contractuele schadevergoeding

almachoni
Topic Starter
Berichten: 6

contractuele schadevergoeding

#1 , 24 feb 2016 15:42

Hallo leden,

Ik heb 6 jaar geleden een lening afgesloten via de bank die op hun beurt met alpha credit samenwerken.
Een paar jaar terug had ik het moeilijk en heb ik aan de bank gevraagd of ze de afbetaling kunnen spreiden zodat ik wat minder moet betalen elke maand. Dat was geen enkel probleem volgens de bank waardoor ik weer wat kon ademhalen.
Nu gaat het terug wat beter en bel ik vandaag naar alpha credit om te horen wat de resterende saldo bedraagt dat ik nog moet betalen, zodat ik het in één keer kan doen. Ik had uitgerekend dat ik nog 960 euro moest betalen en de mevrouw aan de lijn zegt doodleuk dat ik nog 2500 euro moet betalen. Ik viel uit de lucht en vroeg waar die 1540 euro vandaan kwam en ze zei dat het een bedrag is van een contractuele schadevergoeding is.
Kunnen ze dit zomaar eisen van me?
En is dit niet veel?
Want voor zover ik weet heb ik geen contractbreuk gepleegd, ik heb altijd netjes op tijd betaald. Enige wat ik ooit vroeg is om het bedrag te spreiden op een langere termijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 24 feb 2016 20:40

Moeilijk te zeggen. Vraag is op welke wijze u berekend heeft wat uw resterende schuld nog zou zijn... Is die berekening correct of niet....
Bij een vervroegde terugbetaling van een kortlopend krediet betaalt u altijd een stuk vergoeding omdat u het contract vervroegd verbreekt waardoor de bank intrestinkomsten verliest. Die vergoeding hangt af van de voorziene restlooptijd enerzijds en van het verschil tussen de rentevoet op uw contract vergeleken met de rentevoeten actueel op diezelfde leningen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”