bankrekening voor feitelijke vereniging

observer
Topic Starter
Berichten: 109

bankrekening voor feitelijke vereniging

#1 , 27 feb 2016 13:02

Feitelijk zou de vereniging een rechtspersoon zijn maar de stichtingsakte is niet overgeschreven op het hypotheekkantoor, zodat een inschrijving in de Kruispunt bank voor ondernemingen niet mogelijk is , alhoewel wettelijk verplicht.

Toch opent de bank een zichtrekening op naam van deze vereniging zonder de identiteit van de titularis te kontroleren, op gezag van de aanvrager/volmachthebber.

Volgens mij is die bankrekening dan een rekening voor " een feitelijke vereniging ", bij eventuele vereffening of wegvallen van de volmachthebber, komen de tegoeden op de rekening ten gunste van de aanvrager/volmachthebber ? of aan al e leden van de vereniging ?

Graag een antwoord vanuit standpunt bank : als het geen Rechtpersooon is, is het dan inderdaad een Feitelijke vereniging ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 27 feb 2016 18:33

Een feitelijke vereniging is een samenwerking tussen een aantal individuele personen, die een bepaalde groep vormen. Er kan een bankrekening geopend worden , als meerdere personen door de groep aangeduid een aanvraag als dusdanig doen. De tegoeden zijn dan niet van een individu maar van de groep. Een serieuze instelling zal zo'n rekening nooit openen als er maar één vertegenwoordiger zich meldt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”