Misbruik van volmacht

Lousia
Topic Starter
Berichten: 114

Misbruik van volmacht

#1 , 25 mar 2016 22:29

Een rekeninghouder geeft een volmacht aan zijn vriendin .
Na het overlijden van die vriendin stellen we vast dat zij grote sommen geld heeft overgeschreven naar andere familieleden .
Die vriendin is 5 jaar terug overleden en zij heeft dat gedaan in 2011 net voor haar overlijden .
Kan de rekeninghouder deze sommen geld terug eisen van de levende begunstigden ?
Dit nu maar vast gesteld omdat de rekeninguitreksels verdwenen waren .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 26 mar 2016 12:14

Jawel. Een volmacht betekent dat men in de plaats van de titularis handelt alsof het voor die persoon is. Een volmacht is geen vrijgeleide tot zelfverrijking. Dit is een vorm van misbruik van vertrouwen en fraude.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 26 mar 2016 12:20

Leeft de rekeninghouder die de volmacht heeft gegeven nog?
Indien niet is het woord tegen woord.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Lousia
Topic Starter
Berichten: 114

#4 , 26 mar 2016 13:03

De rekeninghouder leeft nog en is in zeer goede gezondheid maar was te goed van vertrouwen .
Hoe kunnen we de gelden recuperen ?
Aangetekende brief schrijven me vraag tot terug gave van het geld ?
Dit gaat over een som van 200000 euro plus 1000000 euro plus 25000 euro en nog eens 3500 euro

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 26 mar 2016 14:24

Dat zal niet gemakkelijk zijn!
Hoe lang is het al geleden dat die sommen werden overgeschreven?
Het argument dat het "niet was opgevallen" is moeilijk verdedigbaar met dergelijke zeer grote sommen.
Aangezien de "schenker" nog leeft en zelfs na al die jaren nog blaakt van gezondheid wordt het nog moeilijker want het adagio "gegeven is gegeven" geldt in de eerste plaats ook hier.

Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar in de praktijk twijfelachtig.
Een "aangetekende brief" zal dit niet zomaar oplossen. U hebt minstens een goede advocaat nodig en dan nog.

Mogelijks kan bij overlijden schenker, indien er erfgenamen zijn die rechthebben op een reservatair deel, nog iets worden rechtgezet.
Verder moeten die begunstigden dan nog financieel in staat zijn om (een deel) terug te betalen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Lousia
Topic Starter
Berichten: 114

#6 , 26 mar 2016 14:58

Deze met de volmacht is overleden in 2011 en de rekeninguitreksels waren verdwenen .
De rekeninghouder heeft deze niet overgeschreven maar de volmachthebber .
De rekeninghouder durfde niets te doen en komt er nu maar mee naar buiten .

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 27 mar 2016 11:47

Ik veronderstel dat de rekeninghouder niet de intentie had om die bedragen te 'schenken' aan die personen, die hem misschien onbekend waren. En zo'n intentie is essentieel in het systeem van schenking. Het blijft misbruik van vertrouwen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Lousia
Topic Starter
Berichten: 114

#8 , 27 mar 2016 15:20

Uiteraard heeft de rekeninghouder dat maar gezien na het overlijden van die volmachthouder die toen zijn vriendin was maar waar hij niet met samenwoonde .
Het was aan haar ouders en aan de bloemenwinkel waar zij mee bevriend was .
Hij had inderdaad niet de intentie om dat weg te geven en wist er zelfs niet van op dat moment .
Weet iemand wat er nu moet gedaan worden om die bedragen te recupereren ?
Of moet er een advocaat ingeschakeld worden N

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 27 mar 2016 15:42

Zonder advocaat is de kans NUL.
Met advocaat blijft het uiterst onzeker.
Heeft de benadeelde kinderen?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Lousia
Topic Starter
Berichten: 114

#10 , 27 mar 2016 16:11

Neen deze heeft geen kinderen .

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 27 mar 2016 16:37

Dat zal het dan nog moeilijker maken.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Bank & Beurs”