Forex belastingen

MarleenV
Topic Starter
Berichten: 20

Forex belastingen

#1 , 13 mar 2016 08:15

Vraagje ... Moet je winst vanuit forex beleggingen aangeven op je belastingen?
Ik vind er nergens een antwoord op...
Dank jullie wel!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 13 mar 2016 11:59

Normaal gezien niet, tenzij dit beroepsinkomsten zijn (bv. je bent currency trader)

Alfred J
Berichten: 190

#3 , 13 mar 2016 12:20

Forex trades zijn geen sporadische handelingen als een goede huisvader. Het lijkt mij dan ook riskant om te stellen dat deze winsten niet aangegeven dienen te worden.

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#4 , 13 mar 2016 21:41

Trades niet, maar beleggingen van langere duur wel. Als ik vandaag 50.000 euro omwissel naar dollar, en deze na 12 maanden terug omwissel naar euro, dan valt dit zeker binnen normaal beheer.

jefke007
Berichten: 1812

#5 , 15 mar 2016 22:02

buiten het aangeven aan de belastingen ( beroeps- of divers ) inkomen, bestaat er vanaf 2016 de fameuze speculatietaks

de( meeste ) brokers passen die NIET toe voor speculatieve produkten zoals opties en turbo's en co ( wegens onduilijkheid in de wetgeving en vooral omdat de concurrenten het ook niet doen ),

maar wel voor het verhandelen van de aandelen binnen de 6 maanden ( 33%, maar dat doet de bank voor je, tenzij je een buitenlandse broker hebt dan moet je het zelf spontaan aangeven.


Heel die bazaar van beroeps- of divers inkomen is bescheven in art. 90 WIB
(niet van de speculatietaks )
http://www.law.kuleuven.be/jura/art/42n3/verduyckt.html

Fortuin
Berichten: 1013

#6 , 15 mar 2016 23:25

buiten het aangeven aan de belastingen ( beroeps- of divers ) inkomen, bestaat er vanaf 2016 de fameuze speculatietaks

de( meeste ) brokers passen die NIET toe voor speculatieve produkten zoals opties en turbo's en co ( wegens onduilijkheid in de wetgeving en vooral omdat de concurrenten het ook niet doen ),

maar wel voor het verhandelen van de aandelen binnen de 6 maanden ( 33%, maar dat doet de bank voor je, tenzij je een buitenlandse broker hebt dan moet je het zelf spontaan aangeven.


Heel die bazaar van beroeps- of divers inkomen is bescheven in art. 90 WIB
(niet van de speculatietaks )
http://www.law.kuleuven.be/jura/art/42n3/verduyckt.html
Enkel van toepassing op beursgenoteerde aandelen, en niet op bv. forex en/of derivaten.

voylin
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 mei 2018 16:50

Zou ik ook graag willen weten, want ik doe ongeveer 50-100 trades per dag. Moet ik dan het bedrag dat ik op mijn rekening zet aangeven of elke individuele trade?

Highfield
Berichten: 75
Juridisch actief: Ja
Locatie: Aarschot
Contacteer: Website

#8 , 12 mei 2018 23:34

Moet je toch even in detail laten nakijken. Is geen materie om mee op avontuur te gaan. In het verleden zijn dergelijke zaken soms ook aanleiding voor kettingreactie: indien aanzien als beroepsinkomsten, komt sociaal statuut zelfstandigen met alle verplichtingen ook in beeld.
Een goede bron om zelf een inschatting te maken is: https://www.law.kuleuven.be/apps/jura/p ... duyckt.pdf

Terug naar “Bank & Beurs”