kosten TAK23 belegging

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

kosten TAK23 belegging

#1 , 04 mar 2016 15:31

Ik heb sedert een aantal jaren geld belegd in een TAK23 beleggingsverzekering bij een Belgische bank.
In de bijzondere- en algemene voorwaarden van het contract staat dat de beleggingskosten van de onderliggende beleggingen in mindering komen van de aangroei van het kapitaal.
Maar sedert enkele jaren nemen ze bovendien een bedrag van mijn zichtrekening voor de administratieve kosten ivm die beleggingsverzekering.
Nochtans staat nergens in mijn contract dat ze dergelijke kosten mogen aanrekenen.
Kan er een reden zijn waarom ze gerechtigd zouden kunnen zijn om deze kosten, die nergens in mijn contract vermeld staan, aan te rekenen en zomaar op mijn zichtrekening te debiteren?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 04 mar 2016 23:50

Weet niemand hier iets meer over?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 05 mar 2016 06:49

Ik denk dat u dergelijke vraag best aan de bank stelt waar u dat product afneemt en een schriftelijk antwoord vraagt. Het is eenvoudig: ofwel voorziet uw contract in die mogelijkheid (niet dus, volgens u), ofwel hebt u ergens aanvaard (ook niet), ofwel is er een wet die hen machtigt dit te doen. Anders kan het niet want dat is een eenzijdige wijziging van de overeenkomst.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 11 mar 2016 00:50

Uitleg bank:
Ze beweren dat ik in 2005 een contract heb afgesloten waardoor ik de bank opdracht gaf mijn "vermogen" te beheren.

Maar het volgende is gebeurd: Ik sloot in dat jaar effectief een TAK23 belegging af die KBC Life Privileged Portfolio heet.
Elk jaar ging er een bedrag van mijn zichtrekening met omschrijving "administratieve vergoeding KBC Life Privileged Portfolio".
Ik ging ervan uit dat het administratieve kosten waren verbonden aan die TAK23 belegging met dezelfde naam.

Maar recent ontving ik een brief waarin de bank me meedeelde dat haar "Life Privileged Portfolio service" wordt stopgezet en
vervangen door een andere vermogensservice en dat ik het nieuw contract moet komen tekenen. Daardoor werd mijn argwaan gewekt
dat er iets niet klopte. Ik las het TAK23 contract van 2005 na en ontdekte dat die jaarlijks aangerekende kosten daar blijkbaar niets mee te maken hadden, aangezien er in dat contract niet gesproken wordt over administratieve bijkomende kosten.

De bank heeft me dus ruim tien jaar laten betalen voor vermogensbeheer dat werd aangeboden onder exact dezelfde naam als mijn TAK23
belegging! Tien jaar lang heb ik onbewust betaald voor vermogensbeheer waar ik nooit ofte nimmer beroep heb op gedaan.
Ikzelf heb geen document in mijn bezit waaruit blijkt dat ik benevens die TAK23 ook nog een vermogensbeheeropdracht zou hebben getekend.
Ik bewaar nochtans zorgvuldig alle bank- en beleggingsdocumenten. Nu heb ik het duistere vermoeden dat ze me destijds, tijdens mijn aankooptransactie, een tweede document met dezelfde naam hebben laten tekenen maar mij daar geen dubbel hebben van meegegeven.

Ik heb bij die bank een nogal aanzienlijke beleggingsportefeuille en spaargelden die ik in al die jaren zelf beheer. Laat ons zeggen dat ik vermoedelijk bij de 10 percent beste cliënten van dat kantoor behoor. Tenzij ze mij de volledige som aan betaalde "non-beheerskosten" gedurende tien jaar restitueren zal ik alles versluizen naar andere financiële instellingen. Zijn er instanties waar ik dit manifest gebrek aan transparantie kan aanklagen?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 11 mar 2016 09:23

Eis dat men u het door u ondertekende document voorlegt waarin u toestemming geeft voor die service en akkoord bent met de betaling van de kosten. Of eis inderdaad al die sommen terug. Let indien u versluist en check goed welke de kosten daarvoor zijn, ik heb ooit ook zoiets gedaan en aardig gevloekt toen ik de afrekening zag. Laat ons zeggen dat de bank in kwestie (andere dan de uwe, ze zijn allemaal in hetzelfde bedje ziek) daar ook een klant kwijtgeraakt is toen. Voor klachten, kijk hier eens: http://economie.fgov.be/nl/geschillen/C ... leggingen/

Let wel, ombudsfin is een vzw gefinancierd door de banken.....ik heb mijn twijfels over het nut om in 't vagevuur gaan klagen over de praktijken van satan maar soit.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Creatief
Berichten: 2513

#6 , 20 mar 2016 14:27

Beste Asperger

Ook wij hadden dezelfde KBC-PPP, alsook mijn moeder. De kosten om dit vermogen te beheren werden bij ons schriftelijk medegedeeld (met pen geschreven in het voorinschrijvingsformulier). Misschien heb je dat blad nog.

Iets wat je moet onthouden: "Banken zijn handelaars in geld". Hun diensten zijn niet gratis. Op onze KBC-PPP ter waarde van 65.000 € betaalde we aan de grootbank 190 € voor het beheer. Mijn moeder met een KBC-PPP ter waarde van 170.000 € betaalde 250 €.

Dit zijn nog peanuts in vergelijking met de derde grootste bank, waar we deze week mee rond de tafel zaten. Om een vermogen van 500 K te beheren, vraagt deze derde grootste bank 2000 €. In principe hebben ze nog liever een vermogen van 1000 K!!!! Ze hebben ons uitgelegd hoe ze aan die kostenraming kwamen:

- het beheer zelf met hun beleggersspecialisten;
- 3-maandelijkse update van de port; (was ook zo bij de KBC-PPP)
- zelf moet je geen makelaarskosten betalen bij in- en uittreden of wisseling van fondsen en aandelen;
- je mag zo vaak wisselen als je maar wil (mocht je zelf beleggen, dan betaal je speculatiekosten indien je voor de 6 maanden wisselt)

De update bij de derde grootbank is niet zo luxueus als van de KBC-PPP.
Bij de KBC-PPP kreeg je 1 tot 2 x per jaar een gratis hotelletje aangeboden, kon je naar de zeer sjieke recepties gaan en andere luxueuze uitjes beleven. Dat zijn ook dingen die de klant betaalt;

Wat er extra aan luxe bij de 3de grote bank zou komen, daar hebben we niet naar gevraagd.
Bij deze bank beheren we ons geld zelf, kopen zelf aandelen aan en verkopen zelf ook online. Hier betalen we ook makelaarskosten, ..., die zelf hoog oplopen en zeker als het om een aandeel gaat, dat fors is gestegen. Om Kinepolis in de huidige positie nu te verkopen, daar zouden we 400 € kosten voor moeten neerleggen.
We hebben verschillende brokers waar we beleggen, maar de derde grootste bank is toch wel de duurste. Om onze aandelenport te beheren, betalen we jaarlijks bij 500 €. Per lijn betaal je x €, een aandelenport, die we zelf kochten en bijgevolg ook zelf beheren.

Voor wat betreft de KBC-PPP, die hebben we met verlies verkocht (aangekocht in juli 2006), een jaar later uitgestapt. We kopen nu zelf aandelen aan en maken grotere winsten dan de grootbanken. Ons geld hebben we wel weggehaald bij de grootste bank, dit om reden n.a.v. de KBC-PPP van ons en mijn moeder, maar ook naar aanleiding van de Ifima 5-5-5.

Hopelijk heb je meer geluk (geduld) gehad dan wij.

Kaltuma
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 sep 2017 15:43

Beste Asperger,
Onlangs heb ik gezien dat ik ook moet betalen voor beleggingsservice ,ben ook gaan nakijken en ja ,blijkbaar betaal ik dit al 3 jaar buiten mijn weten! Graag zou ik vernemen beste Asperger hoe het is afgelopen bij jou?
vriendelijke groeten,
Kaltuma

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 18 sep 2017 00:06

Ik betaal dat nog steeds.
Maar sedert ik gereclameerd heb word ik overspoeld door ongevraagde en nutteloze informatie.
Tot mijn reclamatie ontving ik niets en betaalde ik alleen.
Nu krijg ik junkmail waarvoor ik betaal.
Tja, ik ben te lui geweest om er verder tegen in te gaan...
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Kaltuma
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 sep 2017 10:59

jammer,toch bedankt voor je antwoord! Woensdag afspraak op de bank!

Kaltuma
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 sep 2017 11:15

Blijkbaar hadden we een contract ondertekend,helemaal buiten ons weten om ,er lag reeds een een kopie client klaar voor ons; en ja onze handtekeningen staan erop maar is niet getekend door bank! Moet de bank dit ook niet handtekenen?
Wij hebben nooit dat contract in ons bezit gehad,en ik durf met zekerheid zeggen dat we alles goed bewaren!
In ieder geval hebben we dit contract terug afgesloten en de 363 euro van de laatste keer krijgen we terug gestort!

Terug naar “Bank & Beurs”