Verhandelen van aandelen als werknemer in een gesloten periode

Maxwell35
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Verhandelen van aandelen als werknemer in een gesloten periode

#1 , 16 nov 2016 22:43

Graag had ik wat meer juridische verduidelijking over het verbod op handelen van aandelen als werknemer in een gesloten periode, namelijk de periode voor de publikatie van de halfjaar- of kwartaalresultaten.
Hoe gaat men dit als het een groot bedrijf betreft gaan controleren wie er allemaal aandelen van het bedrijf aan- of verkoopt in die periode?

Dank voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 17 nov 2016 17:40

Het CBFA kan een onderzoek instellen en vraagt dan bij alle banken op wie bepaalde aandelen verhandelde tussen bepaalde data. Omgekeerd heeft elk dergelijk bedrijf ook een lijst van vertrouwenspersonen die toegang hebben tot vertrouwelijke informatie. deze beide lijsten worden gekruist.
En wees gerust : er zijn regelmatig spelers die tegen de lamp vliegen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Maxwell35
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 nov 2016 19:58

Ok, maar als men nu als werknemer per vergissing een verkooptransactie verricht, zonder daarbij bewust met voorkennis gehandeld te hebben.
Worden er dan geen nuances gelegd in de sanctionering of in de conclusie van dat onderzoek.?
Ik veronderstel dat verhandelaars die met grote hoeveelheden aandelen handelen of dit echt systematisch doen toch meer onder de radar komen?
Is er eigenlijk een verjaringstermijn?

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#4 , 18 nov 2016 00:11

Dat valt uiteraard te zien. Als je weet dat er een goed (geweldig?) kwartaalresultaat aankomt, en je koopt voor je geheel vermogen aandelen (je maakt bij wijze van spreken tot je laatste paar sokken ten gelde om aandelen te kunnen kopen), dan heb je uiteraard een probleem. Omgekeerd hetzelfde.. bezit je voor €100,000 aan aandelen in een bedrijf en verkoop je die allemaal net voor de aankondiging van slechte kwartaalresultaten, dan kan dit wel eens onderzocht worden. Lijkt me maar logisch op zich ook..

Daarnaast: hoe kan je bewijzen dat je transactie "per ongeluk" werd gedaan?

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#5 , 18 nov 2016 07:16

Beste

Dat is een andere vraag. Vraag was of dat makkelijk traceerbaar is en antwoord is dus ja. Nu vraagt u naar gevolgen van dergelijke overtreding.
Primo is dat sociaal rechterlijk een zware fout die aanleiding kan geven tot ontslag. Strafrechterlijk zal de omvang uiteraard een element zijn in vervolgingsprioriteit en sanctionering.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 18 nov 2016 10:25

Daarnaast: hoe kan je bewijzen dat je transactie "per ongeluk" werd gedaan?
Een limietorder dat al was ingegeven bijvoorbeeld? Lijkt me makkelijk te bewijzen.
"sowieso" schrijf je zo.

Fortuin
Berichten: 1013

#7 , 18 nov 2016 13:07

Daarnaast: hoe kan je bewijzen dat je transactie "per ongeluk" werd gedaan?
Een limietorder dat al was ingegeven bijvoorbeeld? Lijkt me makkelijk te bewijzen.
Ja, dat wel. Ik ging er van uit dat TS gewoon "per ongeluk" een marktorder had uitgevoerd

Terug naar “Bank & Beurs”