Op zwarte lijst door kosten op vergeten bankrekening

Mni
Topic Starter
Berichten: 28

Op zwarte lijst door kosten op vergeten bankrekening

#1 , 14 nov 2016 14:09

Hallo iedereen

Vandaag ontving ik tot mijn verbazing een brief van de nationale bank.
Ik word door een bepalde bank op de zwarte lijst gezet.

Ik ging meteen online met mijn e id kijken op de nbb website en ik sta geregistreerd voor een wanbetaling van 33 euro bij bank x

Ik heb meteen de bank gecontacteerd die na veel doorverbinden me wist te vertellen dat de rekening nooit is afgesloten geweest en dus al vele jaren ongebruikt is maar ze dus wel de kosten afhielden waardoor de rekening dus onder nul ging voor 33 euro ookal kon ik op die rekening
Niet negatief gaan, voor hun kosten mag dit blijkbaar wel.

Hun voorstel
Is de rekening meteen af te sluiten en dat saldo te voldoen en dan wordt bij de nationale
Bank gemeld dat deze melding geregulariseerd is. Deze melding blijft dan een jaar staan maar volgens hen heeft dit geen effekt op mijn kredietwaardigheid en ik dan geen probleem zou hebben met een evt kredietaanvraag. Ik twijfel hier zelf wel echter aan.
Ik heb jaren noch brief nog rappel totaal niets gekregen van bank x.

Kan
Iemand me hier meer raad of advies geven? dank U

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 nov 2016 14:14

Tja, gewoon op het voorstel van die bank ingaan, lijkt me. Het is uw verantwoordelijkheid om een rekening die je niet meer gebruikt te laten afsluiten. Waarom heb je dit niet gedaan? Mogelijk ben je in de loop der jaren ook verhuisd en was die bank niet op de hoogte van uw adresverandering?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Mni
Topic Starter
Berichten: 28

#3 , 14 nov 2016 14:50

Alle andere rekeningen waaronder toenmalig huurwaarborgrekening zijn toen afgesloten , deze rekening is wss over het hoofd gezien dat zei men mij aan de telefoon.
Dat men speelt met de kredietwaardigheid van mensen voor 33 euro aan rekeningkosten waar geen sprake is van een kredietovereenkomst vind ik nogal van de pot gerukt

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 nov 2016 15:02

Ik denk dat je toch 12 maanden problemen kan hebben, maar je zal het toch moeten uit legen als je een lening zou aangaan, dit verdwijn zo maar niet.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 nov 2016 15:31

Alle andere rekeningen waaronder toenmalig huurwaarborgrekening zijn toen afgesloten , deze rekening is wss over het hoofd gezien dat zei men mij aan de telefoon.
Over het hoofd gezien door wie? Heb je ergens een bewijs dat je opdracht gegeven hebt deze rekening af te sluiten? (Bijvoorbeeld een mail naar de bank waarin je opdracht geeft alle rekeningen af te sluiten of iets dergelijks?) Als je kan bewijzen dat de fout weldegelijk bij de bank ligt omdat zij hun werk niet gedaan hebben, is het een andere zaak, natuurlijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 14 nov 2016 15:55

Alle andere rekeningen waaronder toenmalig huurwaarborgrekening zijn toen afgesloten t
Als de HWB wordt uitbetaald, aan u of verhuurder, wordt die rekening altijd afgesloten. Gebeurd automatisch en je hoeft hier niets voor te doen.

Mni
Topic Starter
Berichten: 28

#7 , 14 nov 2016 17:50

De bank verwijt mij dat ik deze internet rekening niet heb afgesloten terwijl alle zicht en spaar rekeningen op dezelfde dag jaren geleden zijn afgesloten en deze blijkbaar vergeten is. De rekening is vereffend.
Waarna mijn vraag kwam na regularisatie blijft dit een jaar op de
NBB staan kreeg
Ik als antwoord dat heeft geen invloed op een krediet, na aandringen werd mij dan toch uiteindelijk toegegeven dat ik toch maar een jaar geficheerd blijf en dat krediet uitgesloten is. Wordt vervolgd via het hoofdkantoor dat gaat moeten onderzoeken en uitmaken of ze me van de lijst kunnen schrappen

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 nov 2016 18:35

Ik als antwoord dat heeft geen invloed op een krediet, na aandringen werd mij dan toch uiteindelijk toegegeven dat ik toch maar een jaar geficheerd blijf en dat krediet uitgesloten is. Wordt vervolgd via het hoofdkantoor dat gaat moeten onderzoeken en uitmaken of ze me van de lijst kunnen schrappen
Als je nu een krediet zou nodig hebben dan ziet de bank dit, maar hij ziet ook het bedrag en dan heb je zeer veel kans dat men je krediet toestaat.

Ze zien ook als dit vereffend is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 nov 2016 09:41

De bank verwijt mij dat ik deze internet rekening niet heb afgesloten terwijl alle zicht en spaar rekeningen op dezelfde dag jaren geleden zijn afgesloten en deze blijkbaar vergeten is.
Maar vergeten door wie? Dit maakt wel een groot verschil in de zaak. Als jij deze zelf vergeten afsluiten bent / vergeten bent om opdracht te geven deze af te sluiten, kan je niet veel beginnen. Heb je echter bewijs dat je weldegelijk opdracht gegeven hebt deze af te sluiten, maar de bank is dit vergeten, dan is het een héél andere zaak en sta je onterecht op de lijst van de NBB.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 nov 2016 09:59

Dit moet toch een rekening zijn waar een bankkaart aan verbonden is waar mee je in het rood mag gaan, anders kan je nooit op die lijst terecht komen.

Alle bankkaarten waar mee je in het rood kan gaan zijn automatisch door de bank geregistreerd bij de NBB.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 16 nov 2016 10:04

Dit moet toch een rekening zijn waar een bankkaart aan verbonden is waar mee je in het rood mag gaan, anders kan je nooit op die lijst terecht komen.
Als ik de TS goed begrijp, is de rekening in het rood gegaan, omdat de maandelijkse kosten voor die rekening, iedere maand automatisch van diezelfde rekening gehaald zijn. Dus als die rekening op 0 stond, en er gaat maandelijks bijvoorbeeld €1,5 kosten af, dan staat die rekening na 22 maanden €33 in het rood...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 16 nov 2016 10:13

Dit moet toch een rekening zijn waar een bankkaart aan verbonden is waar mee je in het rood mag gaan, anders kan je nooit op die lijst terecht komen.
Als ik de TS goed begrijp, is de rekening in het rood gegaan, omdat de maandelijkse kosten voor die rekening, iedere maand automatisch van diezelfde rekening gehaald zijn. Dus als die rekening op 0 stond, en er gaat maandelijks bijvoorbeeld €1,5 kosten af, dan staat die rekening na 22 maanden €33 in het rood..

.
Dit moet wel een rekening zijn waar men mee in het rood kon gaan want anders is deze nooit geregistreerd geweest in de NBB en kan je ook nooit op deze lijst belanden.

Dus een bankrekening waar je niet onder nul kan gaan, kan nooit, ook al kom je door kosten onder nul op deze lijst komen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 16 nov 2016 10:30

Dus een bankrekening waar je niet onder nul kan gaan, kan nooit, ook al kom je door kosten onder nul op deze lijst komen.
Ah, OK, op die manier. Tja, dat zal de TS dan toch eens moeten nakijken... Er zijn ook rekeningen waar je weldegelijk in het rood kan gaan, maar waar de gekoppelde bankkaart / kredietkaart geen verichtingen "onder nul" kan doen (en je dus enkel via overschrijvingen onder nul kan gaan). Misschien zoiets?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 16 nov 2016 12:35

[Tja, dat zal de TS dan toch eens moeten nakijken... Er zijn ook rekeningen waar je weldegelijk in het rood kan gaan, maar waar de gekoppelde bankkaart / kredietkaart geen verichtingen "onder nul" kan doen (en je dus enkel via overschrijvingen onder nul kan gaan). Misschien zoiets?
Als je een bankrekening opent en je kan onder nul gaan, dan word er een krediet toegekend van X € en dit word geregistreerd bij de NBB als zijnde een krediet, een gewone rekening is een debet rekening en die word niet geregistreerd bij de NBB.

En met deze rekeningen kan men dus niet op de lijst komen van de NBB.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#15 , 16 nov 2016 13:39

ik vrees dat op die rekening-met-nulsaldo toch een regelmatige vergoeding verschuldigd is, en waar anders dan op die rekening kan de bank dat boeken? En als daardoor een saldo-onder-nul ontstaat, is er daar ook weer een kleine intrest verschuldigd, en ga zo maar door.

Gezien het kliënt niet geoorloofd is onder nul te gaan, is m.i. melding aan de NBB een verplichting, waar de bank niet onderuit kan.

Terug naar “Bank & Beurs”