oprichting beleggingsfonds

Neku
Topic Starter
Berichten: 24

oprichting beleggingsfonds

#1 , 13 sep 2016 01:46

Beste forumleden,

aangezien een spaarrekening waardeloos is dezer dagen (in Europa toch, in Zuid-Amerika krijg ik 8% netto op jaarlijkse basis) en de meeste mensen totaal geen idee hebben hoe ze best beleggen zou ik graag een beleggingsfonds opstarten.

Ik heb mijn bedrijfsbeheer en beleg reeds jaren in aandelen en dergelijke. Ik heb verliezen geleden maar ik heb veel grotere winsten gemaakt, ken dus beide zijden van de medaille. Ik zou dit graag doen als zelfstandige in bijberoep.
Het is de bedoeling mensen te informeren en hiervoor een kleine vergoeding te ontvangen. Het probleem is dat bijna iedereen wenst dat ik dit zelf beheer, vandaar het beleggingsfonds.
Het is de bedoeling om beleggingen voor een periode van 18 maanden te hanteren en concurrentie te doen met de klassieke spaarrekening, BEVEKS/ BEVAKS en andere rommel dat banken aanbieden. Dit zal uiteraard niet fiscaal aftrekbaar zijn en een hoger risicoprofiel hanteren.
Ik heb mijn eigen broker waar ik al jaren met samenwerk. Ik vrees echter dat ik in een soort van grijze zone terechtkom dat veel te dicht zal aanleunen bij fraude/witwassen en wens dit uiteraard volledig wettelijk en transparant te houden voor iedereen.
Kortom zal ik een site oprichten, infosessies geven en contracten opstellen.
Zijn er best nog andere maatregelen die ik moet toepassen? Hebben jullie hier iets nuttig aan toe te voegen?
The aim of education is the knowledge, not of facts, but of values!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 13 sep 2016 08:16

Een fonds, dat is op zich niets meer (of minder) dan een vennootschap in België (of buitenland) waarin collectief gelden belegd worden. Dat zal u dan ook moeten doen. Daarnaast zijn er veelal twee types van 'beleggingsvennootschappen', vennootschappen die 'opaque' zijn (m.a.w. waarin de winsten toekomen aan de vennootschap, en de winst terugvloeit naar de belegger dmv. dividenden en kapitaalverminderingen) en vennootschappen die 'transparant' zijn (m.a.w. een soort van type partnership, waar de winst rechtstreeks toekomt binnen de personenbelasting/vennootschapsbelasting van de investeerder).

Welke structuur u dient op te zetten zal veelal afhangen van het type investeringen. Een fonds dat enkel "long" gaat op aandelen om dit >1 jaar in eigendom te houden? Kan perfect in een Belgische BVBA, aangezien u vrijstelling krijgt op meerwaarden aandelen. Wenst u voor korte termijn te beleggen in aandelen, dan speelt de vennootschapsbelasting wel mee, en kan je in feite niet anders dan opteren voor een buitenlandse structuur. Een echt hedge fund dat vanalles doet? Dan heb je een vennootschap nodig in één of ander fiscaal paradijs, met de nodige substantie daar.

Om dat nu als bijberoep te doen.. daar zijn toch zeker minstens €100,000 kosten aan verbonden + wat werkingskosten. Buitenlandse structuren zijn duurder, maar mogelijk wel nodig indien u een bepaald belastingsresultaat wil bekomen (+ dan moet u uiteraard een ruling aanvragen)

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#3 , 13 sep 2016 15:39

Met alle respect maar niet elke amateur kan zomaar beroep doen op publieke spaargelden,. Gelukkig maar. De vragen die u stelt getuigen van een totaal gebrek aan inzicht terzake. Het staat u vrij wat banken aanbieden rommel te vinden. Maar de controles van Fsma en de ratings van ratingbureaus vergen een veel dieper inzicht dan wat hier getoond wordt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Neku
Topic Starter
Berichten: 24

#4 , 13 sep 2016 17:42

Ik dank jullie voor uw snelle reacties,

-met rommel (BEVEKS/BEVAKS) bedoel ik het lage rendement van de de grootbanken, ze strijken het leeuwendeel op en rekenen nog eens kosten aan erbovenop (bewaarloon, dossierkosten, etc.).
-het is niet de bedoeling om fiscale constructies op te stellen in het buitenland. Een BVBA was inderdaad ook mijn eerste gedachte.
-ik ben niet direct en amateur maar ook nog geen pro, ik heb wel de nodige kennis- en ervaringstesten gedaan bij de broker om toelating te krijgen om in complexe producten te beleggen (ETF's, trackers e.d.). Echter is dit niet direct de bedoeling, eerder Europese, Amerikaanse of Aziatische aandelen/obligaties voor de lange termijn te behouden.
-de speculatiebelasting heeft enkel effect op een termijn van 6 maanden, met 18 maanden valt deze dus weg. Het is inderdaad de bedoeling op lange termijn te investeren, long gaan.
-de ratings zijn niet objectief, in het beste geval zijn ze 50% correct, denk maar aan L&H, ENRON e.a. (vb: ik heb Solvay aandelen gekocht aan 75 EUR/stuk, er werd duidelijk gezegd verkopen, ik heb dit niet gedaan en ze staan nu aan 97 EUR/stuk, het draait om buikgevoel, research, zelfanalyse en stalen zenuwen).
- ik dacht aan bijberoep want aangezien ik 2 kinderen heb moet ik een zekere stabiliteit behouden. Beheren zoals een goede huisvader zou doen.
-ik roep ook niet direct publieke spaargelden op van jan en allleman, het draait om familie, vrienden en kennissen. Deze zijn reeds duidelijk geïnformeerd en kennen dan ook de risico's, ze zijn echter niet bereid er zelf tijd in te steken. Ik doe dit zelf reeds jaren uit interesse/passie.
-@basejumper, totaal gebrek aan inzicht is een beetje kort door de bocht, ik had wat meer moeten toelichten maar ik apprecieer uw kritisch inzicht :D

Graag meer feedback, ik denk dat dit interessant is als denkoefening, en ja ik ben inderdaad niet alwetend! Altijd bereid bij te leren!
The aim of education is the knowledge, not of facts, but of values!

jefke007
Berichten: 1812

#5 , 13 sep 2016 17:54

"heb Solvay aandelen gekocht aan 75 EUR/stuk, er werd duidelijk gezegd verkopen, ik heb dit niet gedaan en ze staan nu aan 97 EUR/stuk"
ik heb dat ook gedaan, en ze zelfs lager gekocht, maar dat bewijst niet dat ik er de ballen van ken.

Heb ook L (aurel) & H(ardi) gekocht.


Van de beurs moet men eigenlijk de ballen kennen : op LANGE termijn, en met VOLDOENDE spreiding heb je altijd een veelvoud van wat men op een spaarrekening geeft

Neku
Topic Starter
Berichten: 24

#6 , 13 sep 2016 19:03

"Van de beurs moet men eigenlijk de ballen kennen : op LANGE termijn, en met VOLDOENDE spreiding heb je altijd een veelvoud van wat men op een spaarrekening geeft" dat is wat analisten ook zeggen (achteraf uiteraard, zo kan iedereen het). Als iedereen zegt spring van de klif, doe je het ook? Zelfanalyse en eigen kritische research zijn het belangrijkst, het is de bedoeling overal kritisch naar te kijken en vooral het juiste moment (proberen) te bepalen om uit te stappen, laat je niet verblinden door je eigen hebzucht of die van iemand anders. Daarom volg ik het dagelijks op terwijl ik nochtans op de lange termijn speculeer.
Als ik een degelijk rendement blijf behouden na jaren beleggen noem ik het ook niet bepaald gokken!
Met L&H had je een deftig rendement kunnen behalen INDIEN men was uitgestapt. Daar heeft blijkbaar iedereen buiten de banken hun broek aan gescheurd. Tijdens de bankencrisis is elk bankenaandeel wereldwijd gezakt en in een termijn van een paar maanden terug X2/X3 gegaan. Indien men denkt dat analisten, ratingsbureaus, de banken of zelfs de Nationale Bank enige neutraliteit bezit, dan pist men naast de paal. Wiens brood men eet...
Zelfs mijn vorige bank wiens naam ik niet mag noemen gaf het advies om aandelen van hun eigen bank te kopen. Ik had dat gesprek beter opgenomen.
Maar aub meer reacties op de topic.
The aim of education is the knowledge, not of facts, but of values!

Fortuin
Berichten: 1013

#7 , 13 sep 2016 23:05

Jefke007: Wanneer je een Vanguard indextracker (S&P500) met lage kosten koopt, dan haal je gemiddeld 5-6% per jaar. Akkoord, dat kan iedereen. Maar, wie is tevreden met 5%? Voor mij persoonlijk, mijn geld moet opbrengen. Met berekende risico's (deel in S&P trackers, deel in individuele aandelen in sectoren die je door en door snapt) haal je 20 tot 30% per jaar. Het verschil tussen er "de ballen van kennen“ en een mooi rendement kan dus substantieel zijn.

Neku: Ik denk ook reeds enkele jaren aan het oprichten van een fonds. Maar, even serieus, het runnen van een fonds is meer dan aandelen verhandelen en winst boeken. De vennootschapsrechtelijke en fiscale kant is even belangrijk. Bijvoorbeeld: verkoop je je aandelen één dag te vroeg dan is de meerwaarde niet meer belastingvrij. Dat vreet aan je rendement. Op inkomsten uit obligaties betaal je gewoon vennootschapsbelasting -> 1/3de van je rendement in de vuilbak. Een beroep doen op publieke spaargelden, daar moet je je niet met bezighouden, want dat is kostelijk om op te zetten. Zolang je een privaat fonds hebt, moet je normaal gezien geen FSMA accreditatie, etc, hebben.

Een concreet voorbeeld van een fondsenstructuur, want volgens mij ben je daar naar op zoek?

Een fonds in zijn simpelste vorm is bv. een BVBA gekapitaliseerd met €500.000 aan liquiditeiten. €100,000 van jezelf, en 4x €100,000 van 4 particuliere investeerders. Je eigen inleg levert je A aandelen op, de investeerders krijgen B aandelen. Het standaard fondsen "model" is 2/20. Jaarlijks ontvang je 2% van de AuM van de B aandelen (= Assets under management, in deze 2% van €400,000 = €8,000). Van de winst krijg je 20%, dus wanneer je 15% meerwaarde boekt op €500,000 -> €75,000 x 20% = €15,000. Je vaste bezoldiging zou hier dus €8,000 - jaarlijkse werkingskosten fonds + een tantième van €15,000 zijn. Je investeerders krijgen een dividend, belast aan 27%. Uiteraard kan je ook 20-30-50% margin/leverage gebruiken, moest je dat willen.

Fiscaal zitten hier wel een hoop nadelen aan. Zo kan je een tweede vennootschap toevoegen om bijvoorbeeld de roerende voorheffing voor je investeerders van 27% -> 15% (VVPR bis) te brengen, omdat dit gunsttarief voor dividenden enkel beschikbaar is op niet preferente aandelen. Langs de andere kant, je wil wel een splitsing tussen A (eigen) en B (vreemde) aandelen, want anders zou je zelf tweemaal belast worden op je eigen kapitaal.

In een professionele fondsenstructuur is de "fund manager" (in dit voorbeeld jijzelf, natuurlijk persoon) ook een vennootschap. Dit allemaal meestal offshore of in een low tax land, om een spaarpot aan te leggen (dat je dan zelf weer in je eigen fonds kan investeren, compounding..). En zo draait de molen voort. :-)

Neku
Topic Starter
Berichten: 24

#8 , 14 sep 2016 04:13

dank u Fortuin voor de constructieve feedback,

u heeft daar duidelijk al langer over nagedacht en reeds zelf jarenlang ervaring met beleggingen :D

Ik opteer voor een privaat fonds dat investeringen beheert van vrienden en familie, die zijn talrijk maar willen geen 100,000 EUR risico nemen. Eerder 1/5de ieders. De kapitaalsvereisten zijn dus haalbaar. Maar de vennoten nemen wel toe.
De speculatietaks ken ik goed, maar deze zal m.i. wel hervormd moeten worden wegens zijn nadelig effect op de economie. Er is ook sprake van verlaging van de vennootschapsbelasting. Maar ja dat zijn slechts beloftes.
Het zal nog even afwachten en verder onderzoeken wezen :)
Goede denkpistes blijven welkom.
The aim of education is the knowledge, not of facts, but of values!

Fortuin
Berichten: 1013

#9 , 14 sep 2016 13:09

De speculatietaks speelt niet wanneer je aandelen via een vennootschap bezit. In principe zijn ze belastingvrij wanneer je ze verkoopt na één jaar, anders betaal je 25% belasting. Lees http://www.bibf.be/Uploads/Documents/Pa ... NL_PMS.pdf eens.

Neku
Topic Starter
Berichten: 24

#10 , 14 sep 2016 16:23

zeer interessante lectuur, bedankt Fortuin :D
The aim of education is the knowledge, not of facts, but of values!

Fortuin
Berichten: 1013

#11 , 14 sep 2016 16:50

Graag gedaan en veel geluk!

Fonsfonds
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#12 , 31 jan 2017 15:23

In mijn zoektocht naar het oprichten van een beleggingsvennootschap kwam ik deze topic tegen.

Misschien dat jullie al verder staan en me kunnen helpen.

Het valt me namelijk niet makkelijk om de reglementen van de FSMA te ontcijferen. De verwijzen van hier naar ginder en terug krijgen me gek.

Situatieschets.

Ik heb bekeken om een fonds op te richten, maar heb hier één groot struikelblok, namelijk dat je in een fonds maximaal 10% van je portefeuille in 1 aandeel mag steken.

Daarbij zoek ik het ook niet zo groots dat ik naar het grote publiek wil trekken met dit fonds. De kosten voor oprichting (advocaten, ;-) ) compliance officers, raden van bestuur,... maken het zo dat het niet echt interessant meer is, of je moet al een flinke brok kapitaal klaar hebben.

Ik ben goed in mijn manier van beleggen, namelijk het kopen van een beperkte selectie aandelen (5 tot 15) voor de lange termijn (+3 jaar).

Ik ken een aantal mensen die graag willen dat ik dit ook voor hen doe, met een deel van hun portefeuille.

Ik kom er echter niet uit of ik gewoon een CVBA zou mogen oprichten (ik A aandelen) en hen B-aandelen zou mogen geven voor hun cash inbreng en ik zo kan starten.

Val ik hiermee onder toezicht van de FSMA, zoja wat houdt dit toezicht in, is het enkel toezicht, of ook voldoen aan bepaalde vergunningen? (Ik heb bijvoorbeeld geen financiële bachelor)

Het zou geen probleem zijn om enkel de zogenaamde geïnformeerde beleggers aan te trekken (+€100.000).

Ik heb ondertussen al meerdere keren hiervoor informatie proberen te verkrijgen bij BEAMA, FSMA, maar ik wordt telkens naar de ICB wetgeving verwezen, terwijl het niet mijn doel is om een echt fonds op te richten, maar eerder een soort van holding die belegt in beursgenoteerde aandelen.

De fiscale aspecten van beleggen (met andere woorden, de nadelen) via een vennootschap zijn gekend.

Groeten,
Sam

Fortuin
Berichten: 1013

#13 , 02 feb 2017 17:55

Is geen probleem indien privaat vehikel en je niet openbaar gelden gaat proberen ophalen. Zijn gewoon aandeelhouders dan. Check artikel 3 van de prospectuswet van 16 juni 2006. Die 10% grens speelt enkel ingeval je een privak opricht, zoals Quest for Growth.

Daarnaast: raadpleeg gewoon een advocaat die thuis is in deze materie. Die zal u daar snel en gemakkelijk een antwoord op kunnen geven. Als je die investering niet kan of wil maken, zou ik er toch niet aan beginnen.

Fonsfonds
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#14 , 02 feb 2017 18:47

Dag Fortuin,

Het is niet de bedoeling van bij het algemene publiek geld op te halen. In tegendeel, ik wil dat de partners in de vennootschap er dezelfde filosofie op nahouden. Zonder dat gaan ze me enkel tijd (en waarschijnlijk geld) kosten. Maar ik wil wel de mogelijkheid hebben om 1x per jaar partners te kunnen laten in en uitstappen ( geheel of gedeeltelijk).

Ik ben momenteel nog in de verkennende ronde. Als alles op poten gezet moet worden zal er uiteraard een advocaat aan te pas moeten komen, maar aan die stap ben ik nog niet. Eerst nog businessplan en dergelijke.

Ik denk dat hetgeen ik voor ogen heb nog het meest in de buurt komt van bijvoorbeeld een Ecopower, maar in plaats van dan te investeren in groene energie,, in beursgenoteerde bedrijven.

Bedankt voor uw antwoord.

Fortuin
Berichten: 1013

#15 , 03 feb 2017 12:33

Dat moet je dan in een aandeelhoudersovereenkomst laten gieten.

Terug naar “Bank & Beurs”