Pensioensparen. Mogelijkheid tot overstappen naar andere bank of verzekeringsmaatschappij ?

duivenliefhebber
Topic Starter
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

Pensioensparen. Mogelijkheid tot overstappen naar andere bank of verzekeringsmaatschappij ?

#1 , 16 dec 2016 22:15

Enkele jaren doe ik al aan pensioensparen bij verzekeringsmaatschappij A.

Kan ik mijn periodieke betalingen aan pensioensparen (= voor een jaarbijdrage van € 940,00 ) stoppen bij verzekeringsmaatschappij A en vanaf volgend jaar bij een andere verzekeringsmaatschappij of financiële instelling B aan pensioensparen gaan doen ?

Verlies ik mijn fiscaal voordeel of belastingaftrek ?

Wat zijn en blijven mijn rechten en plichten ten opzichte van verzekeringsmaatschappij A ?

Met dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#2 , 17 dec 2016 21:40

U kan in hetzelfde kalenderjaar slechts bij één instelling aan pensioensparen of -verzekering deelnemen. U kan wel inderdaad vanaf aanvang 2017 de keuze maken om elders pensioensparen of -verzekering te doen.
U heeft de mogelijkheid om alsdan een transfert te vragen van uw reserve (pensioensverzekering) naar de nieuwe pensioensverzekering. Indien u bancair pensioensparen opstart kan u de reserve niet van verzekering naar bank overdragen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

duivenliefhebber
Topic Starter
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 dec 2016 19:53

Bedankt Basejumper !

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”