oprichting beleggingsfonds

Tomsirk
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Re: oprichting beleggingsfonds

#16 , 22 jan 2018 08:01

Beste Neku, ik ben benieuwd tot welke conclusies u bent gekomen? Zelf werk ik aan een gelijkaardig idee voor een handvol mensen rondom mij. Hopelijk kunt u uw bevindingen delen en mij hoogstwaarschijnlijk veel werk besparen. Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#17 , 22 jan 2018 11:41

De situatie ligt nu anders, na de recent hervorming van de vennootschapsbelasting. Meerwaarden zijn enkel nog vrij van belasting wanneer aan de voorwaarden van de DBI aftrek voldaan zijn.

Tomsirk
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#18 , 23 jan 2018 10:35

Inderdaad ik kwam volgende tegen:
https://ondernemingsdatabank.indicator. ... t&exceed=1
(om één of andere reden kan ik soms het artikel zien en soms zou ik moeten betalen, probeer te benaderen via verschillende manieren (google search))

Echter bij beleggen via een vennootschap welke flexibiliteit is er dan opdat mensen kunnen uit-/instappen? Spreken we over de opstartkosten van een gewone BVBA of toch van een ander kaliber?

Wat zijn de exacte verschillen met gewoon beleggingsfonds?
- niet onder het toezicht van de FSMA
- niet mogen aantrekken van publieke gelden (wat houdt dat in de praktijk in? Geen publieke reclame maken maar mag men de service voorstellen aan (nieuwe) kennissen?
- ...

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#19 , 23 jan 2018 13:16

Een beroep doen op het openbaar spaarwezen alsook publiek communiceren zijn twee verschillende dingen. Wanneer er publiek informatie beschikbaar is en men kan intekenen, bijvoorbeeld via een website, zal je een prospectus moeten opmaken en laten goedkeuren door de FSMA. Informatie kan je vinden binnen de prospectuswet. Dit tenzij het gaat om bedragen boven 100.000 EUR.

Maar heb je bijvoorbeeld 5 rijke vrienden, die elk een miljoen willen inleggen, zijn er geen verplichtingen. Dan richt je bijvoorbeeld een nieuwe BVBA op waarin ze elk 1 miljoen euro inbrengen en hiervoor aandelen in de vennootschap ontvangen, met jezelf als manager.

Uitstappen kan door een inkoop eigen aandelen, dividend, kapitaalverlaging, etc. Valt een beetje te zien hoe men de investering maakt.

Tomsirk
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#20 , 24 jan 2018 09:05

Ik was voor de eenvoud in papieren ook naar de laatste optie aan het kijken. Echter gisteren kwam ik het volgende tegen:
http://go.pardot.com/e/421992/7-HFMWeek ... /793910754
http://go.pardot.com/e/421992/5-AKJ-Tur ... /793910754
Zij lijken mij een formule en connecties te hebben waarbij je 'eenvoudiger' een (publiek?) fonds kunt opzetten.
Ik heb een telefonische afspraak met hen ingepland.

Terug naar “Bank & Beurs”