Hypotheek en mandaat bij vervroegde terugbetaling

Madone
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Hypotheek en mandaat bij vervroegde terugbetaling

#1 , 27 mar 2016 09:53

Beste,

Onze lening lening bestaat uit een gedeelte hypotheek en een deel mandaat. Dit betreft een herfinanciering van Ing naar Belfius. Ik wil nu een een vrij groot bedrag vervroegd terugbetalen en was van plan dit 100% te doen op het mandaat gedeelte om zo niet aan het hypotheekgedeelte (fiscale korf) te moeten komen. Belfius zeg nu dat de terugbetaling verdeeld zal worden over het hypotheek-en mandaat gedeelte waardoor mijn fiscaal voordeel van de hypotheek geen 100% meer zal zijn.

De reden is volgens Belfius dat ing destijds alles op 1 tranche gezet heeft, 1 maandelijkse terugbetaling, en dat bij een externe herfinanciering het technisch gezien niet mogelijk is om te gaan splitsen: 1 tranche wordt geherfinancierd door 1 andere krediettranche.

klopt dit of wil Belfius mij enkel een extra fiscale belegging verkopen?

Graag jullie advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#2 , 27 mar 2016 19:54

Jij beslist zelf op welk krediet je een vervroegde terugbetaling doet.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Madone
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 mar 2016 23:15

Dacht ik ook, toch blijft belfius beweren dat het in dit geval niet kan

Reclame

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#4 , 29 mar 2016 22:30

Je kan de betalingen normaal zelf uitvoeren via overschrijving. Benieuwd of ze dat gaan terugstorten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 30 mar 2016 07:19

Jij beslist zelf op welk krediet je een vervroegde terugbetaling doet.
tenzij natuurlijk er maar 1 lening zou zijn van bvb 120000 die slechts gedekt wordt door een hypotheek van 80000 euro. M'n pa (ex-bankier) heeft me daar nog voor gewaarschuwd dat er 2 technieken bestaan bij banken ivm mandaat: volledige splitsing van leningen (80-40) of een (als ik het goed voor heb) soort van achtergestelde hypotheek op dezelfde lening (lening van 120k).

Exacte manier van werken heb ik nooit geweten omdat ik zelf niet voor een mandaat gegaan ben (gezien het relatief kleine voordeel bij een lening van 150k).

Terug naar “Bank & Beurs”