debet kosten

belegger
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

debet kosten

#1 , 11 jan 2017 19:27

Ik heb wat aandelen verkocht en het geld zodra het op de zichtrekening stond overgeschreven naar een andere bank. Nu blijkt dat de valutadadatum +5 dagen was. (Stond vermeld op rekeninguittreksel aandeel). Ik was dus van mening dat ik mijn rekening 'leegmaakte ' terwijl ik in werkelijkheid negatief ging gedurende 5 dagen. (Tegen 18%intrest).
Is het een gangbare praktijk bij banken dat het bedrag dat op de zichtrekening verschijnt slechts schijnbaar op die rekening staat gedurende periode tot valutadadatum of past alleen BNPparibas deze praktijk toe?
Ik heb dus 25 euro kosten aangerekend gekregen wegens negatief saldo op de rekening terwijl het zichtbare bedrag op die rekening nooit negatief is geweest!
Klacht ingediend bij de klachtendienst bij fortis. Wat kan ik nog meer doen buiten van bank veranderen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 11 jan 2017 20:29

Niets volgens mij :

Ook voorgehad bij een andere bank (geen namen noemen ;-)) toen ik naar aanleiding van de aankoop van een appartement de aankoopsom verkocht in aandelen/fondsen vooraleer het contract te tekenen en dacht een centje te sparen door rap-rap nog 4 maand het geld op een spaarboekje bij dezelfde bank te parkeren. Heeft mij 200€ gekost (voor 2-300k€ afgehaald - niet leuk maar peanuts qua cost - heb zonder succes toen m'n bankrelatie "afgedreigd" maar beleg er nog altijd omdat ze "beter" zijn)

De beleggingsrekeningsvoorwaarden waarmee je akkoord ging (wegens getekend) stelden die valutadatum van 5 dagen (was 7 dagen bij mijn bank)

PS. Bij "uw bank" ben ik met m'n effectenrekening waarop aandelen staan al meer dan 10 jaar weg wegens exceburante bewaarlonen voor aandelen maar da's een ander debat maar wel relevant als je over grote 5-6 cijfer inzetten spreekt. ....

Klacht zal dus niet helpen want je was akkoord met die "beleggingsberekeningsvalutadatregel" (als dat géén duur woord is) en hun algemene voorwaarden.

Bij mijn weten is er géén regelgeving rond valutadata voor effectenrekeningen (wel voor zichtrekeningen etc) en is het inderdaad "verwarrend" dat het geld al op je zichtrekening staat vooraleer de effectenrekeningvalutadatum (tweede duur word) verstreken is.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 12 jan 2017 19:05

Bij een andere bank kan u hetzelfde voorhebben. De valuta bij verkoop van effecten is meestal enkele dagen na de transactie, afhankelijk van de soort effecten. Daar kan de bank zelf weinig aan doen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

belegger
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 jan 2017 16:46

Wat mij vooral stoorde was de tegenstrijdige informatie. De inhoud van de klacht is dan ook als volgt:" software aanpassen zodat het bedrag op de zichtrekening verschijnt op de dag van valutadatum en NIET vijf dagen op voorhand zoals nu het geval is".
De klachtendienst van de bank zal me ongetwijfeld een juridisch onderbouwd antwoord geven maar bij mijn weten heb ik nooit een 'disclaimer ' gezien met als inhoud : de bedragen op je zichtrekening zijn louter indicatief .

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#5 , 13 jan 2017 17:49

Belegger, dat gebeurt ook met het innen van cheques. Bank bevoorschot dan eigenlijk die cheque maar ontvangt het geld zelf ook pas twee of drie dagen laten; en bij buitenlandse cheques kan dat een week duren.
In het geval van een effectentransactie staat er quasi zeker op het uitvoeringsborderel met welke valutadatum de opbrengst gestort wordt. Kijk even na.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Bank & Beurs”