Bankswitch

Mechelen
Topic Starter
Berichten: 10

Bankswitch

#1 , 30 aug 2016 00:28

Samenwonend met mijn vriendin hadden wij twee aparte rekeningen bij bank K en bank BEL. Een jaar geleden zijn we gehuwd en nu hebben we beslist om al onze centjes samen te brengen op 1 rekening (spaar en zicht) bij bank K. Op zich dachten wij dat dit gewoon ging met de bankoverstapdienst waarbij de meeste banken zijn aangesloten. Bank K en bank BEL behoren bij de grootste banken van ons land en wij dachten dat dit probleemloos zou verlopen. Bank K was zeer vriendelijk toen we onze intenties kenbaar maakten maar konden de bankswitch niet zelf doen omdat mijn man nog een autolening op afbetaling lopende had bij bank BEL. We namen contact met bank BEL en schrokken ons te pletter van de onvriendelijke behandeling bij deze bank. Zij wilden niet dat we de verdere afbetaling van de autolening van nog een 10 tal maanden via een domiciliering bij bank K deden. Dat was volledig onmogelijk. Wij plannen nu om al het spaargeld bij bank BEL over te zetten naar Bank K evenals het geld op de zichtrekening bij bank BEL. Enkel voldoende geld om de autolening af te betalen zullen we gedurende 10 maanden storten op de rekening bij bank BEL. Dan gaan we met veel plezier en zo vlug mogelijk weg bij bank BEL,.... maar we zullen gedurende deze periode nog moeten betalen voor deze rekeningen (echt jammer).
Mijn vraag is echter : Kan bank BEL de bankswitch belemmeren enkel omdat mijn man een nog af te betalen autolening heeft bij hen. Zelfs indien we die zullen afbetalen met een domiciliering bij bank K.? Verder heeft mijn man geen afbetalingen bij bank BEL welteverstaan.
Graag jullie adviesen en/of ervaringen want ik ben erg geschrokken van de zeer dreigende taal van de filiaalhouder van bank BEL nadat we hem vriendelijk melding deden van onze logische overstap.
Alvast hartelijk dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 30 aug 2016 08:44

Als dit zo in de voorwaarden van die lening staat, kunnen ze dat maken.
Best dus eens de voorwaarden die je man indertijd getekend heeft, lezen.

WP002
Berichten: 1479

#3 , 30 aug 2016 16:07

De verstrekte rentevoet kan bijvoorbeeld gunstiger zijn geweest bij afname van andere bancaire produkten. Evenwel dient daarvan iets in het contract te staan.

Reclame

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#4 , 31 aug 2016 09:40

Normaliter is er bij kortlopend krediet geen contractuele verplichting om loon te storten bij die bank. Lees dus even je leencontract. Als het er niet in vermeld staat kan je dus perfect je lening betalen vanaf een rekening bij een andere bank.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 31 aug 2016 09:41

Echter, vanaf dat de algemene voorwaarden van die andere bancaire producten op 1 of andere manier in je nadeel (zelfs deels) veranderd zijn, kan men die producten, die ze op eigen initiatief veranderden, niet meer verplicht koppelen aan je product.

Terug naar “Bank & Beurs”