Belastingen indices/commodities etf/turbo

Jvn
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Belastingen indices/commodities etf/turbo

#1 , 19 apr 2016 01:50

Hallo allen,

Sinds begin dit jaar is er een speculatietaks, wat speculeren op aandelen moeilijk maakt.
Vandaar starte ik begin januari met swingtraden (paar dagen) op indexen en grondstoffen. Dit door gebruik te maken van etf's en turbo's op die producten.
Heb ondertussen al uitgepluisd dat hierop geen speculatietaks is.
Ook zit ik bij een nederlandse broker en betaal ik dus geen beursbelasting.
Het betreft echter een buitenlandse rekening die ik volgend jaar aan belastingen zal moeten aangeven.

Vraag is buiten beurstaks en speculatietaks die ik beide niet heb.
Aan welke belastingen kan ik mij verwachten bij aangifte rekening?
En is dit dan enkel op meerwaarden?

Dividenden heb ik niet in de etf's/turbo's waarin ik beleg. Dus dividendbelasting zie ik ook al niet meteen.


Daarnaast de vraag wat de lijn is wanneer iets als beroepsinkomst gezien zal worden.
Gemiddeld doe ik 1 buy/sell per 2 a 3 dagen.
Dus het is absoluut geen daytraden.
Is ook het belegd bedrag een factor in deze?
Vraag is waar ligt de lijn voor de wetgever en hoe heeft dit belastinggevolgen...?

Zodat ik weet waar ik moet mee rekening houden naar volgend jaar toe.


Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
polk
Berichten: 437

#2 , 19 apr 2016 14:43

De administratie kan de winsten die u met uw beursactiviteiten behaalt belasten op basis van art. 90 wib:

Artikel 90, WIB 92:

Diverse inkomsten zijn :

1° onverminderd het bepaalde in 8° en 10°, winst of baten, hoe ook genaamd, die zelfs occasioneel of toevallig, buiten het uitoefenen van een beroepswerkzaamheid, voortkomen uit enige prestatie, verrichting of speculatie of uit diensten bewezen aan derden, daaronder niet begrepen normale verrichtingen van beheer van een privé-vermogen bestaande uit onroerende goederen, portefeuillewaarden en roerende voorwerpen ;


Of uw activiteit valt onder 'het normaal beheer van een privé-vermogen' is een feitenkwestie. Geen idee welke vuistregels de administratie hanteert om dit criterium te toetsten. Enkele verrichtingen per jaar, of bijvoorbeeld maandelijks een deel van uw loon in een ETF steken lijken mij 'normaal', maar turbo's gebruiken en producten kopen om een paar dagen nadien te verkopen lijken mij 'niet normaal' en eerder speculatief en dus belastbaar.

Jvn
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 apr 2016 15:31

Beste Polk,

Alvast bedankt voor de feedback.
Blijf het een dunne lijn vinden.
- Beurstaks ontloop ik legaal
- Speculatietaks is niet op producten waarin ik handel (want er is een conservatieve spread in etf en hun turbo afgeleiden)
- Dan blijft RV over, Degiro rekent geen RV aan maar raad klanten aan om indien van uit het buitenland opererende rekening aan te geven.
Na uitgebreid googlen vind ik niks terug betreffende eventuele belastingen zowel naar schaal toe als vrijstelling etc...
Ik vond een gedateerd bericht op een beleggersforum betreffende turbo's uit 2014 maar dat was niet gespecifieerd op indexturbo's (wat onder huidige norm vrijgesteld is van speculatietaks) dus verwarring troef... aangezien men in dat bericht zelfs sprak van het niet te hoeven aangeven van...
Afbeelding

Een schemerzone die ik wel graag verduidelijkt zou willen zien al is het maar om mijn "boekhouding" bij te houden...
Achterhouden wil ik niet, maar ik wil eveneens ook geen onaardige verrassing.
Vandaar de verduidelijkingsvraag.
Maar aan de klunzigheid van de speculatietaks te merken vrees ik dat ze het bij de FOD ook niet meteen gaan weten....
In ieder geval is dat het volgend contact medium ;)

Volgens FOD website valt het in ieder geval al niet onder beroepsinkomsten:
http://financien.belgium.be/nl/particul ... epsinkomen
Dus blijft roerend inkomen over maar andermaal weinig informatie online.

Schemerzone situatie dus ;)

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#4 , 19 apr 2016 18:28

Swing trades gedaan over een paar dagen is toch duidelijk speculatief gedrag? Alle speculatieve transacties die een "goede huisvader" niet zou maken, zijn belastbaar aan 33%. Margin investing over 3-6 maanden zou je misschien nog verantwoorden als je een aanzienlijk vermogen hebt, maar swing trades met ETFs en Turbos lijkt me moeilijk.

Is dit uw beroep? M.a.w. doe je nog iets anders in het leven dan traden? Zo ja, dan kunnen deze inkomsten mogelijk belast worden als beroepsinkomsten (en dan werk je beter met een vennootschap dan het in persoonlijke naam te doen).

Ook misschien de moeite om te vermelden dat niet speculatieve meerwaarden op aandelen niet aangegeven moeten worden op je aanslagbiljet. En dat de bewijslast bij de administratie ligt om aan te tonen dat uwe verrichtingen niet binnen gewoon beheer vallen. Een goed verhaal waarom deze transacties normaal beheer zouden vormen kan dus zeker helpen om de meerwaarden onbelast te zien. Het is zoals veel dingen in het wetboek, een feitenkwestie.

Daarnaast ook belangrijk: een buitenlandse (in deze, Nederlandse) rekening dien je aan te geven aan het CAP. Je loopt dan meteen ook in het vizier van de fiscus. Zie http://www.standaard.be/cnt/dmf20150619_01738851

Je kan steeds een ruling bij de rulingcommissie aanvragen om exact te weten hoe u belast zal worden op deze inkomsten.

Jvn
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 apr 2016 21:12

Dankje voor de uitleg fortuin!
Goh speculatief vind ik al een intressante discussie an sich, met volgende redenen:
1) De producten zijn korf producten met een grote spreiding. Vb bel20 etf of turbo is veel minder vatbaar aan volatiliteit omwille van de spreiding, element dat je niet hebt bij 1 specifiek aandeel.
2) de periode van 3-6 maand vind ik juist veel speculatiever dan swingen.
Puur uit macroeconomisch standpunt alleen al.

Afgelopen zondag bvb mislukte de doha opec onderhandeling, een meerderheid van traders kon logischerwijs een initiele daling op olie en hun afgeleiden verwachten vanuit logisch standpunt, ik shorte hierop en nam genoegen met een beperkte daling.
Stel men investeert long of short in index of commoditie x dan moet je puur uit macroeconomisch standpunt al rekening houden met veel meer factoren die de komende maanden naar buiten kunnen komen, de cumulatie van onzekere factoren maakt dergelijke termijn veel speculatiever voor indexen en commodities.
De nuance hierbij is dat het niet om specifiek aandeel y gaat waarbij onderwaardering op lange termijn minder speculatief is.
In die zin ben ik omwille van de defensieve spreiding in de producten waarin ik beleg veel minder speculatief als ik met minder factoren van psychologische, macro economische en technische aard dien rekening te houden dan iemand die extra onzekerheid op lange termijn opzoekt.

Dus persoonlijk schat ik zowel de spreiding van de producten,als het bedrag momenteel, als het genoegen nemen met beperkte dalingen als defensieve elementen die een goede huisvader betamen.
Het enige offensieve element die ik zelf zie is het gebruik van occasionele turbo's.
Maar goed, heb ondertussen al door dat het goede huisvader element een schemerzone is die niet duidelijk gedefineerd is.

Voor mij is speculatie:
1) daytraden waarbij je puur naar hogere, lagere cijfers kijkt op een scherm en elk nieuws, ta etc... Als overbodig acht.
2) het opzoeken van langere termijn onzekerheid, nota bene in een volatiel beursjaar.
Blijf er dus bij dat ik een van de minst speculatieve systemen gebruik die ik maar zou kunnen doen, exclusief dividendbeleggen dat wel uiteraard..

Alvast bedankt voor de fiscale uitleg!
Kan ik meteen rekening mee houden in potentiele toekomst.

Fortuin
Berichten: 1013

#6 , 19 apr 2016 22:17

Voor de rechtspraak is speculatie: het (te) snel (dagen, weken, maanden) kopen en verkopen van financiële instrumenten met mogelijke winst tot gevolg. Transacties die een normale "goede huisvader" niet zou (kunnen) doen, omdat hij er de kennis niet voor heeft.

Het investeren in een ETF op zich is niet speculatief (inderdaad, nét niet, want er is meer spreiding), maar het aanhouden van de participatie voor enkele dagen om dan 3-5-10% winst te boeken is dat wel.

Maar: het leven is aan de durvers. Je kan altijd proberen en desnoods regulariseren als er problemen van komen, of naar de rechtbank gaan. Reken dan wel enkele tienduizenden euros aan fiscale advocaatkosten. Sowieso zou ik deze situatie voorleggen aan een goed fiscaal advocaat - ze bestaan ervoor.

jefke007
Berichten: 1812

#7 , 25 apr 2016 18:59

ik dacht dat men maar mocht regulariseren VOORDAT er problemen met de fiscus zijn, zodra er wel problemen zijn dan gelden hogere boetetarieven.

Het tarief van de speculatietaks en art. 90 wib is meestal hetzelfde. Men heeft dus meer mogelijkheden om iemand te laten betalen.

Fortuin
Berichten: 1013

#8 , 25 apr 2016 22:10

ik dacht dat men maar mocht regulariseren VOORDAT er problemen met de fiscus zijn, zodra er wel problemen zijn dan gelden hogere boetetarieven.
Dat is bij zwart geld en/of fiscale fraude. Je kan nog steeds een minnelijke schikking treffen tijdens de bezwaarprocedure, zeker wanneer het gelijk welke richting kan uitgaan tijdens een rechtszaak. Een slechte schikking (achter gesloten deuren) is in veel gevallen beter voor de administratie dan een slecht precedent.

Terug naar “Bank & Beurs”