Spaarrekening kind is 'verdwenen'

Marsupilami222
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Spaarrekening kind is 'verdwenen'

#1 , 10 jan 2017 14:07

Hallo iedereen,

Ik probeer de situatie zo kort mogelijk samen te vatten, maar besef dat dat moeilijk zal worden... en hoop dat jullie ons kunnen helpen.

Ik heb 17 jaar een relatie gehad met een man, en wij hebben samen een kind op de wereld gebracht die nu 11 jaar is.
Wij waren niet gehuwd, en zijn door omstandigheden drie jaar geleden uit elkaar gegaan, in goede verstandhouding.
Onderling hebben we een ondertekende overeenkomst bekomen omtrent de verblijfsregeling en kostenregeling voor het kind.

Vorig jaar is ex getrouwd met zijn nieuwe vriendin, en sindsdien zijn er problemen ontstaan omtrent de verblijfsregeling voor het kind. Er werd een nieuwe overeenkomst opgemaakt, die deze keer wel door de rechtbank zou gehomologeerd worden.
Nu kwam tijdens deze gesprekken omtrent de nieuwe overeenkomst aan bod dat ik graag de bestaande spaarrekening van het kind zou willen verdelen op twee aparte rekeningen, één beheerd door de vader, één beheerd door de moeder, zodat we elk met hetzelfde kapitaal spaargeld konden starten en verder sparen op eigen ritme.

En wat bleek? Het geld van deze spaarrekening zou lekker opgesoupeerd zijn. Er staat volgens de vader geen geld meer op de rekening... :?

Nu, de spaarrekening had toch al een vrij hoog saldo... De geldsommen van de geboorte, communie en verjaardagen werden hier op gestort door ons, en tevens stortte de grootvader om de twee à drie maanden ook een grote som geld op deze rekening.

De spaarrekening werd bij de geboorte geopend door de grootvader, op naam van het kind.

De vader regelde vroeger altijd de bankzaken en papierwinkel, en ik had eigenlijk nooit vooraf een reden gehad om hem hieromtrent argwanend te zijn...

Nu wil ik uiteraard graag dat de vader deze spaarrekening opnieuw aanvult tot het bedrag dat er zou moeten opstaan, en dit voor de 18e verjaardag van ons kind. Echter, hij weigert dit te doen, en tijdens het laatste gesprek ontkende hij zelfs dat deze rekening ooit bestaan had.

Gezien ik niet exact wist wat het saldo van deze rekening was, ben ik naar de bank gegaan om dit na te vragen.
Echter, in de bank wist men mij te vertellen dat er geen rekeningen meer waren op naam van het kind in hun bankinstelling, en zij ook niet konden opzoeken dat deze rekening werd overgebracht naar een andere bankinstelling. Daarvoor zouden ze dit moeten nagaan bij de Nationale Bank maar kon pas na een schrijven van mijn advocaat? Nu heeft mijn advocaat al reeds 2 maanden geleden de brief verzonden, maar nog steeds geen antwoord gekregen.

De desbetreffende grootvader is een aantal maanden geleden overleden. In het geval dat de rekening toch op zijn naam zou gestaan hebben met derdenbeding zijn kleinkind, dan zou deze rekening toch geblokkeerd zijn, en zou dit toch moeten terug te vinden zijn door de bank? Het probleem is dat ik niet beschik over het rekeningnummer (gezien vader dit allemaal regelde in het verleden), en uiteraard de vader nu weigert om dit mee te delen, of de rekeninguittreksels voor te leggen.

Ik vraag mij dus af op welke manier ik kan te weten komen wanneer die rekening werd afgesloten door de vader, of werd verhuisd naar een andere rekening / bank, en wat dan het saldo zou moeten geweest zijn voor hij dit is beginnen opgebruiken.

Ik hoop dat één van jullie een idee heeft en ons kan helpen, want het geld werd gespaard voor het kind, niet voor eigen gebruik van de vader. Gezien ook het overgrote bedrag door de grootvader rechtstreeks op de rekening werd gestort, kan er ook al geen sprake zijn dat het niet gaat om een definitieve schenking, toch?

Alvast bedankt voor de reacties en hulp!!!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 10 jan 2017 15:44

De desbetreffende grootvader is een aantal maanden geleden overleden. In het geval dat de rekening toch op zijn naam zou gestaan hebben met derdenbeding zijn kleinkind, dan zou deze rekening toch geblokkeerd zijn
Deze situatie heb ik ook meegemaakt, schoonmoeder overleden, deze had een spaarboekje voor mijn zoon geopend.
Bleek dat ze dit bij de bank als een rekening op haar naam gezet hadden, en in commentaar de melding dat het een rekening betrof voor de kleinzoon.
Juridische waarde van dit: 0.
Gevolg: dit geld zat volledig bij de erfenis, en er kwam niets naar mijn zoon.

Aangezien jij ook met zo'n geval zit (overlijden) is de enige manier om dit opgelost te krijgen, samenwerken met een erfgenaam, en in dit geval is dit dus uw ex.
Maar aangezien jij niets kunt bewijzen én het feit dat uw ex niet mee werkt, vrees ik dat je nog iets van dat geld zult terugzien.

Tope
Berichten: 916

#3 , 10 jan 2017 18:12

Misschien kan je je bericht ook posten op spaargids.be

Ik denk dat de kans groter is dat ze je daar kunnen helpen.

Reclame

Marsupilami222
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 jan 2017 11:07

Ondertussen een aanvraag ingediend bij het Centraal Aanspreekpunt van de NBB... met als antwoord dat de beide ouders de aanvraag moeten doen, of ik een vonnis moet voorleggen waarin staat dat ik de exclusieve ouderlijke macht uitoefen...
Het is dus mogelijk dat één van de ouders de spaarrekening volledig plundert en dit makkelijk kan achterhouden, gezien zonder zijn medewerking de andere ouder geen gegevens kan opvragen??? Wat dan met het recht van de andere ouder om controle te hebben over de gelden van minderjarige kinderen???

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 18 jan 2017 20:51

beste

U heeft blijkbaar geen weet of de rekening op naam van de minderjarige dan wel op naam van de grootvader stond. Indien op naam van de grootvader is er juridisch geen probleem. Zolang de gelden niet op naam van de minderjarige staan zijn ze niet van de minderjarige. Het is pas bij de effectieve schenking dat de eigendomsoverdracht plaats vindt. Indien spaarrekening op naam van de minderjarige : u bent beiden ouder dus beiden samen voor het beheer tegoeden minderjarige. Uw ex moet - zo hij de gelden opsoupeerde - aantonen dat hij de gelden gebruikte in het belang van de minderjarige. U kan bij de klachtendienst van de bank in kwestie een klacht indienen. Zij kunnen tot 30 jaar terug opzoeken wie wanneer een rekening had en welke verrichtingen daarop gebeurden. Als u echter zelf niets weet vraag u wel wat opzoekwerk en dat hoeft niet gratis te gebeuren. Wat de Nationale Bank daarmee te maken heeft is me een raadsel. Het zijn de banken zelf die hun eigen archieven bijhouden. Niet de NBB. Zij zullen ook ten rade moeten gaan bij de bank in kwestie. Als u niet zou weten bij welke bank de rekening aangehouden werd wordt de oefening natuurlijk nog een stuk moeilijker.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Marsupilami222
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 jan 2017 08:38

Bedankt voor de hulp alvast!
Ik heb ondertussen een aantal nieuwe pistes die te onderzoeken vallen om het zaakje te kunnen uitklaren.

Ik weet perfect waar de spaarrekening geparkeerd stond, ben zelf een aantal keren mee geweest om centjes te gaan storten op de rekening. De kantoorhoudster heeft ook erkend dat de rekening bestond, ze herinnerde zich zelfs dat grootvader regelmatig een sommetje kwam overmaken op die rekening. Tot daar allemaal een vlot verloop, tot natuurlijk blijkt dat er geen rekening meer terug te vinden is op naam van het kind, noch op naam van grootvader, en de rekeningen van vader ook naar een andere bank zijn verhuisd.

Ik weet wel bij welke bank vader de huidige rekeningen heeft staan. Zou het een optie zijn om daar dan eens te passeren en navraag te doen?

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 19 jan 2017 14:44

“De spaarrekening werd bij de geboorte geopend door de grootvader, op naam van het kind.”...”De desbetreffende grootvader is een aantal maanden geleden overleden”...”in de bank wist men mij te vertellen dat er geen rekeningen meer waren op naam van het kind in hun bankinstelling“. Uit dit laatste leid ik af dat u wel de bank kent waarbij de spaarrekening geopend werd.

‘Het geld van deze spaarrekening zou lekker opgesoupeerd zijn.’

Maan voornoemde bank aangetekend aan u kopie te leveren van de laatste verrichtingen van die rekening. Toon hierbij die bank aan dat u ouder bent van voornoemd kind en dus mede optreedt als zijn vertegenwoordiger, krachtens art.376 Burgerlijk Wetboek. Geeft die bank geen afdoende antwoord maak dan de zaak aanhangig bij http://www.ombudsfin.be/nl/particulieren/klacht.

Ofwel kan u de vader oproepen voor de Familierechtbank krachtens :“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in minnelijke schikking), zelfs mondeling, verzoekt, worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om binnen de gewone termijn van dagvaarding te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald.Art.733.Van het verschijnen tot minnelijke schikking wordt proces-verbaal opgemaakt. Indien een schikking tot stand komt, worden de bewoordingen ervan opgetekend in het proces-verbaal, waarvan de uitgifte wordt voorzien van het formulier van tenuitvoerlegging.”(Gerechtelijk Wetboek). Deze procedure is kosteloos.

Voer niet de twee procedures(Ombudsdient en Familierechtbank) tegelijk.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#8 , 20 jan 2017 17:15

Zoals gezegd door J Demoor maar kleine tussenstap. Als de kantoorhouder u wandelen stuurt bezorg dan een schriftelijke klacht aan de klachtendienst/ombudsdienst van die betrokken bank. Zij zullen doorgaans een correct antwoord bezorgen. Pas als dat niet zou lukken zou ik de ombudsdienst van Febelfin inschakelen. Vraag inderdaad een historiek van de verrichtingen en afsluiting. daarmee kan u samen met uw ex afpunten welke verrichtingen gebeurden en of hij daar een verantwoording voor heeft.
Als u vermoedt dat er bij een andere bank rekeningen bestaan van uw minderjarige kinderen volstaat het u tot die bank te wenden met bewijs van het feit dat u ouder bent van vernoemd kind. U kan zich dan laten toevoegen als wettelijk vertegenwoordiger en bvb via pc banking/ banking app op de hoogte blijven van verrichtingen op die rekening.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 jan 2017 17:33

Van kinderrechtswinkel.be:
Ouders moeten het vermogen van hun minderjarige kinderen beheren. Zij kunnen daarom in de praktijk in principe ook geld van de rekening van hun minderjarige kind afhalen (zonder voorafgaandelijke machtiging van de vrederechter). Zij moeten dat natuurlijk doen in het belang van de minderjarige en zullen hierover in principe ook verantwoording afleggen wanneer hun kind meerderjarig wordt.
Uitzonderlijk kan de minderjarige, bv. bij ernstige vermoedens van dreigend misbruik, de procureur des Konings inlichten die de Voorzitter van de Rechtbank in kort geding of de jeugdrechter kan vragen om de beheersbevoegdheden van de ouders te wijzigen. Bv. door de bank te verwittigen de ouders geen geld van de rekening van hun minderjarige kind te laten afhalen zonder voorafgaandelijke machtiging van de rechter.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Bank & Beurs”