Hoe ver gaat bankgeheim/discretie?

EPT
Topic Starter
Berichten: 34
Locatie: Niet ver van jou.

Hoe ver gaat bankgeheim/discretie?

#1 , 06 sep 2016 14:49

Goeiedag,

Wie ziet in een bankkantoor zoal welke rekeningen ik heb, wat het saldo is en of ik bij andere banken klant ben?


Groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 sep 2016 16:01

Klanteninformatie binnen een bank wordt behandeld op een need-to-know basis.

jefke007
Berichten: 1812

#3 , 06 sep 2016 16:55

bank x kan niet zien bij welke andere banken je klant bent
( of ze mogen althans niet daarvoor uitsluitend in de rekeningen zitten de gluren die je bij bank x hebt, om te zien of ze daar kunnen afleiden of je nog rekeningen bij bank y en z hebt )

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 sep 2016 17:27

Klanteninformatie binnen een bank wordt behandeld op een need-to-know basis.
In theorie... een gewone bankbediende kan perfect de rekeningen + saldo's + verrichtingen bekijken van de klanten van die bank. Wie welke gegevens raadpleegd, wordt wel gelogd. Gegevens van andere banken, zal die bankbediende echter niet kunnen zien (tenzij de klant de andere bank daartoe toestemming / opdracht gegeven heeft).

Definiëer ook "need-to-know". Een tijdje geleden kreeg ik een telefoontje van de bank, dat ik de laatste maanden toch wel veel geld op mijn zicht rekening had staan, en dat ik dit beter naar mijn spaarrekening kon versluizen, en of ik eventueel geen interesse had om andere spaar -of beleg-mogelijkheden te bespreken. Dus bij die bank was de "need-to-know" gedefinieerd als: "als we uit de saldogegeven van de klanten info kunnen puren om andere producten aan te smeren, zullen we dat zeker doen." :wink:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 sep 2016 19:17

Definiëer ook "need-to-know".
Dit kan voor elke bank anders zijn en behoort dus tot de interne keuekn. En inderdaad is het mogelijk dat bankmedewerkers de mogelijkheid hebben om gegevens van een bepaald persoon in te kijken zonder dat ze daar toestemming voor hebben. De (interne) straffen die daar op staan zijn echter ook niet mals, gaande van inleveren van loon, bovenwettelijke vakantiedagen tot ontslag met onmiddellijke ingang.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 sep 2016 09:33

Lanox, ik zou me daar niet te veel illusies over maken, hoor. In zeer veel (ook groot)banken wordt er nauwelijks gecontroleerd wie welke gegevens al dan niet terecht inkijkt. Het zal pas bij klachten van een klant zelf zijn, dat hier echt naar gekeken wordt (ik heb deze info van iemand in de familiekring met een managersfunctie binnen een grootbank).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Bank & Beurs”