bank blokkeert rekening zomaar!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Re: bank blokkeert rekening zomaar!

#16 , 03 feb 2017 11:39

Bewarend beslag wegens schuld van 90.000 €, en alles , zijnde 700.000 € geblokkeerd : dat kan niet. De bank moet er alleen voor zorgen dat die 90.000 € in uiterste geval kan betaald worden. Maw. het saldo mag niet onder die 90.000 € zakken. Voor de rest moeten andere verrichtingen kunnen doorgaan.
Heb jij het nu nog over de zaak van de topic starter? Die heeft toch nergens gemeld dat er bewarend beslag gelegd was, of mis ik hier iets?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#17 , 03 feb 2017 11:49

Ik weet niet of jullie het nog weten maar boos heeft enkele maanden geleden de boeken neergelegd, een rare zaak met haar man.

Dit faillissement is nog steeds niet afgesloten !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#18 , 03 feb 2017 12:08

Boos == een Zij? OK. Echtscheiding , faillissement? Is dus waarschijnlijk een vechtscheiding. De partner kan ALLES laten blokkeren - zeker in het wettelijk stelsel - om tot een correcte en eerlijke verdeling te komen.

Tom, ik reageerde op een vorige post waarin zo iets werd beweerd.
Gesloten voor mij.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#19 , 03 feb 2017 12:31

Ik weet niet of jullie het nog weten maar boos heeft enkele maanden geleden de boeken neergelegd, een rare zaak met haar man.

Dit faillissement is nog steeds niet afgesloten !
Ah, bon... Dat had ze wel even kunnen vermelden in haar openingspost. :roll: Ik sluit me aan bij Wanton: zaak ook gesloten voor mij. Als je al die info "vergeet" te vermelden, moet je niet veel hulp verwachten...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#20 , 03 feb 2017 14:09

Dan staat de rekening volgens mij fysiek op nul.

Waarom? Dat is niet noodzakelijk zo.
Men kan veel schulden hebben maar toch een rekening met een positief saldo.
Het kan ook over bewarend beslag gaan.
In geval van een bewarend derdenbeslag gaat het over het volledige creditsaldo (zie oa. https://www.law.kuleuven.be/jura/art/44 ... eghen.html)
De overheersende mening in rechtspraak en rechtsliteratuur bestaat erin dat het beslag betrekking heeft op het volledige creditsaldo ten tijde van het beslag, onder voorbehoud van de verrekening van de lopende verrichtingen.
Als gevolg van het beslag wordt het saldo geblokkeerd; zodoende kan het creditsaldo niet meer worden gewijzigd door nieuwe verrichtingen.
Ik ken hiervan een praktijkvoorbeeld: (betwiste) schuld van 90 000 EUR, 700 000 EUR geblokkeerd via bewarend derdenbeslag op bankrekeningen (saldo van zichtrekening en spaarboekje).
Daarom dat ik vermeldde dat het ook het volledige bedrag zou kunnen zijn.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Bank & Beurs”