Overname lening (inkoop woning).

Yvesken
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Overname lening (inkoop woning).

#1 , 22 jul 2016 12:01

Geachte,

situatieschets : mijn dochter heeft samen met haar vriend een woning aangekocht. Zijn wettelijk samendwonend.
Vriend gaat proberen woning te behouden en woningkrediet over te nemen via ontslagverlening aan mijn dochter. Gaan woning laten schatten via makelaar.
Maar wat met de reeds gedane terugbetalingen van het woningkrediet. In totaal werd reeds 43.434,23 euro (kapitaal en intrest terugbetaald aan de bank. Bij overname lening moet overnemer dan de helft van dit bedrag betalen of enkel de helft van het terugbetaalde kapitaalsgedeelte.
Oorspronkelijke lening werd reeds 2x geherfinancierd wat met de betaalde wederbeleggingsvergoeding moet overnemer hiervan ook helft terug betalen ?

Dank bij voorbaat.

Yvesken

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 22 jul 2016 19:07

Raadpleeg daarvoor een notaris. Leg alle elementen voor en die zal een voorstel opmaken. Hij zal mi. wel rekening houden met de tijd dat beiden er woonden en profijt haalden uit die woonst. Daarmee wil ik zeggen dat zij een deel van de gedane afbetalingen en vergoedingen zal moeten dragen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sirkii
Berichten: 5409

#3 , 23 jul 2016 17:42

Bij overname de helft van t verschil tussen verkoopwaarde en openstaand leningkapitaal. Dit in de veronderstelling dat 50%-50% gekocht werd en elk evenveel spaargeld inbracht. Er zijn wat kleinere correcties die de notaris voor je zal uitrekenen. Als het saldo negatief is moet aan de overnemer de helft betaald worden.

De grootte van betaalde intresten en herfinancieringkosten spelen geen rol indien beiden naar verhouding tot hun inkomen bijdroegen aan de gezinsuitgaven.

Als alles geleend werd (dus ook de notaris) zal mogelijks het saldo misschien wel negatief zijn want 42k€ terugbetaald incluis herfinancieringskosten suggereert mij dat het huis nog maar 2-3 jaar geleden gekocht werd zodat mogelijks nog niet voldoende kapitaal terugbetaald werd om de notariskosten etc terugbetaald te hebben.

Vergeet ook voor uw dochter de boete klein beschrijf naar groot beschrijf niet op de helft van t aankoopbedrag als t goed met klein beschrijf gekocht werd.

Als het huis niet grondig verbouwd werd zou t tov de aankoopdatum van 2-3 jaar geleden niet zo veel in waarde gestegen zijn. Best een neutrale schatter aanstellen: voor uw dochter is t "hoe duurder hoe beter". Voor hem net andersom.

Als je nu al weet dat hij de lening onmogelijk kan dragen dan verkoop je best de woning want de bank zal dan weigeren om uw dochter uit de lening te schrappen ...

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”