Rekening op naam van neefjes

Bertrand Van Dessel
Topic Starter
Berichten: 2

Rekening op naam van neefjes

#1 , 26 dec 2007 11:31

Ik heb 2 minderjarige neefjes waarvan de moeder (mijn zus) is verzeild geraakt in een vechtscheiding. Haar man heeft de spaarrekeningen van zijn eigen kinderen leeggehaald en er doorgejast.
Volgens de advocaat gaat hij dit geld moeten terugbetalen met interesten maar dit gaat tijdje duren.
Mijn vraag : om de kinderen het idee te geven dat ze niet berooid zijn had ik graag 2 rekeningen op hun naam geopend, de bedragen erop gestort van mijn eigen geld en mezelf (enkel mezelf) een volmacht geven op deze rekeningen.

Hoe zit het als dit geld daadwerkelijk (binnen aanzienlijke tijd) wordt terugbetaald door de vader ? Kan ik dan terug aan mijn eigen geld of staat dit dan onherroepelijk op hun naam ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 27 dec 2007 14:41

’Wanneer geld op naam van een minderjarige aan een spaarkas of een bank wordt toevertrouwd,hebben de ouders daarop geen wettelijk vruchtgenot,maar wel het recht van beheer.In geval van gebruik van dit geld door de ouders,moeten zij rekenschap ervan kunnen geven.Dit geld of zijn opbrengst kan alleen worden gebruikt wanneer het aangewend is in het voordeel van het kind met uitsluiting van de kosten van opvoeding,opleiding en levensonderhoud,die in ieder geval op de ouders rusten‘(Rb.Brussel 25 april 1995,Pas.1995,III,9).

‘Het plaatsen van EIGEN gelden door een ouder op een spaarboekje op naam van zijn minderjarig kind kan niet worden beschouwd als een definitieve schenking.De bedoeling om te schenken bestaat pas op het ogenblik van de meerderjarigheid van het kind of vroeger ingeval van ontvoogding‘(Antwerpen 17 januari 2000,R.W. 2000-01,272).

Er dient dus vooraf onderzocht of het om eigen geld van de ouders of van het kind ging.

U kan bij het openen van de spaarrekeningen door de bank een beding doen opnemen krachtens hetwelk de bedragen die de vader terugbetaalt zullen afgenomen worden van die spaarrekeningen en aan u terugbetaald worden.

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#3 , 28 dec 2007 16:31

Wanneer u rekeningen opent op naam van kinderen als schenker toch even opletten. Primo komt het u niet toe om vader en/of moeder in praktijk het beheer van tegoeden van hun kinderen te ontnemen. Dat prerogatief komt enkel een rechtbank toe. Secundo kan u uzelf geen volmacht geven op die rekeningen, net omwille van het wettelijk recht van beheer van minderjarigen dat behoudens andersluidend vonnis bij beide ouders ligt.
Tertio is het beding dat J Demoor aanhaalt theoretisch mogelijk, maar ik zie het in praktijk nog niet gebeuren. Banken aanvaarden maar een beperkt aantal standaardbedingen die juridische en pracktisch beheer(s)baar zijn.
Klassieke bedingen zijn voorbehoud van kapitaal en intresten tot de meerderjarigheid van het kind met een conventioneel beding van terugkeer naar de schenker bij vooroverlijden van het kind. Op die manier kan geen van beide ouders aan de centen (behoudens weer een vonnis vrederechter) en keren de gelden terug naar de schenker wanneer het kind overlijdt voor de schenker.
Pracktische oplossing : aparte rekening op je eigen naam openen. Daar beschik je vrij over en kan je nog schenken wanneer je wil.
Andere oplossing is een vorm van verzekeringsspaarplan waarbij je zelf nemer bent en het kind begunstigde.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”