Bank stopt relatie

beltuni
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Bank stopt relatie

#1 , 25 jan 2017 09:46

Onlangs kreeg ik een brief van de bank dat ze de relatie willen stopzetten. Waarom weet ik niet.
Het gaat om deze twee artikels:

Artikel 59 van het algemeen reglement der verrichtingen;
Artikel 20 van het bijzonder reglement van betalingsacties.

Nu mijn vraag is wat deze twee artikelen betekenen, heb ze opgezocht maar zie de fout niet in die ik volgens de bank heb gedaan.

Het gaat om mijn ING rekening.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jan 2017 10:05

Volgens deze twee artikelen kan men onmogelijk zien waarom dit opgezegd word.

Dus even telefoneren naar je bank voor de vraag waarom deze opzeg.

Langs de andere kant er is gelukkig meer dan één bank in België.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

beltuni
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jan 2017 10:18

Bedankt voor het snelle antwoord.

Inderdaad, is niet de eerste keer dat ik problemen heb met ING.

Heb al meerdere malen getelefoneerd, maar daar konden ze mij niet helpen.

Het antwoord was dat de relatie is stopgezet door het hoofdkantoor in Brussel.

Verder weet ik nog altijd niks.

Reclame

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jan 2017 10:30

Art. 59 – Stopzetting van de zakenrelaties
Onverminderd de bepalingen van bijzondere reglementen, onder andere het Bijzonder Reglement voor Betalingstransacties, voor de transacties en diensten die onder deze reglementen vallen, zowel de Cliënt als ING kunnen – zonder dat zij hun beslissing moeten rechtvaardigen – de zakenrelaties die zij aangeknoopt hebben stopzetten, mits, desgevallend en op verzoek van de andere partij, vergoeding van de gebeurlijk door haar geleden en door haar aangetoonde schade als gevolg van de stopzetting.
De partij die de zakenrelaties wenst stop te zetten, brengt de andere partij schriftelijk op de hoogte van haar beslissing.
Vanaf die kennisgeving dient de Cliënt aan ING alle documenten – zoals formulieren, betaalmiddelen en diverse kaarten – die door ING te zijner beschikking of ter beschikking van zijn lasthebbers werden gesteld, en die niet gebruikt zijn, terug te bezorgen. Zo niet staat de Cliënt in voor alle gevolgen voortvloeiend uit het gebruik dat van die documenten zou kunnen worden gemaakt, meer in het bijzonder in de gevallen bedoeld in artikel 25.
De partijen zullen de lopende verrichtingen vereffenen en hun wederzijdse rekeningen zo snel mogelijk afsluiten, onder voorbehoud van de termijnen of vervaldata die conventioneel, wettelijk of reglementair zijn en die niet kunnen worden verbroken of gewijzigd, alsook van de naleving van de verbintenissen aangegaan ten overstaan van derden.
De bepalingen van dit Reglement en van alle overige overeenkomsten tussen de partijen blijven voor het overige van toepassing tot de volledige vereffening van alle verrichtingen en alle verbintenissen.
Indien de afsluiting van die vereffening leidt tot een creditsaldo ten gunste van de Cliënt, dient hij ING te melden op welke wijze hij wenst dat ING hem de verschuldigde bedragen ter beschikking stelt. Anders zullen de bedragen te zijner beschikking worden gesteld op elke wijze die ING geschikt acht. Deze clausule doet geenszins afbreuk aan de toepassing van de artikelen 48 en 49.
19/83
Indien enkel een einde wordt gemaakt aan bepaalde zakenrelaties tussen de Cliënt en ING, zijn de bovenstaande bepalingen van toepassing in de mate dat zij verenigbaar zijn met de aard en de modaliteiten van de betrokken zakenrelaties.

Art. 20 - Duur en beëindiging van de raamovereenkomst
20.1 De raamovereenkomst wordt gesloten voor onbepaalde duur.
20.2 De Cliënt kan de raamovereenkomst kosteloos en zonder rechtvaardiging onmiddellijk opzeggen.
De beëindiging kan via het kantoor of schriftelijk gedaan worden.
20.3 De Bank kan de raamovereenkomst beëindigen zonder rechtvaardiging, met naleving van een vooropzegging van twee maanden die schriftelijk of via gelijk welke andere drager betekend wordt.
Deze bepaling dient te worden gelezen onverminderd de wettelijke bepalingen van openbare orde die de Bank verplichten om in uitzonderlijke omstandigheden een einde te stellen aan de overeenkomst en/of bijzondere maatregelen te treffen.
16/19
20.4 Op gezette tijden aangerekende kosten voor betalingsdiensten die onder dit Bijzonder Reglement vallen, zijn slechts naar evenredigheid verschuldigd door de Cliënt tot de beëindiging van de overeenkomst. Als die kosten vooraf zijn betaald, worden zij naar evenredigheid terugbetaald voor de resterende periode vanaf de maand volgend op de maand waarin de overeenkomst werd beëindigd.
Als de afwikkeling van alle lopende verrichtingen en verbintenissen leidt tot een creditsaldo ten gunste van de Cliënt, betaalt de Bank, zonder bijkomende kosten, het positieve saldo van de betaalrekening, met inbegrip van alle rente waarop hij recht heeft krachtens de toepasselijke wettelijke, reglementaire en/of contractuele bepalingen, of maakt zij dat bedrag over op een rekening geopend bij een andere betalingsdienstaanbieder. Voor sommige soorten betaalrekeningen kan het saldo niet worden opgenomen aan de loketten, maar kan het enkel worden overgemaakt op een andere rekening.
Na het afsluiten van een betaalrekening betaalt de Bank de door de Cliënt voor de betaalrekening op jaarbasis betaalde beheerskosten terug, en dat in verhouding tot het volledige aantal kalendermaanden vanaf de maand volgend op de afsluitingsdatum van de rekening tot het einde van de periode waarvoor de beheerskosten werden betaald.
In afwijking van de bepalingen in artikel 2 zijn voorgaande bepalingen ook van toepassing op gereglementeerde spaarrekeningen.
20.5 De bepalingen van artikel 59 van het Algemeen reglement van de verrichtingen zijn van toepassing, tenzij in dit artikel ervan wordt afgeweken.
Bovendien dient dit artikel te worden gelezen onverminderd de wettelijke bepalingen die dwingend of van openbare orde zijn en bijzondere beëindigingstermijnen en/of -voorwaarden opleggen.
20.6 Het recht op terugbetaling zoals beoogd in artikel 20.4 is van toepassing wanneer de Cliënt, houder van de rekening, geen consument is in de zin van artikel 3.2, 8°.
In 20.3 vindt u het antwoord op uw vraag (of het antwoord dat er geen antwoord is). De bank hoeft geen reden op te geven om u op te zeggen. Mogelijk zijn ze van oordeel dat er meer kosten aan de relatie met u verbonden zijn dan dat er ooit winst uit te halen valt.

beltuni
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 jan 2017 10:41

Zou niet weten welke kosten er gemaakt zouden zijn, want mijn rekening is nooit onder de nul geweest.

Wat bedoeld men met dit?

20.6 Het recht op terugbetaling zoals beoogd in artikel 20.4 is van toepassing wanneer de Cliënt, houder van de rekening, geen consument is in de zin van artikel 3.2, 8°.

3.2, 8° Consument
Natuurlijke persoon die, in het kader van de
betalingsdiensten die onder dit Bijzonder
Reglement vallen, voor doeleinden buiten zijn
handels- of beroepsactiviteit handelt.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#6 , 26 jan 2017 21:31

Een bank kan een zakenrelatie die ze met u heeft mits vooropzeg inderdaad stopzetten. Ze hoeft daar geen reden voor op te geven en doet dat ook meestal niet. Een specifieke reden opgeven is vragen om discussie en processen. Gewoonweg verwijzen naar algemene voorwaarden geeft hen veel meer vrijheid.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

jefke007
Berichten: 1812

#7 , 27 jan 2017 21:00

kan gewoon zijn dat ze u een lastige klant vinden, maar dat niet willen maar ook NIET moeten zeggen.

Zelfs als vind je de echte reden, elke bank mag iemand als klant buitengooien

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 jan 2017 23:36

Ik weet van een BE bank waarvan een klant en terugbetaling heeft gedaan van een klein bedrag aan een Nicaraguaanse vriend, met als - humoristische - mededeling op de overschrijving "Membership FANC".
De BE bank heeft - in opdracht van de VS overheid - de klantenrelatie MOETEN stopzetten met de BE gebruiker, omdat de bank anders dreigde haar licentie in de VS te verliezen.
En was nochtans een belangrijke klant. Niets aan te doen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Bank & Beurs”