spaarrekening kinderen overzetten naar andere bank

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

spaarrekening kinderen overzetten naar andere bank

#1 , 05 apr 2016 14:15

Mijn ouders zijn indertijd beginnen sparen voor mijn kinderen bij BACOB, nu Belfius. Intussen zijn mijn beide ouders overleden en staan deze spaarrekeningen geparkeerd bij Belfius. Ik spaar voor mijn kinderen bij een andere bank en wens deze spaarrekeningen naar deze bank over te hevelen. Door heel de situatie met Arcopar waar mijn intussen overleden grootmoeder ook bij de gedupeerden hoort, is het vertrouwen in Belfius foetsie.

Mijn zoon is intussen meerderjarig en zou recht hebben op zijn spaarboekje, maar volgens Belfius moet alles eerst gecheckt worden en naar Brussel en dat kan een week tot 2 weken duren. Klopt dit ?

Mijn dochter is 16 en zou pas op haar 18e verjaardag het bedrag kunnen overzetten naar een andere bank want dit staat zolang geblokkeerd, ofwel moet de vader meetekenen. Wij zijn echter gescheiden en mijn ex moet niet weten hoeveel mijn ouders voor mijn kinderen hebben gespaard. Ik weet dat ook niet... Het kan toch niet dat wij verplicht worden om bij een bank te blijven waar we niets meer mee te maken willen hebben.

Wat zijn onze mogelijkheden....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#2 , 05 apr 2016 23:03

Wat je meerderjarige zoon betreft : deze kan perfect zelf tekenen en het saldo laten overschrijven. Duurtijd 2 weken lijkt me lang te zijn. Hij kan ook gewoon een bankcheque vragen en daarmee naar zijn nieuwe bank stappen. Wat de minderjarige dochter betreft : daar heeft de bank een punt. De loutere echtscheiding heeft uw ex niet van zijn ouderlijke rechten ontheven. En ongeacht van waar de gelden komen, ze zijn nu van zijn en jouw dochter. De bank heeft het recht om de handtekening van beide wettelijke vertegenwoordigers te vragen. U wordt dus tot niets verplicht. Alleen mag u niet verwachten dat de bank uw ex passeert in zijn rechten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”