Verkeerde naam opgegeven bij bankrekening

naturalglory
Topic Starter
Berichten: 1

Verkeerde naam opgegeven bij bankrekening

#1 , 01 dec 2015 11:14

Ik heb voor een internationale transactie (ik moet een betaling ontvangen), per ongeluk het rekening nummer (IBAN) van m'n vriendin doorgegeven en mijn eigen naam en adres (verschillend van die van m'n vriendin)

Dat het geld toekomt op de rekening van m'n vriendin is geen probleem (we komen goed overeen :)), maar zal haar bank moeilijk doen over het feit dat de betaler mijn naam en adres er bij gezet heeft?

Zou de bank de binnenkomende betaling kunnen weigeren of blokkeren omdat de naam & adres niet kloppen?

De betaler heeft net de betaling uitgevoerd en de gegevens kunnen dus niet makkelijk aangepast worden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 01 dec 2015 17:25

Beste, Bij de meeste banken gebeurt er wel een controle op coherentie tussen rekeningnummer en gegevens titularis. Ze kan best haar bank verwittigen. Proces kan verschillen maar doorgaans zal kantoor verwittigd worden van incoherentie en kan zij fiattering geven voor betaling. Ik ken natuurlijk niet van alle banken de processen, maar met verwittigen doe je alleszins niets verkeerd.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

jefke007
Berichten: 1812

#3 , 02 dec 2015 11:56

bij buitenlandse overschrijvingen vraagt de bank bij grotere bedragen naar de herkomst van het geld ( en eventueel of het wel in de belastingaangifte is vermeld geworden, indien het bv . over buitenlandse spaarrekeningen gaat. )

De grootte van de bedragen vanaf wanneer er vragen worden over gesteld is top-sekret en verschillend van bank tot bank en van klant tot klant.
Maar je kan al vragen krijgen vanaf 5 000 euro per jaar.

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”