Herfinanciering geweigerd

tinedello
Topic Starter
Berichten: 3

Herfinanciering geweigerd

#1 , 19 feb 2016 11:23

Hallo,

Ik ben voor een herfinanciering bij mijn eigen bank geweigerd omdat ik volgens de bank geen leefloon overhoudt zoals zou moeten volgens de Belgische wetgeving, ik zou zeer veel kunnen besparen met deze herfinanciering.

Klopt het dat dit ergens in de wetgeving beschreven staat want ikprobeer al een tijdje dit zwart op wit ergens terug te vinden? Of is het gewoon een smoes van mijn bank omdat ze natuurlijk nu veel meer aan mij verdienen.

Ik heb 3 hypotecaire leningen lopen, de eerste voor het huis aangegaan in 2006, de 2e die ik in 2007 een jaar later samen met mijn ex voor de renovatie hebben aangegaan en de 3e die ik heb moeten aangaan 5 jaar (2011) geleden om mijn ex uit te kopen. De rentes zijn nu 4.75, 5.45 en 5.75 voor de lopende leningen.
Ik betaal nu bijna 1200 euro per maand af en ik verdien 1900 euro netto per maand, ik kom net rond elke maand moet natuurlijk veel besparen maar het lukt, en nu de rentes laag zijn wordt ik afgestraft. Ik mag gewoon niet minder afbetalen!

Is het interessant om mijn lening over te laten nemen door een andere bank ondanks de kosten die ik moet bijbetalen? Of gaan zij mij kunnen weigeren omdezelfde reden!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 19 feb 2016 11:32

Indien u een bank vindt die bereid is om dit -toch wel grote- risico over te nemen aan lagere rentelast dan kan uw huidige bank u niet stoppen, ze mogen enkel de betaling van de wettelijke wederbeleggingsvergoeding vragen.

Hoeveel uitstaand kapitaal is er nog op de 3 leningen samen? Uw afbetalingen zijn momenteel meer dan 63% van uw netto-inkomsten en u houdt nog 700 Euro/maand over om van te leven. Ik denk niet dat veel banken (behalve indien er niet zoveel kapitaal meer openstaat en de gedwongen verkoopwaarde van de woning hoog genoeg is) daar zullen willen aankomen, dat risico is gewoonweg te groot.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

tinedello
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 19 feb 2016 11:40

In totaal dien ik nog 179 000 euro af te betalen. Mijn woning is geschat rond de 190 000 euro voor de renovaties uitgevoerd waren.

Ik vermoed dat ik niet veel keuze heb om gewoon mijn lening af te betalen dan!

Reclame

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#4 , 19 feb 2016 11:52

Er zitten bankiers hier op het forum, die zullen er iets zinnigers kunnen over zeggen. Maar een ruwe berekening toont aan dat u (zonder de kosten van herfinanciering) voor 179 000 Euro op 20 jaar vast à 3% toch nog rond de 990 Euro/maand zou moeten aflossen, ofwel 50% van uw inkomen.

Dan is nog de vraag of men u dat bedrag gaat willen lenen en aan die voorwaarden.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Meeboo
Berichten: 1488

#5 , 19 feb 2016 14:38

ik vind het eigenlijk al straf en onverantwoord van uw bank dat ze u die 3e financiering hebben toegestaan.

bosprocureur
Berichten: 6858

#6 , 19 feb 2016 15:05

Maak eens een afspraak met een goede makelaar die ook wat ervaring heeft met hypotheken. Zonder dat u hier heel uw situatie gaat blootleggen kan u toch geen deftige raad krijgen, die rekening houdt met uw leeftijd, echte afbetalingscapaciteit, actuele waarde van uw huis na renovatie, enz...

Als u het ziet zitten, kan u ook tijdelijk (toch snel minimum een paar jaar) een kostendelende medebewoner nemen. Kijk hiervoor eens op samenhuizen.be, of op hun facebookpagina. Wel voorzichtig zijn dat je iemand neemt zonder schulden ! Op die manier heb je al snel een klein extra inkomen, en wat meer ademruimte. Dit is wel wat afhankelijk van de omgeving waar u woont.

Terug naar “Bank & Beurs”