Minder belastingen betalen op investeringen?

bosii
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

Minder belastingen betalen op investeringen?

#1 , 16 sep 2016 17:22

Dag iedereen.

Ik ben jong en ben juist begonnen met werken (en belastingen te betalen :) ).
Ik zou graag een aanzienlijk bedrag willen sparen elke maand en beleggen op de beurs en eventueel obligaties.
Helaas zijn hier een heleboel belastingen aan verbonden. De roerende voorheffing op dividenden en dergelijke zie ik de komende jaren ook nog verder stijgen.

Spijtig om op het geld waarop je al schandalig veel belastingen moet betalen, vervolgens een risico neemt en dan nogmaals belastingen mag betalen.

Nu vroeg ik mij af of er iets aan kan gedaan worden om deze roerende voorheffingen en taksen niet te moeten betalen met één of andere constructie? Zou het bijvoorbeeld de moeite kunnen zijn een venootschap op te richten en daarmee te beleggen? Ik denk het eerlijk gezegd niet vanwegen de vennootschapsbelasting en dergelijke. Zou het de moeite kunnen zijn om zoiets in het buitenland op te zetten? Uiteraard alles legaal en de kosten voor zoiets op te zetten zullen waarschijnlijk ook niet mals zijn (zou ik eventueel kunnen delen met familieleden).

Zijn er hier mensen die hier iets meer over weten en dat zouden willen delen?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 16 sep 2016 17:58

Je vertrekt van het verkeerde uitgangspunt omdat je je laat misleiden door het fiscale aspect.
Het is immers niet zo dat de fiscaal minst belaste beleggingsvorm het hoogste rendement geeft.

Je vraag moet dus worden geherformuleerd: "Hoe behaal ik het hoogste netto-rendement?"
En daar ga je hier geen direct bruikbaar antwoord op krijgen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bosii
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 sep 2016 18:15

Bedankt voor je reactie.
Waarom zou ik hier geen bruikbaar antwoord op krijgen? Is die informatie geheim?
Met wie moet ik dan gaan praten om uberhaupt de mogelijkheid te onderzoeken of er een manier is om bijvoorbeeld minder RV te betalen en dus meer over te houden uit een investering?

Stel ik trek jaarlijks 10 000 euro uit dividenden. Dan moet ik daar normaal gezien 2700 euro op betalen (binnenkort misschien 3000 en what's next...). Zijn er manieren om dit te verminderen, via één of andere constructie?

edit: ter verduidelijk, ik vraag hier niet WAT ik zou moeten kopen voor een mooi rendement, ik vraag mij gewoon af of er een manier bestaat om minder/geen belastingen te betalen op standaard aandelen en obligaties via een legale constructie (binnen en/of buitenland).

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 16 sep 2016 18:38

Neen dat gaat niet op wettelijke wijze.
Eender welke constructie u opzet, u bent verplicht ze aan te geven en u zal belastingen
betalen op dezelfde wijze als zou die constructie niet bestaan. Transparantie of doorkijk heet dat.
U kan wel emigreren naar een ander land met lagere belastingen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bosii
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 sep 2016 18:46

Bedankt voor het antwoord.

Stel, ik verhuis naar Nederland (geen idee hoe het daar zit op dividenden en dergelijke, ik dacht dat ze een kapitaalsbelasting hadden).
Dan betaal ik nog steeds belastingen in België op mijn loon veronderstel ik?

Fortuin
Berichten: 1013

#6 , 16 sep 2016 22:34

Meestal zijn er bij individuele aandelen twee opties: je koopt stabielere dividendaandelen (à la AB Inbev) of je koop groeiaandelen (à la Netflix). Het aandeel Inbev zal een dividend betalen + de koers zal deels stijgen. Netflix, daar heb je geen dividend, maar daar zal in principe de koers sneller stijgen dan bij Inbev. Zo kan Netflix 10% stijgen vs Inbev 5% + 5% dividend. M.a.w. een groeiaandeel is vanuit fiscaal oogpunt quasi altijd beter dan een dividendbetaler, want als je Netflix met een meerwaarde van 10 verkoopt, betaal je niks. En bij Inbev betaal je 27% op 5. Ontwijking 101. Persoonlijk zal ik wel een dividendbetaler kopen als ik denk dat er groei op zit, maar nooit enkel en alleen voor het dividend. Lotus bakeries is hiervan een mooi voorbeeld. Het dividend is een leuke extra.

Met een vennootschap kan je wel de RV op dividenden verlagen van 27% naar 15% via combinatie van de DBI aftrek/vrijstelling en de VVPR-BIS regeling maar ik veronderstel dat je daar het kapitaal niet voor hebt. Dan moet je minstens 2,4 miljoen euro in één aandeel investeren. Een buitenlandse constructie zou in principe kunnen, maar volgens mij ga je dat nooit kunnen verdedigen tov. de fiscus, zeker als werknemer.

Obligaties zijn 't zelfde liedje. Daar betaal je ook 27% op. Alternatieven? Investeer eens in muziekrechten-royalties, dat zijn inkomsten uit auteursrechten waar men de eerste 15.000 belast aan 7,5%. Zo zag ik recent de concessie rechten van het auteursrecht van een liedje van Frank Sinatra passeren. Zorgvastgoed via een BEVEK is 15%. Vergeet vastgoed in rechtstreeks eigendom, daar belast men u plat (registratierechten, etc)

Het fiscale aspect is belangrijk, maar niet absoluut. Op een spaarboekje geniet je een vrijstelling tot €1.880, maar dat brengt quasi niets op. Langs de andere kant, heb je de keuze om 10% rendement te halen op een investering, bijvoorbeeld via vastgoed of via aandelen, dan is het zeker niet abnormaal om de minst belaste weg te kiezen. Persoonlijk ben ik geen fan van vastgoed, maar als een mooie opportuniteit zich voor doet, dan ga ik dat bijvoorbeeld niet laten liggen.

bosii
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 sep 2016 17:20

Bedankt Fortuin voor je antwoord.
Jij hebt hier duidelijk veel verstand van. Ik ga nog wat verder reasearch doen over wat er juist allemaal mogelijk is en als ik vragen heb, zal ik ze hier posten op het forum.

Bedankt!

Edit: Zoiets als auteursrechten, waar kan je dat aankopen? Ik vind er niet zoveel informatie over.

Terug naar “Bank & Beurs”