winst op aandelen

kriskras
Topic Starter
Berichten: 2

winst op aandelen

#1 , 21 feb 2006 15:11

Vorig jaar verdiende ik met mijn transacties op aandelen meer dan wat ik bij mijn baas krijg. Dien ik deze meerwaarde te vermelden op mijn belastingsbrief als ik later met deze gelden wil "buitenkomen"? Zal ik op deze meerwaarden belast worden? Doe ik iets illegaals als deze transacties op een luxemburgse rekening gebeuren (daar betaal je geen beurstax)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JanB

#2 , 26 feb 2006 11:56

Ja, verleden jaar heeft de beurs het goed gedaan, ik heb ook meer dan 10% winst. Maar helaas niet meer dan ik verdiende bij mijn baas :-(

De meerwaarde op aandelen en obligaties wordt in Belgie niet belast. De dividentuitkering wel, maar dat wordt door uw beursmakelaar aan de bron afgehouden. Dus, je hoeft niets te vermelden op je belastingsbrief.

MAAR, als je veel met opties gewerkt hebt, kan dit vallen onder speculatie ipv normaal beheer van gelden, en dan zou je het wel moeten aangeven...

Jan

Gast

#3 , 03 mar 2006 14:28

De meerwaarde op de transacties in Luxemburg zijn inderdaad niet belastbaar. Vergeet wel niet uw dividend-inkomen aan te geven, dat is belastbaar.

Je moet het bedrag aangeven na aftrek van de buitenlandse belasting (die heft het land waar de vennootschap gevestigd is). Verder zijn bankkosten op het innen van de dividenden niet aftrekbaar.

Het is waarschijnlijk dat u ook wat creditrente verdient op de rekening waar de liquiditeiten van uw aandelenverkopen worden gestort. Ook dat moet worden aangegeven.

Tenslotte moet je in uw geval ook melden dat u een Luxemburge rekening heeft.

Alleen dan blijft uw vermogen in Luxemburg 'wit'.

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”