automatische herziening lening 3/3/3

Neku
Topic Starter
Berichten: 24

automatische herziening lening 3/3/3

#1 , 19 sep 2016 03:51

Beste forumgangers,

ik heb een vraagje over de automatische herziening van mijn hyp. lening.

Mijn vrouw en ik hebben een hyp. lening aangegaan op 23/12/2013. Dit is een 3/3/3 lening. Dus zover ik begrijp dienen we rekening te houden met de referte index C van november 2013 (steeds degene van de maand voorafgaand op de lening), deze stond dan 0,638%/jaar volgens de spaargids. Ik heb niet direct een glazen bol maar deze staat nu op -0,566%/jaar. Stel die blijft zo tot en met december (of zakt hopelijk verder :D ). Hoe moet ik dat dan correct interpreteren voor de herziening? Ik weet dat het niet onder nul kan gaan :cry: . Ik zou mij graag bewapenen ten opzicht van de bankier :twisted:

Een tweede vraag die ik heb: er is een hyp. mandaat in het spel. Stel ik zou een deel vervroegd willen aflossen, kan dat bedrag uitsluitend op het hyp. mandaat worden aangewend?

dank bij voorbaat!
The aim of education is the knowledge, not of facts, but of values!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 sep 2016 08:21

1) hangt bij mijn weten af van de voorwaarden van de lening. Bij ons is dat de maand waarin de lening zijn "verjaardag" heeft, bij sociale leningen weet ik van referenties naar 2 maand ervoor, ... best je kredietovereenkomst eens nalezen. 1 maand vooraf zal waarschijnlijk ook wel mogelijk zijn.
Opgepast: de referteindex bij afsluiten van de lening kan deze zijn van enkele maanden eerder, omdat de index die dan gebruikt wordt, deze is van het moment van het kredietaanbod.

Concreet voorbeeld: wij hebben een voorstel van lening (variabel, 1-1-1, dus referteindex A) gekregen in november 2009. Referteindex: 0,80% jaarlijks (0,066% maandelijks). In januari 2010 hebben we getekend, 1,6% + de referteindex, dus 2,4%. In januari 2011 is de eerste herziening gebeurt. Referteindex van toen was 1,613% (maandelijks: (0,133%) , nieuwe rentevoet was dus 3,23%.

Vandaag staat hij op -0,58%, in theorie zou de intrestvoet nu dus 1,6%+(-0,58%)= 1,02% worden.

(exacte berekeningen moet je met de maandelijkse rentevoeten doen, de jaarlijkse zijn bij benadering echter wel goed)

2) u kan kiezen wat u vervroegd afbetaalt: het mandaat of de rest.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#3 , 19 sep 2016 19:26

U vergelijkt uw huidige rentevoet met referte index c die van toepassing was bij het aangaan van de lening. (is doorgaans niet de maand voor ondertekening akte, maar wel maand voorafgaand aan van kracht worden kredietaanbod). Als die referte bvb 0,638 stond zoals jij stelt en je effectieve rentevoet = 2,5 % dan is de genomen marge 2,5% - 0,638 % = 1,862 %.
Als de referte index nu -0,566 % is dan bedraagt de nieuwe rente -0,566 + 1,862 = 1,296 %.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Neku
Topic Starter
Berichten: 24

#4 , 30 mei 2017 10:42

ik zie net dat hier nog geen uitgebreid dank u heb gezegd aan allemaal. De lening werd zeer positief herzien, ik ging van 856 EUR maandelijks naar 777 EUR.
The aim of education is the knowledge, not of facts, but of values!

Terug naar “Bank & Beurs”