Betalingsdienstgebruik na bankoverstap

Tpla
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Betalingsdienstgebruik na bankoverstap

#1 , 20 jul 2016 09:23

Beste,

Hierbij het relaas van mijn bankoverstap die ik onlangs deed van Fortis naar Fintro :

- 21 januari : Ik onderteken en verstuur een order tot volledige bankoverstap (met vereffening van zichtrekening) naar mijn Fintro-agent
- 11 maart (2 maand later) : Ik stel (via mijn mobile app van Fortis) vast dat mijn rekening nog altijd niet afgesloten is en dus mijn bankoverstap nog altijd niet uitgevoerd is
- 11 maart : Ik bel naar Fintro, die zegt zich te zullen informeren en iets te laten weten. Daarna bel ik meteen ook eens naar mijn (ex-)Fortis(adviseur), die het in Keulen hoort donderen. De bediende vraagt me die ondertekende banktransfer door te sturen en belooft me het nodige te doen (niks meer van gehoord... tot vandaag dus)
- 14 maart : Zoals afgesproken komt mijn Fintro-agent terug op antenne met meer info. Hij zegt me dat hij gebeld heeft met de dienst bankoverstap in Brussel en dat de dame daar beloofd heeft dat alles in orde komt.
- 15 maart : Ik merk dat mijn toegang tot de mobile app van Fortis ('eindelijk' zou ik bijna zeggen) geblokkeerd is met de melding dat ik geen klant meer ben (!). Concreet staat er iets in de zin van "u kunt zich niet aanmelden omdat u geen klantennummer hebt bij de bank. Om klant te worden, gelieve u naar het dichtstbijzijnde kantoor te willen begeven". Ik beschouw mezelf dus als klant-af en ga er dan ook vanuit dat alle vorderingen die Fortis nog tegen mij had uitstaan vereffend zijn en dat de bankoverstap eindelijk, na twee maand, uitgevoerd werd.
- 19 juli : Mijn ex-Fortiskantoor belt mij op om te melden dat mijn rekening nog niet is afgesloten en ik voor meer dan 1000 euro negatief sta (ik heb een directe reserve tot 1250 euro). De bediende maant mij aan het bedrag (inclusief alle daar ondertussen aan verbonden verwijlintresten...) zo snel mogelijk te willen vereffenen.

Ik heb hieromtrent volgende vragen :
- kan ik (verwijl)intresten op mijn krediet directe reserve (waarmee ik dus negatief stond op mijn rekening) alsook kosten voor mijn easy banking pakket nog aangerekend worden terwijl ik zes maand (!) geleden de procedure tot bankoverstap in gang gezet heb door het daartoe bestemde ondertekende formulier aan mijn nieuwe bankier te overhandigen?
- is hier sprake van nalatigheid van de betalingsdienstaanbieder?
- als ik (cfr supra bij 15 maart) vaststel dat ik geen toegang meer heb tot mijn bank (app) omdat "ik geen klantennummer bij de bank meer heb" (dus mijns inziens geen klant meer ben), kan mij dan vier maand na datum nog een schuld op die Fortis zichtrekening (ook al is de herkomst daarvan grotendeels door uitgaven die mij toekomen) ten laste worden gelegd en dus opgeëist worden? Ik redeneer dan als volgt : Klant-af betekent dat ook alle contractuele verbintenissen die ik met Fortis had nietig worden. Dan vraag ik mij af op basis van welk (nietig?) contract Fortis zich kan beroepen om die schuld nog rechtmatig te mogen opeisen? Of is dit te snel door de bocht? Quid artikels zeven en acht van wetboek economisch recht, boek zeven, titel drie betalingsdiensten?

Alvast bedankt voor uw reactie
Mvg
Tpla

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 jul 2016 09:41

Ik denk dat je toch zeer snel door de bocht gaat.

Zolang je in het negatieve staat kan men je rekening NIET VOLLEDIG afsluiten.

Maar er zijn mensen die in de bank werken die daar meer verstand van hebben om je een deftig antwoord te geven op je wetsartikelen dat je opnoemt !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 20 jul 2016 18:16

Betaal maar braaf. Geen rechter zal je volgen en ondertussen lopen de kosten steeds verder op. Je hebt bewust een in afsluiting zijnde rekening in t rood geduwd (of ze stond al rood) en hoopt daar nu onderuit te komen ;-). Zoals hierboven geschreven kan uw oude bank maar een rekening afsluiten als alle schulden vereffend zijn. Best eens de algemene voorwaarden van uw oude bank lezen ipv wetboeken. Wees gerust; er zal NIETS in deze algemene voorwaarden staan dat in strijd is met de wet: bij elke bank werkt een legertje juristen.

Je kan uw nieuwe en uw oude bank hoogstens traagheid verwijten. Je had bv zelf naar uw oude bank kunnen geweest zijn om die kredietopening te laten schrappen.

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#4 , 21 jul 2016 17:57

Wat heeft de schuld met de bankoverstap te maken? Als u een schuld heeft aan een bepaalde financiële instelling zal u deze uiteraard moeten betalen. Of de rekening dan al is afgesloten of niet, dat maakt eigenlijk weinig uit. 't is toch niet omdat de rekening niet meer bestaat dat de schuld ook weg is?

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#5 , 21 jul 2016 20:37

Ik begrijp dat u de verrichtingen die op de Fortis rekening gebeurden niet betwist. Als u die effectief deed is er geen enkele reden waarom u het saldo dat er stand niet zou moeten aanzuiveren. Het is trouwens perfect mogelijk dat betalingen met bepaalde creditcards in minder ontwikkelde gebeiden nog manueel verwerkt worden ipv met chip technologie. deze kunnen tot 3 maand later nog aangeboden worden én dienen uiteraard voldaan te worden. zelfs als de rekening al effectief zou afgesloten zijn.
Weet trouwens dat Fintro een merk van BNP Paribas Fortis is. U verandert dus wel van merk, maar niet van bank.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Bank & Beurs”