Researchvragen voor boek (fictie)

Hitch
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Researchvragen voor boek (fictie)

#1 , 31 mar 2016 21:57

Hallo iedereen.

Ik ben momenteel een boek aan het schrijven: een misdaadthriller. Om mijn verhaal te doen kloppen ben ik zo veel mogelijk juridische en forensische kennis aan het verzamelen. Dit forum lijkt mij een ideale plaats om de juridische aspecten uit mijn verhaal te staven.

Ik wil graag allereerst de algemene situatie schetsen:

Mijn personage werkt als hoofdboekhoudster bij een (fictieve) investeringsbank. Ze ontdekt fraude en gaat hiermee naar haar werkgever. Die maakt haar duidelijk dat ze al jaren frauderen, maar dat de fraude nooit werd ontdekt door de fiscus. Hij zet haar onder druk om te zwijgen (koopt haar eventueel om met een grote som zwijggeld). Aandeelhouders verliezen uiteindelijk hun geld. De investeringsbank gaat failliet (indien een investeringsbank failliet kan gaan?).

Is dit een plausibele situatie?

Kan er gefraudeerd worden binnen een investeringsbank? En is het mogelijk dat zelfs de hoofdboekhoudster deze fraude in de boekhouding voor een lange tijd niet opmerkt?

En kan een investeringsbank failliet gaan? (De Lehman Brothers bank is failliet gegaan, als ik het goed heb? Het betrof hier wel een Amerikaanse bank.)

Alvast bedankt.

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding