Foutieve storting - geld kwijt?

Hydraluz
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Foutieve storting - geld kwijt?

#1 , 10 mei 2016 10:26

Beste allemaal,

Volgende situatie stelt zich:
Een bedrijf wil me een bedrag van € 297 terugstorten. In plaats van mijn opgegeven rekeningnummer te gebruiken, voeren zij de storting uit op een heel oud rekeningnummer dat nog in hun administratie vermeld stond. Een rekeningnummer waartoe ik geen toegang meer heb, geen bankkaart, niets. Ik dacht zelfs dat het afgesloten was, want het betrof een rekening die ik destijds deelde met mijn ex-man.
Deze laatste beweerde ook effectief dat dat het geval was, toen ik hem contacteerde.
Helaas: het bedrijf in kwestie (X blijft erbij dat hun taak erop zit. Ik contacteer de bank in kwestie -ING- waar men mij fijntjes meedeelt dat de ex-man weldegelijk het geld goed ontvangen heeft en netjes heeft overgemaakt op zijn andere, actieve bankrekening.
Ik heb nu zowel X als ING verzocht hem te contacteren met de vraag of hij dit wil rechtzetten, maar blijkbaar is het dan nu rekenen op zijn "goodwill" om het terug te storten - of niet, natuurlijk.
In het laatste geval raadde ING me aan om een gerechtelijke procedure op te starten. Als het echt niet anders kan, ja. Bijna €300 is net wat teveel om te zeggen "hou maar bij". Maar wat zijn mijn rechten hier? Wie heeft ooit een dergelijk geval gezien/gehad en kan me advies geven?

Alvast hartelijke dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12827

#2 , 10 mei 2016 10:53

Antwoord van Lanox is correct.
Laatst gewijzigd door LeenW op 10 mei 2016 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 mei 2016 11:07

Uw ex-man is niet uw tegenpartij in deze zaak. Het bedrijf dient u terug te betalen op uw rekening. Hoe het bedrijf haar geld terug krijgt van uw ex-man is uw probleem niet.

Reclame

Hydraluz
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 mei 2016 11:30

Bedankt, Lanox. Dat idee had ik ook, maar X wast zijn/haar handen in onschuld.
Hun laatste reactie was: "Bij nader inzicht van uw dossier stellen we vast dat er op 28/01/2016 een bedrag van 297 euro werd teruggestort op rekeningnummer BE**************. Normaal gezien ontvangen wij een storting terug als we deze uitvoeren op een afgesloten rekeningnummer. We hebben in uw dossier dit bedrag echter niet terug mogen ontvangen. Wij adviseren u dan ook om contact op te nemen met uw bankinstelling om dit na te vragen. Als ze het bedrag terug hebben overgemaakt op onze rekeningnummer, dan verzoeken wij u vriendelijk ons hiervan een betalingsbewijs te bezorgen. "
Op al mijn verdere contactnames - zowel per mail als telefonisch - heb ik geen antwoord meer ontvangen. Je krijgt iemand van het contact center aan de lijn die je vertelt het te zullen doorgeven aan de juiste dienst, en dan stopt het.

LeenW
Berichten: 12827

#5 , 10 mei 2016 11:32

De volgende stap is een aangetekende ingebrekestelling, waarin u duidelijk maakt dat de fout bij hun ligt, en u hen nog 8 dagen geeft de storting uit te voeren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 mei 2016 11:36

Normaal ontvangen ze dit terug op hun rekening als een rekening afgesloten is !

Maar doordat zij een rekening nummer hebben gebruikt die door u persoonlijk heeft opgegeven, daar zou ik toch denken dat de firma die het heeft gestort, ook geen enkel fout heeft begaan, daar die rekening nooit is stopgezet geweest.

De vraag is hoe moet het verder.
Ik persoonlijk zou het zeker niet tweemaal storten daar het op de rekening is gegaan die u destijds opgaf.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 10 mei 2016 11:44

Gezien mevrouw een rekening heeft opgegeven waarom de terugbetaling diende te gebeuren, gaat X in de fout als ze dit niet doen op de juiste rekening.

Hydraluz
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 mei 2016 11:58

@ Denlowie: zij hadden het oude rekeningnummer nog in hun bestand staan, maar hebben dit (ondanks mijn vele telefoontjes) nooit aangepast. Ik heb hier ook een schriftelijk bewijs van, aangezien ze op hun eigen document ook je rekeningnummer opvragen.

Met zelf aangetekende ingebrekestellingen opstellen heb ik helaas (of gelukkig) geen ervaring.

LeenW
Berichten: 12827

#9 , 10 mei 2016 12:17

@ Denlowie: zij hadden het oude rekeningnummer nog in hun bestand staan, maar hebben dit (ondanks mijn vele telefoontjes) nooit aangepast. Ik heb hier ook een schriftelijk bewijs van, aangezien ze op hun eigen document ook je rekeningnummer opvragen.

Met zelf aangetekende ingebrekestellingen opstellen heb ik helaas (of gelukkig) geen ervaring.
Wees beleefd maar zakelijk. Beschrijf de feiten waardoor het duidelijk is dat de fout bij hun ligt, daarna geeft u hen nog bv. 8 dagen om deze fout recht te zetten, zo niet onderneemt u verdere stappen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 mei 2016 12:21

Dan gaan ze natuurlijk in de fout !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Hydraluz
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 mei 2016 12:28

Dat dacht ik ook. Heb hen net nog eens opgebeld, kreeg alweer een contactcenterdame aan het woord (ze zeggen ook allemaal iets anders.. maar het komt erop neer dat zij eigenlijk niets te zeggen hebben). Ze zullen het doorgeven aan de bevoegde dienst en dan is er stilte. Of een idiote reactie zoals bovenstaande, waarop je zou willen schreeuwen "dat HEB IK AL GEZEGD".
Deze dame beweerde dat de kous voor hen bij deze af is en ik maar moet gaan bedelen bij mijn ex-man. Maar aangezien deze zelfs al loog over het hébben van dit rekeningnummer, het geld stiekem doorsluisde en zich nu (2 weken nadat ING hem verzocht het recht te zetten) nog steeds van de domme houdt, denk ik niet dat dat iets zal worden. Ik vind het overigens ook niet aan mij om nu te gaan bedelen of zelfs de juridische toer op te gaan met mijn ex-man. Ikzelf heb hier namelijk geen fouten gemaakt.

WP002
Berichten: 1479

#12 , 10 mei 2016 16:35

Aangetekend in gebreke stellen en dreigen met procedure voor de rechtbank.

Hydraluz
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#13 , 11 aug 2016 13:23

Update: ik heb na deze berichten de ombudsdienst voor overheidsbedrijven gecontacteerd, die X hebben aangeschreven met mijn bewijsstuk. Hierop kreeg ik een mail van een klantendienstmedewerker waarin zij het volgende meedelen:

"U verklaarde de bestelling toegestuurd naar u op datum van 18/12/2015 niet ontvangen te hebben.
Omdat het hier nog over federale dienstencheques ging waren we genoodzaakt u deze bestelling
in januari 2016 terug te storten.

Er werd echter een verkeerde bankrekeningnummer gebruikt waarvoor onze excuses.
We zullen contact opnemen met de bankinstelling om deze bankrekeningnummer waarop 297 €
overgemaakt werd na te gaan en onze juridische dienst aanspreken.
We houden u alvast op de hoogte."

Vandaag contacteerde mijn poetsbureau nogmaals X, en kreeg zij een heel ander verhaal: "Wij hebben die betaling allang uitgevoerd, weliswaar op een foutief rekeningnummer, maar dat moet mevrouw dan zelf maar oplossen. Wij gaan één betaling geen twee keer uitvoeren hoor."


Ik heb dus in mijn bezit:
- het document dat ik hen toestuurde waarop ik het juiste rekeningnummer vermeldde, vóór hun storting plaatsvond;
- bovenstaand e-mailbericht waarin zij hun fout toegeven.

Is dit, naar jullie professionele mening, voldoende om een gerechtelijke procedure in gang te zetten én te winnen?
Hoe zit het met de gerechtskosten en andere honoraria (advocaat) indien de rechtbank je gelijk geeft? Ik wil vermijden dat de kosten van deze procedure me nog duurder te staan komen dan nu al het geval is. Anderzijds is alle gerechtigheid hier ver zoek, dus het maar zo laten spreekt me ook weinig aan.

jefke007
Berichten: 1812

#14 , 11 aug 2016 20:59

nogmaals een mail naar de klantendienst sturen , en hen melden dat je het volgende antwoord kreeg : "Wij hebben die betaling allang uitgevoerd, weliswaar op een foutief rekeningnummer, maar dat moet mevrouw dan zelf maar oplossen. Wij gaan één betaling geen twee keer uitvoeren hoor"

En dat je verwacht dat de klantdienst het probleem oplost.
Het beste zou zijn als je de naam zou kunnen vermelden aan de klantendienst van de persoon die bovenstaande heeft gezegd tegen de poestvrouw

Terug naar “Bank & Beurs”