Voorlopige bewind + blokkering rekeningen

ippon
Topic Starter
Berichten: 2

Voorlopige bewind + blokkering rekeningen

#1 , 10 dec 2007 12:32

December 2006 werd ik als enig kind v/h gezin, aangesteld als voorlopig bewindvoerder over mijn vader. Het vredegerecht voorzag mij in meerdere kopijen van de uittreksels der minuten, welke mijn statuut bevestigden.
KBC, de bank van mijn ouders werd met een dergelijk uittreksel in kennis gesteld.
Niets dus ! Althans dat beweert de KBC eind november 2007 wanneer ik beslis om de rekening van vader over te plaatsen naar een nieuwe rekening op zijn naam , op een andere bank. Blijkbaar tegen hun zin! Ze blokkeren op eigen initiatief de rekeningen.
Zij beginnen nu op eigen initiatief de rekeningen van de periode na mijn aanstelling na te pluizen. Hieruit blijkt dat er een heuse som, afkomstig van de verkoop v/h huis van mijn ouders, door de notarisop de rekening gestort werd. Zij stellen mij nu de vraag of ik het huis eigenlijk wel mocht verkopen. Nu wil ik mij wel verantwoorden tegenover een rechtbank maar niet tegen de ...BANK.
Een CFI-melding uitgaande van de bank ingevolge een mogelijks verdachte transactie, geen probleem!
Ik heb hen verzocht op welke wettelijke basis zij zijn overgegaan tot blokkeren van de rekening. Geen antwoord. Zij beroepen zich, in dit geval op art 488 bis B.W. waarin o.a. gesteld wordt dat geen goederen mogen vervreemd worden zonder toelating v/d Vrederechter.
Dit is ook niet gebeurd, alles volkomen legaal.
Mijn vraag:
- op welke wettelijke basis kan de bank in dit geval de rekeningen blokkeren.
- Welke wettelijke basis laat hen toe het statuut van rechtbank aan te nemen en te oordelen of ik al dan niet in de fout ging, ik dacht dat daar andere instellingen voor in het leven geroepen waren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 11 dec 2007 10:13

“Art.12.§ 1. Wanneer de in artikel 2 beoogde ondernemingen of personen weten of vermoeden dat een uit te voeren verrichting verband houdt met het witwassen van geld of...brengen zij dit, vooraleer de verrichting uit te voeren, ter kennis van de cel voor financiële informatieverwerking en delen zij in voorkomend geval de termijn mee binnen welke die verrichting moet worden uitgevoerd...§ 2. Zo de cel het wegens het ernstig of dringend karakter van de zaak nodig acht, kan zij zich voor het verstrijken van de uitvoeringstermijn die door de in artikel 2 beoogde ondernemingen of personen is meegedeeld, verzetten tegen de uitvoering van de verrichting...Dit verzet verhindert de uitvoering van de verrichting tijdens maximaal twee dagen te rekenen van de kennisgeving...“(11 JANUARI 1993. - Wet van 11 januari 1993 tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme).

Zelfs indien de KBC-bank weet of vermoedt dat de uit te voeren verrichting verband houdt met het witwassen van geld ,dan nog komt het haar niet toe zich te verzetten tegen de uitvoering van de verrichting en blijft het verzet van de cel voor financiële informatieverwerking beperkt tot twee dagen.

De KBC-bank bezit geen enkele bevoegdheid om te controleren of de verkoop van uw ouderlijk huis gebeurde door een daartoe bevoegde persoon.Zij beschikt evenmin over enige wettelijke basis om de rekeningen te blokkeren t.a.v. de wettelijk aangestelde voorlopige bewindvoerder,handelend binnen de grenzen van diens bevoegdheid.

Leg dus klacht neer bij Ombudsdienst voor de Financiële Sector(Wet 24/03/2003) op :
http://www.abb-bvb.be/gen/nl/ombudsman.html

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).

De procedure ‘minnelijke schikking’ is kosteloos.Vraag ze dus aan de griffie van de Rechtbank van Koophandel,zonder wachten op het resultaat van de Ombudsdienst.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

ippon
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 11 dec 2007 11:47

Geachte Heer DEMOOR, bedankt voor Uw snelle reactie. Ik zal Uw richtlijnen volgen. Ik was al iets in die zin aan het voorbereiden. U hebt mijn vermoeden bevestigd, waarvoor dank.

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”