Geldigheidsduur bewarend beslag op bankrekening

bart1234
Topic Starter
Berichten: 17

Geldigheidsduur bewarend beslag op bankrekening

#1 , 05 dec 2015 10:20

Hallo

ik stel mij even de vraag , weet niet of iemand mij hier kan helpen, maar ik waag het er toch op ;

ik heb een rekening bij een belgische bank waar sinds 2001 bewarend beslag opligt wegens een dispuut
kan men dit beslag tot in het hiernamaals laten staan of is er ergens een verjaringstermijn , of vernieuwingstermijn ?

of is het zo dat een bewarend beslag op een rekeningnummer altijd blijft tot er een uitspraak ten gronde is ?

is nu al 15 jaar bijna pfff

benieuwd naar jullie reacties
mvgr
Bart

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 dec 2015 12:43

Gerechtelijk Wetboek
Art. 1458
Buiten het geval van schorsing, voorzien in artikel 1493, geldt het bewarend beslag onder derden gedurende drie jaren met ingang van de dagtekening van de beschikking en, indien er geen beschikking is gegeven, te rekenen vanaf het exploot. Bij het verstrijken van de driejarige termijn houdt het beslag van rechtswege op gevolg te hebben, tenzij het vernieuwd wordt.
Art. 1493
De vordering over de zaak zelf schorst de in de artikelen 1425, 1458 en 1459 gestelde termijnen tot de dag waarop de eindbeslissing van de rechter niet meer vatbaar is voor gewone rechtsmiddelen.

Het bewarend beslag blijft dus gelden, tot er een uitspraak (eventueel in hoger beroep) is over de grond van de zaak.
U kan zelf initiatieven nemen om de zaak ten gronde te laten vaststellen zodat deze beëindigd wordt. 15 jaar is niet meer normaal.

bart1234
Topic Starter
Berichten: 17

#3 , 05 dec 2015 13:49

Waarvoor dank Scorpioen,

art 1458 en 1425 duiden inderdaad op een verjaringstermijn van 3 jaar , maar deze kan niet ingeroepen worden dan door artikel 1493 ?
Waarom dan eigenlijk artikel 1458 en 1425 opnemen in het gerechtelijk wetboek ...

Er is al een uitspraak ten gronde van 2006 en door vonnis ben ik in mijn ongelijk gesteld
De schuldvordering is groter dan het bewarend beslag op de rekening

Echter is er een probleem met de uitspraak er is 1) geen verbeurdverklaring geweest van die betreffende rekeningnummer en 2) de desbetreffende rekeningnummer staat ook op naam van mijn echtgenote en wij zijn gehuwd met strikte scheiding van goederen en zij heeft helemaal niets te maken met deze zaak, ik vermoed dat daarom de rekening nog steeds bestaat en er nog geen gelden afgehaald zijn , is niet meer vatbaar voor gewone rechtsmiddelen dan ?

Alsook als we nemen 15 jaar beslag en bijna 10 jaar na vonnis kan er dan ook niet ingeroepen worden verjaringstermijn ?
Artikel 2219 burgerlijk wetboek
Verjaring is een middel om, door verloop van een zekere tijd en onder de voorwaarden die de wet bepaalt, iets te verkrijgen of van een verbintenis bevrijd te worden.

Alvast bedankt
Bart

Reclame

bart1234
Topic Starter
Berichten: 17

#4 , 05 dec 2015 14:45

Deze vond ik ook nog ivm Artikel 1493 ...

dus de schorsing van 3 jaar vervalt omdat de zaak ten gronde moet uitgesproken worden
maar daarnaast staat dat de schorsing vervalt tot er een uitspraak is , wat eigenlijk wil zeggen mijn uitspraak was in 2006 en dan gaat de 3 jarige periode in .. dus eigenlijk is het bewarend beslag vervallen ergens in 2009 ..?

Indien de beslaglegger een procedure ten gronde instelt dan wordt de termijn geschorst (art. 1493 Ger.W.). Bij bewarend beslag op roerend goed en bewarend beslag onder derden gebeurt deze schorsing automatisch en duurt tot de eindbeslissing niet meer vatbaar is voor gewone rechtsmiddelen. Vanaf dit ogenblik houdt de schorsing op en loopt de termijn van drie jaar verder(87). Bij onroerend beslag echter moet de beslagrechter melding maken van zijn vordering op de kant van de overschrijving. Nergens wordt bepaald hoe de beslaglegger deze kantmelding moet bekomen, zodat een eenvoudige voorlegging van de akte van rechtsingang voor de hypotheekbewaarder moet volstaan. Daarenboven geldt deze schorsing slechts voor drie jaar, doch de beslaglegger kan v66r het einde van deze termijn de hypotheekbewaarder verzoeken de kantmelding te hemieuwen. Daartoe biedt de beslaglegger een verzoekschrift in twee exemplaren aan aan de hypotheekbewaarder waarin naast een nauwkeurige aanduiding van de inschrijving oak de oorzaken van de schorsing bepaald worden.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 dec 2015 14:52

Bezorg aan de bank het bewijs dat er een definitief eindvonnis is in deze zaak. Door deze uitspraak is er een einde gekomen aan de schorsing van de driejarige periode dat het beslag geldig is en is er een einde gekomen aan het beslag.

bart1234
Topic Starter
Berichten: 17

#6 , 05 dec 2015 15:12

Thanks Scorpion

en klopt mijn beredenering als het vonnis was in 2006 dan de periode van 3 jaar inging ?
dus eigenlijk dan nu de rekening beschikbaar moet zijn ?

of gaat de bank omdat ik de zaak verloren heb de gelden overmaken aan de beslaglegger van toen ?
(is bewarend beslag geen uitvoerend beslag)

mvgr
Bart

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 dec 2015 16:22

De schorsing van de termijn van drie jaar duurt 'tot de dag waarop de eindbeslissing van de rechter niet meer vatbaar is voor gewone rechtsmiddelen.' Dus tot op het ogenblik dat het vonnis, als het in eerste aanleg werd uitgesproken, 'in kracht van gewijsde is getreden', definitief is, er geen hoger beroep meer kan worden aangetekend. Als het vonnis / arrest in hoger beroep uitgesproken wordt, tot op datum van de uitspraak.

Behalve als het bewarend beslag zou zijn omgezet in een uitvoerend beslag, mag de bank de gelden niet aan de beslaglegger uitbetalen, maar moeten die aan de rekeninghouder worden uitbetaald.

bart1234
Topic Starter
Berichten: 17

#8 , 05 dec 2015 16:25

euuh wacht even kan even niet meer volgen
ik ben rekeninghouder en het is bewarend beslag ..

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 dec 2015 17:33

Wat kan u niet volgen?
De bank moet aan u uitbetalen.

bart1234
Topic Starter
Berichten: 17

#10 , 05 dec 2015 18:02

ok , ookal staat er in het vonnis dat ik dien te betalen ...
als dat zo zou zijn ga ik zeker ook een deel betalen aan degene die het beslag heeft gelegd en met de rest men belastingsschuld afbetalen !

bart1234
Topic Starter
Berichten: 17

#11 , 05 dec 2015 18:04

Scorpioen ik heb u nog een bericht gestuurd :)
Alvast bedankt voor alle hulp hier !

Terug naar “Bank & Beurs”