Op zwarte lijst door kosten op vergeten bankrekening

giserke
Berichten: 2434

Re: Op zwarte lijst door kosten op vergeten bankrekening

#16 , 16 nov 2016 13:58

ik vrees dat op die rekening-met-nulsaldo toch een regelmatige vergoeding verschuldigd is, en waar anders dan op die rekening kan de bank dat boeken? En als daardoor een saldo-onder-nul ontstaat, is er daar ook weer een kleine intrest verschuldigd, en ga zo maar door.

Gezien het kliënt niet geoorloofd is onder nul te gaan, is m.i. melding aan de NBB een verplichting, waar de bank niet onderuit kan.
Dan moet de bank de rekeninghouder in gebreke stellen, net als ieder bedrijf met wanbetalers. En moet ze ook te werk gaan als een ander bedrijf om de achterstallige betalingen op te eisen.
Een bank is geen uitzondering tov andere bedrijven op dit vlak.

Indien het een rekening is waarmee je niet onder 0 kan gaan, dan moet dit bank dit blokkeren en afsluiten als het een 'dode rekening' blijkt te zijn De
De banken kunnen die diensten perfect stop zetten als ze niet betaald worden.
Maar zoals eerder al aangegeven, denk ik dat TS niet goed weet welk soort rekening het is, en je toch onder 0 kan gaan.

Wat ik ook nog heb meegemaakt is dat mijn grootouders een spaarboekje op mijn naam hadden geopend toen ik pas geboren werd.
Toen ze nog leefden stortten ze daar jaarlijks een bedrag op. Dit hebben we ook pas ontdekt toen we hun huis na overleiden leegmaakten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mni
Topic Starter
Berichten: 28

#17 , 16 nov 2016 14:35

De rekening is door de bank vergeten af te sluiten destijds, het was een internetrekening en zonder onder nul gaan optie, van krediet is geen sprake dus.
De rekening is intussen op nul gezet en ondanks dat mij door de hoofdzetel werd gezegd u moet langs het kantoor gaan om de rekening dan te sluiten, kunnen zij dit niet en moet de hoofdzetel dit doen. De bankagente zei me zelfs dat de melding op de NBB 10 j blijft zijn maar geen nood dit is geen probleem voor uw kredietWaardigheid.
Het lijkt me alsof ze zelf niet goed weten wat ze vertellen en me van t kastje naar de muur sturen.
Ik volhard en ga opnieuw de hoofdzetel lastigvallen, Of een melding nu terecht is al dan niet volgens de wetten en dergelijke maakt niet uit maar ik verwacht op zen minst correcte informatie van deze grootbank

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#18 , 16 nov 2016 14:42


Gezien het kliënt niet geoorloofd is onder nul te gaan, is m.i. melding aan de NBB een verplichting, waar de bank niet onderuit kan.
De lijst van de NBB is enkel voor geregistreerde leningen, waar de klant ooit heeft voor getekend heeft, als het een debet rekening is en je staat onder door intresten en kosten is dit een schuld zoals je dit kan hebben bij de loodgieter en kan je niet op de zwarte lijst er mee komen.
Mijn vriendin, mijn vrouw en ik hebben zo een debet rekening en als je naar de NBB gaat dan staat er links en rechts geen enkele vermelding op, bij mijn zoon die heeft een bankkaart en een visa en die twee staan vermeld als geregisterde leningen van elk x€.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Mni
Topic Starter
Berichten: 28

#19 , 16 nov 2016 15:06

De criteria van de nbb heb ik aandachtig doorlezen en ook contact genomen met hen, aan deze rekening is nooit een krediet verbonden geweest of kasfaciliteit en ik heb nooit iets van belfius op mijn dossier gezien bij de nbb enkel van mijn lopende lening elders, ondertussen hang ik weeral een halfuur ergens in call center land :s

Mni
Topic Starter
Berichten: 28

#20 , 16 nov 2016 15:28

Ook al is er geen kredietovereenkomst een niet toegelaten min stand op een rekening mag op de zwarte lijst gemeld worden... dat vertelde eenz eer vriendelijke dame me bij de NBB, en dit kan vanaf 25 euro .
Ik kan enkel hopen op de goodwill van de bank om redelijkerwijs me van de lijst te schrappen ...
De criteria op de lijst van de NBB kloppen dus niet echt gezien enkel over kredietovereenkomsten wordt gesproken.

Terug naar “Bank & Beurs”