Fraude Mastercard

chantal477
Topic Starter
Berichten: 27

Fraude Mastercard

#1 , 27 jul 2016 16:46

Ik stelde op 20/7 onlangs vast dat er met mijn Mastercard fraude werd gepleegd met een betaling in Dubai voor een bedrag van 4245,29 euro of 17.000 AE. De koop waar het over gaat heeft geen website dus het werd niet online gebruikt. Mijn Mastercard is nog steeds in mijn bezit. Ze werd onmiddellijk geblokkeerd. Bij navraag bij de bank blijkt ( het gaat om een Goldkaart) dat je een verzekering hebt hiervoor, maar Ag Insurance van Bnpparibas zegt dat je enkel maar verzekerd bent bij diefstal of verlies.

Atos zegt dat het bedrag van mijn rekening zal gaan en het tot 8 weken zal duren voor ik nog iets hoor, hoe kan ik nu bewijzen dat ik die aankoop niet heb gedaan vermits ze geen website hebben. Zij moeten dat bedrag toch kunnen blokkeren als het niet online werd aangekocht.

Het gaat om 'Sea of incense perfum Dubai', ik heb er een email naar gestuurd en wacht op een antwoord van deze zaak.

Chantal

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3294

#2 , 27 jul 2016 17:32

Was u in Dubai op de datum van de transactie?

chantal477
Topic Starter
Berichten: 27

#3 , 27 jul 2016 17:59

Neen in totaal niet was hier in België en mijn kaart had ik hier bij mij.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 jul 2016 18:06

Raar geval, hoe gaat masterkaart zich hier uitpraten ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

artemis
Berichten: 3294

#5 , 27 jul 2016 18:27

Ik heb geen ervaring met de procedure maar ik heb rondom mij altijd gehoord dat dergelijk fraudegebruik probleemloos opgelost wordt. Je zal immers makkelijk kunnen bewijzen dat je niet in Dubai was.

Wat ik ook raar vind is dat Visa- en MasterCard tegenwoordig in België standaard geblokkeerd zijn voor gebruik buiten Europa, net om dit soort misbruiken te vermijden. Reis je buiten Europa moet je ze laten deblokkeren voor de specifieke landen waar je naartoe gaat.

Om een voorbeeld te geven: Vorig jaar wou ik een bepaald hotel boeken in Spanje maar zonder dat ik het wist ging de boeking via een Amerikaanse site. De transactie ging niet door omdat mijn Visakaart standaard geblokkeerd is voor gebruik in de US. Uiteindelijk heb ik het hotel rechtstreeks kunnen boeken.

chantal477
Topic Starter
Berichten: 27

#6 , 13 aug 2016 12:58

3 dagen geleden mijn afrekening gekregen van mijn Mastercard en de fraude van 4245,29 euro 3 weken geleden staat er nog altijd op wat wil zeggen dat dit bedrag eerstdaags van mijn rekening zal gehaald worden. Ondertussen sinds de vaststelling reeds 4x maal gebeld met Worldline en zij beloofden van mijn zaak een prioriteit te maken, dit werd nog niet bekeken wegens te weinig personeel en de verlofperiode?

artemis
Berichten: 3294

#7 , 13 aug 2016 20:33

Schandalig, zou niet mogen kunnen.
Hou ons verder op de hoogte.

berenod
Berichten: 942

#8 , 15 aug 2016 09:45

Vreemd, normaal gezien werkt de fraudedetectie van Worldline goed.

Reis jij per toeval veel, en koop je voor grote bedragen op je reizen? Alleen al op gebruikersprofiel (hoe, waar en voor hoeveel je koopt met je kaart) doet men reeds fraude detectie.

Met mijn kaart probeerde men een aankoop te doen van een 800 Euro (in Amerika), toevalligerwijze had ik enkele uren daarvoor nog een betaling in een Belgisch restaurant met men kaart gedaan, gevolg fraude alarm, transactie geweigerd en kaart tijdelijk geblokkeerd. Wist het niet daar ik na mijn resto bezoek geen transacties meer had gedaan.

Worldline heeft me toen niet gebeld (hebben geen nr. van me voor zover ik weet), maar me wel een brief gestuurd met de vraag hun te contacteren, ze hebben toen het verhaal gedaan en me gevraagd of die transactie door mij was gedaan, na mijn negatief antwoord hebben ze dan mijn kaart volledig geannuleerd en ervoor gezorgd dat op 3 werkdagen een nieuwe kaart klaarlag bij mijn bank. Volledig kosteloos trouwens.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 15 aug 2016 11:08

reeds 4x maal gebeld met Worldline
Waarom toch enkel maar bellen? Heb je geen enkel bewijs later, en de persoon die het gesprek aanneemt kan wel een jobstudent zijn. Stuur een aangetekend schrijven.

chantal477
Topic Starter
Berichten: 27

#10 , 04 sep 2016 11:43

Neen, zoveel reis ik niet 1 of 2 keer per jaar maar gebruik niet altijd daarvoor mijn kaart.

Nadat zij mij gezegd hadden dat ze er prioriteit gingen van maken is het bedrag op 15/8 van mijn rekening gegaan heb geld moeten overschrijven van mijn spaarrekening, op 18/8 werd het geld teruggestort door Worldline . Normaal krijg je ook een brief van Worldline als je een betwisting indient, we zijn nu 4/9 en nog steeds niets ontvangen. Ik wacht nog een week en dan schrijf ik zelf een brief naar Worldline.

Terug naar “Bank & Beurs”