Telt "loon" invaliditeit mee bij aanvraag lening?

YTip
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Telt "loon" invaliditeit mee bij aanvraag lening?

#1 , 21 mei 2016 15:45

Ik werk part time bij mijn invaliditeit en heb een deftig netto loon maandelijks.
Nu wilde ik een autolening aanvragen maar kreeg ik 2 verschillende antwoorden van 2 verschillende banken.

De eene zegt dat maar 60% wordt meegeteld van mij invaliditeit.
De andere zegt dat er totaal niets wordt meegeteld van mij invaliditeit.

Als ik me niet vergis kan de bank geen beslag leggen op mijn loon afkomstig van mijn invaliditeit.
Dus zou het 2de kunnen kloppen, maar begrijp nog maar weinig van gezien het 2 verschillende antwoorden zijn.

Alles samen heb ik meer dan voldoende terugbetalingskracht voor de gevraagde lening.

Kan iemand hier duidelijkheid in scheppen?

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 mei 2016 16:00

art.1410 § 2.Ger.Wb. De volgende schuldvorderingen zijn niet vatbaar voor overdracht of beslag ten laste van de rechthebbende.
3° de tegemoetkomingen aan minder-validen

Dus men kan op niks van je invalide uitkering beslag leggen dus ook geen 60%

Wel te verstaan dat je uitkering voor minder-validen is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jefke007
Berichten: 1815

#3 , 21 mei 2016 16:52

"3° de tegemoetkomingen aan minder-validen" op dat kan men geen beslag leggen ( door ministerie van sociale voorzorg )


maar mogelijk zijn het ziektevergoedingen van het ziekenfonds en daar kan men WEL beslag op leggen


Banken staan niet de trappelen om iemand met een vervangingsinkomen of tegemoetkoming aan minder-validen een lening toe te staan.
Men mag altijd een lening weigeren toe te staan, ook al beschikt men over een inkomen van 1 miljoen euro per maand
Laatst gewijzigd door jefke007 op 21 mei 2016 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

YTip
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 mei 2016 16:55

Mijn invaliditeit is gewoon via ziekenkast.
Heb niet echt een beperking buiten dat ik een blijvend letsel heb(door werkongeval) waardoor ik bepaald werk niet meer mag doen.
En ook niet meer full time kan werken, daardoor dat ik part time invaliditeit heb via ziekenkast.

Dus val niet onder minder valide.

jefke007
Berichten: 1815

#5 , 21 mei 2016 16:56

inderdaad dus wel voor beslag vatbaard

YTip
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 mei 2016 17:31

Dus bank weet totaal niet waar ze mee bezig is.
Gezien die mij vertellen dat het niet mogelijk is, tenzij ze niet door hebben dat er een verschil is tussen de twee.

jefke007
Berichten: 1815

#7 , 21 mei 2016 23:21

bank is nooit verplicht om een lening toe te staan, zelfs als ze niet weten waar ze mee bezig zijn

YTip
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 mei 2016 00:11

Nee zeker niet, is alleen dat ze aangaven dat ze weigerden omdat ze geen beslag konden leggen op mijn invaliditeit.

Terug naar “Bank & Beurs”