feb 2017 22:37

Of is er een vonnis en is het een gerechtelijk beslag?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 feb 2017 22:42

Ok, en meg dan ook het zomaar innen dat al op de rekening staat?
Mijn buikgevoel vertelt me dat er beslag onder derden op uw rekening werd gelegd.
Waarschijnlijk had/hebt u schulden?
Dan staat de rekening volgens mij fysiek op nul.
Behalve stortingen die na datum (eigenlijk tijdstip) van uitvoering derdenbeslag zijn toegekomen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 02 feb 2017 22:46

Dan staat de rekening volgens mij fysiek op nul.

Waarom? Dat is niet noodzakelijk zo.
Men kan veel schulden hebben maar toch een rekening met een positief saldo.
Het kan ook over bewarend beslag gaan.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

boos
Topic Starter
Berichten: 305

#10 , 02 feb 2017 23:17

nee ze vonden het raar dat er bedragen op een zichtrekening kwamen .
ik heb een bedrijf en heb nog geen zakelijke rekening kunnen openen en de gelden kwamen op de privé rekening en dat vonden ze verdacht

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 feb 2017 23:46

Dan staat de rekening volgens mij fysiek op nul.

Waarom? Dat is niet noodzakelijk zo.
Men kan veel schulden hebben maar toch een rekening met een positief saldo.
Het kan ook over bewarend beslag gaan.
In geval van een bewarend derdenbeslag gaat het over het volledige creditsaldo (zie oa. https://www.law.kuleuven.be/jura/art/44 ... eghen.html)
De overheersende mening in rechtspraak en rechtsliteratuur bestaat erin dat het beslag betrekking heeft op het volledige creditsaldo ten tijde van het beslag, onder voorbehoud van de verrekening van de lopende verrichtingen.
Als gevolg van het beslag wordt het saldo geblokkeerd; zodoende kan het creditsaldo niet meer worden gewijzigd door nieuwe verrichtingen.
Ik ken hiervan een praktijkvoorbeeld: (betwiste) schuld van 90 000 EUR, 700 000 EUR geblokkeerd via bewarend derdenbeslag op bankrekeningen (saldo van zichtrekening en spaarboekje).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#12 , 02 feb 2017 23:58

TS geeft dus aan dat handelstransacties via prive rekening binnen komen. Dat zijn afwijkende geldstromen voor particulieren en dus verdacht. Dus naar de bank gaan en bewijzen aanleveren = bewijs opstarten handelszaak/BTW nr/KBO, bewijs handelstransacties enz. Plus professionele rekening openen. dan komt dat wel goed.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

mirjam2000
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#13 , 03 feb 2017 00:38

Mag het hopen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 03 feb 2017 09:56

nee ze vonden het raar dat er bedragen op een zichtrekening kwamen .
ik heb een bedrijf en heb nog geen zakelijke rekening kunnen openen en de gelden kwamen op de privé rekening en dat vonden ze verdacht
Het zal dan ook niet op een paar honderd euro gegaan zijn, hé? Als er op een particuliere rekening duizenden euro's gestort worden vanop verschillende bankrekeningen, is dit inderdaad verdacht en heeft een bank het recht / de plicht om dit verder te onderzoeken of actie te ondernemen.

U hebt een zaak, maar nog geen handelsrekening kunnen openen? Da's een excuus waar de fiscus bij eventuele controle eens flink mee zal lachen, denk ik. Dus u krijgt vanaf dag één dat u uw zaak opstart, meteen zoveel betalingen binnen dat het voor een bank verdacht is, nog voor u de tijd hebt gehad een zakelijke rekening te openen? Ofwel hebt u een zéér lucratieve business opgestart, ofwel bent u hier niet helemaal eerlijk, lijkt me...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#15 , 03 feb 2017 11:08

Bewarend beslag wegens schuld van 90.000 €, en alles , zijnde 700.000 € geblokkeerd : dat kan niet. De bank moet er alleen voor zorgen dat die 90.000 € in uiterste geval kan betaald worden. Maw. het saldo mag niet onder die 90.000 € zakken. Voor de rest moeten andere verrichtingen kunnen doorgaan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Bank & Beurs”