openen zichtrekening ( bank)

observer
Topic Starter
Berichten: 109

openen zichtrekening ( bank)

#1 , 05 nov 2015 22:09

door een feitelijke vereniging , gebruik makend van het inschrijvingsnummer van een rechtspersoon, met nochtans ( maar wel lichtjes ) verschillende benaming en adres.

Wie is er in fout ? de bankinstelling of de vereniging die dit banknummer gebruikt ?

Bij vereffening van die feitelijke vereniging of bij het overlijden van de volmachthebber op deze rekening, aan wie worden de tegoeden van die rekening verdeeld ?

De bankinstelling is in de fout gegaan door de identiteit van de titularis niet te controleren , tot welke bankinstantie moet ik mij richten ? De administratief medewerker van het bankkantoor zegt dat alles in orde is !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#2 , 09 nov 2015 22:26

Op deze vraag kan moeilijk sluitend een antwoord krijgen. Over welke rechtspersoon gaat het? Het valt bvb regelmatig voor dat een VZW daarnaast ook een feitelijke vereniging met zelfde/gelijkaardige naam vormt. Vb : voetbalvereniging vormt VZW om huurovereenkomsten/baruitbating enz te regelen. Maar heeft ook feitelijke vereniging om de lidgelden van bvb jongeren te innen. Het is dan logisch dat de bank de feitelijke vereniging ook koppelt aan de rechtspersoon. Die vormen één "groep". Het is anders als ik een feitelijke vereniging opricht en het RRNR van een vennootschap misbruik... Maar dat kijkt de bank doorgaans wel na. Een volmachthouder is geen eigenaar van de gelden van een feitelijke vereniging. en derhalve vallen de tegoeden evenmin in diens nalatenschap. Dat geldt wel voor onverdeeldheden maar dan wordt er bij opstart een lijst met deelnemers en hun aandeel in de onverdeeldheid opgemaakt en getekend.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

observer
Topic Starter
Berichten: 109

#3 , 10 nov 2015 22:21

Het gaat over een domein met gebouwen. Volgens de wet op mede-eigendom 1994 hadden elk van die gebouwen een rechtspersoonlijkheid( basisakte overgeschreven op hypotheekkantoor) en werden ambtshalve ingeschreven in de Kruispuntbank voor Ondernemingen, toen die bij wet werd opgericht.
Sedert de wet 2.6.10 is in eerste instantie het domein de VME, maar de overschrijving van de basisakte liep eertijds fout, werd daarom dan ook niet ambtshalve ingeschreven in de KBO. Kan dus geen bankrekening openen op haar naam, bij wet verplicht nu, maar de syndicus gebruikte het inschrijvingsnummer van een van de gebouwen. Als individu gebruik maken van de ID-kaart van een ander zou strafbaar zijn. Bij het openen van een bankrekening voor mezelf zonder vertoon van eigen ID kaart is niet mogelijk.

Uit wat je schreef had de bank dat moeten doen bij het openen van de rekening, maar heeft dat niet gedaan. Is de rekening nu van een feitelijke vereniging of van de mede-eigenaars in gedwongen onverdeeldheid

Alvast bedankt voor uw reactie.

.

Reclame

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#4 , 12 nov 2015 21:14

Zal moeten blijken of dit al dan niet correct is. Als rechtspersonen "opgeslorpt" worden door een andere rechtspersoon (hier VME) ois het niet uitgesloten dat de VME als rechtsopvolger gerechtigd kan zijn dat nummer te gebruiken. Ik ken het dossier niet dus kan me daar niet over uitspreken. Je vergelijking met ID bij particulieren snijdt in elk geval geen hout.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Bank & Beurs”