Beste,
Hierbij het relaas van mijn bankoverstap die ik onlangs deed van Fortis naar Fintro :
- 21 januari : Ik onderteken en verstuur een order tot volledige bankoverstap (met vereffening van zichtrekening) naar mijn Fintro-agent
- 11 maart (2 maand later) : Ik stel (via mijn mobile app van Fortis) vast dat mijn rekening nog altijd niet afgesloten is en dus mijn bankoverstap nog altijd niet uitgevoerd is
- 11 maart : Ik bel naar Fintro, die zegt zich te zullen informeren en iets te laten weten. Daarna bel ik meteen ook eens naar mijn (ex-)Fortis(adviseur), die het in Keulen hoort donderen. De bediende vraagt me die ondertekende banktransfer door te sturen en belooft me het nodige te doen (niks meer van gehoord... tot vandaag dus)
- 14 maart : Zoals afgesproken komt mijn Fintro-agent terug op antenne met meer info. Hij zegt me dat hij gebeld heeft met de dienst bankoverstap in Brussel en dat de dame daar beloofd heeft dat alles in orde komt.
- 15 maart : Ik merk dat mijn toegang tot de mobile app van Fortis ('eindelijk' zou ik bijna zeggen) geblokkeerd is met de melding dat ik geen klant meer ben (!). Concreet staat er iets in de zin van "u kunt zich niet aanmelden omdat u geen klantennummer hebt bij de bank. Om klant te worden, gelieve u naar het dichtstbijzijnde kantoor te willen begeven". Ik beschouw mezelf dus als klant-af en ga er dan ook vanuit dat alle vorderingen die Fortis nog tegen mij had uitstaan vereffend zijn en dat de bankoverstap eindelijk, na twee maand, uitgevoerd werd.
- 19 juli : Mijn ex-Fortiskantoor belt mij op om te melden dat mijn rekening nog niet is afgesloten en ik voor meer dan 1000 euro negatief sta (ik heb een directe reserve tot 1250 euro). De bediende maant mij aan het bedrag (inclusief alle daar ondertussen aan verbonden verwijlintresten...) zo snel mogelijk te willen vereffenen.
Ik heb hieromtrent volgende vragen :
- kan ik (verwijl)intresten op mijn krediet directe reserve (waarmee ik dus negatief stond op mijn rekening) alsook kosten voor mijn easy banking pakket nog aangerekend worden terwijl ik zes maand (!) geleden de procedure tot bankoverstap in gang gezet heb door het daartoe bestemde ondertekende formulier aan mijn nieuwe bankier te overhandigen?
- is hier sprake van nalatigheid van de betalingsdienstaanbieder?
- als ik (cfr supra bij 15 maart) vaststel dat ik geen toegang meer heb tot mijn bank (app) omdat "ik geen klantennummer bij de bank meer heb" (dus mijns inziens geen klant meer ben), kan mij dan vier maand na datum nog een schuld op die Fortis zichtrekening (ook al is de herkomst daarvan grotendeels door uitgaven die mij toekomen) ten laste worden gelegd en dus opgeëist worden? Ik redeneer dan als volgt : Klant-af betekent dat ook alle contractuele verbintenissen die ik met Fortis had nietig worden. Dan vraag ik mij af op basis van welk (nietig?) contract Fortis zich kan beroepen om die schuld nog rechtmatig te mogen opeisen? Of is dit te snel door de bocht? Quid artikels zeven en acht van wetboek economisch recht, boek zeven, titel drie betalingsdiensten?
Alvast bedankt voor uw reactie
Mvg
Tpla