Liquidatie zicht en spaarrekening

Apennootje
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Liquidatie zicht en spaarrekening

#1 , 01 nov 2016 21:30

Mijn moeder is in mei overleden, rekening geblokkeerd.
In september heb ik uiteindelijk de historiek vastgekregen (40 euro betaald voor een spreadsheet in excel, waar men zomaar alles in kan veranderen).
Hieruit bleek dat ik, volgens de mail die zij stuurden, volmachthouder was (naar mijn weten was die volmacht ingetrokken).
Op 1 augustus heeft de bank de rekening geliquideerd zonder mij op de hoogte te brengen en zonder toestemming van mijn kant.
Hun uitleg is dat zij de rekeningen op eigen initiatief gesloten hebben omdat zij een saldo 0 hadden en omdat 1 van de gemelden op de erfopvolging 2 schulden heeft (niet ik maar 1 van men broers) wat de vrijgave van enige beschikbare successietegoeden zou blokkeren.
Mag dit zomaar gebeuren aangezien ik nog bezig ben met nog te ontvangen gelden van een hospitalisatieverzekering?
Ben ik nu verplicht een notaris aan te stellen om alsnog met de gelden van de hospitalisatieverzekering de nog openstaande facturen te vereffenen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 02 nov 2016 16:32

Beste

Als saldo nul was is er toch geen reden meer om die rekeningen open te houden? Er valt niets te verdelen en de bank sluit dan het dossier nalatenschappen af. Neem contact op met de hospitalisatieverzekering voor verdere regeling.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Apennootje
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 nov 2016 22:09

de hospitalisatie wil alleen op die rekening storten ofwel, met volmacht van alle erfgenamen, op een andere rekening storten maar dat gaat nooit gebeuren. Het kleine kantoortje wist nochthans dat ik daar mee bezig was en heeft toch gevraagd om de rekening te sluiten

Reclame

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#4 , 03 nov 2016 11:47

Maar dan was het probleem gewoon verplaatst. De bank mag evenmin die tegoeden vrijgeven als er schulden zijn ten aanzien van één van de erfgenamen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Bank & Beurs”