Mondelinge overeenkomst met Japanse firma i.v.m. aankoop aandelen

Drjones
Topic Starter
Berichten: 2

Mondelinge overeenkomst met Japanse firma i.v.m. aankoop aandelen

#1 , 03 feb 2016 15:55

Ik heb iets stoms gedaan. Ik kreeg een telefoon van Fuji Credit uit Japan met het aanbod aandelen te kopen die gegarandeerd een hoge winst zouden opleveren. Ik liet op me inpraten en heb op het einde mondeling toegezegd om aandelen te kopen. Dit werd opgenomen en zou volgens hen rechtsgeldig zijn. Ik heb me daarna echter gerealiseerd dat dit oplichterij is en ben afgehaakt. Dit heb ik hen gemaild. De toegezonden documenten heb ik niet ondertekend en de opeenvolgende telefoons heb ik genegeerd.
Moet ik me zorgen maken over de opname? Kan ik deze annuleren?
Iemand uit Duitsland zei me dat dit bij hen moet. Graag dringend advies. Hartelijk dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 03 feb 2016 16:01

U kunt zich beroepen op het herroepingsrecht bij verkoop of afstand.

http://economie.fgov.be/nl/consument/Ha ... rIWAE8feSA

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 03 feb 2016 16:29

Het zou me zeer verwonderen mocht een legitieme firma u telefonisch aandelen aanbieden vanuit Japan.

Ten eerste zouden ze daarvoor over de nodige toelating moeten beschikken (Belgische markt). Ten tweede, indien de website van de firma de naam is gevolgd door .com dan zie ik dat dit record in november 2015 aangemaakt werd en er zit haast niets achter die site.

Lijkt mij een scam. Wie is het exact die u vanuit Duitsland tracht te contacteren?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 03 feb 2016 16:32

Het is verboden op die wijze beleggingen in België aan de man of vrouw te brengen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Drjones
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 03 feb 2016 18:46

Dank u allen voor het advies.
Iemand op reddit.com zei me dat in Duitsland je zo'n mondelinge overeenkomst moet annuleren. Maar mij lijkt het nu dat het inderdaad oplichterij is en ze me niets juridisch kunnen maken. Ik stuur voor de zekerheid het formulier door dat me hier is aangeraden.

WP002
Berichten: 1479

#6 , 04 feb 2016 12:11

Ik stuur voor de zekerheid het formulier door dat me hier is aangeraden.
Zeker doen, én aangetekend ook nog. Die zes, zeven euro besparen u een hoop narigheid achteraf. Of het nu Japanners zijn of Nigerianen, als ze hier iets verkopen dienen ze zich aan de Belgische wet te houden, zoals roharro opmerkte is dit soort verkopen hier verboden, maar paradoxaal genoeg bent u beter af als u deze dienst - zelfs al is ze niet wettelijk - opzegt volgens de regels van de kust.

En volgende keer niet zo naïef zijn. NIEMAND zal u opbellen om u geld aan hen te laten verdienen, tenminste toch niet met onfrisse bijbedoelingen.

Terug naar “Bank & Beurs”