Curattors en het recht op een basisbankdienst.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

Curattors en het recht op een basisbankdienst.

#1 , 28 jan 2017 16:04

In december ging ik persoonlijk failliet, meer wil er in dit kader niet over kwijt.

Ik heb, samen met mijn echtgenote, een nieuwe BVBA opgestart, ten einde te kunnen blijven verder werken. Ik zelf ben in deze BVNA ingeschreven als loontrekkende.

Hiervoor opende ik vorige week een nieuwe zichtrekening bij Belfius. Op zich geen probleem, want - zoals de beambte ook zei - ik heb het recht op een basisbankdienst.

Gisteren werd ik gecontacteerd door dezelfde beambte: bij het eigenlijke openen van mijn bankrekening kwam er een blokkering aan het licht, ik zou voor het openen van die rekening toestemming nodig hebben van mijn Curator.

Ik nam contact op met de curator en kreeg het volgende als antwoord:
Ik geef er de voorkeur aan dat U momenteel geen bankrekeningen op Uw eigen naam aanhoudt.
Ze verwacht dat ik dus de rekening van mijn echtgenote of iemand anders gebruik... Ik ben hier uiteraard niet mee opgezet.

Ik heb al een tijdje de indruk dat deze curator zijn boekje te buiten gaat, maar vindt nergens concrete regels hieromtrent. Volgens mij moeten die hier toch bestaan, maar buiten wat wazig gezever krijg ik hier nooit antwoorden op...

Concreet is mijn vraag hier: hoe legaal is dit? Hoe zit het met mijn recht op een basis bankdienst?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jan 2017 17:05

je moet wachten tot de datum voor de neerlegging van het eerste proces-verbaal van verificatie van schuldvorderingen: 3 februari 2017.

Ik denk dat ik dit je al een eens gezegd heeft !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#3 , 28 jan 2017 17:10

Aha... Wel, het kan... Maar ik herrinner me dit niet dan.

Wat verandert er dan?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jan 2017 20:31


Wat verandert er dan?
Niks, het grote werk van de curator zit er op, en zal je nu de toestemming geven voor een bankrekening, dit is de normale situatie.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#5 , 28 jan 2017 23:37

Laat het ons hopen... de respons die ik afgelopen vrijdag kreeg doet me iets anders vermoeden.

Terug naar “Bank & Beurs”