belfius haalt rekeningen leeg

PETER64
Topic Starter
Berichten: 12

belfius haalt rekeningen leeg

#1 , 11 sep 2015 21:34

ik heb 2 zicht rekeningen bij belfius een bleu en een red rekening.
op de bleu rekening wordt mijn loon gestort en betaal ik mijn elektriciteit en vaste koste n van huishuur enz .
op de red rekening mijn lening van mijn motorfiets ik stond op de red rekening op -1200 euro1 maand en vul deze af en toe met 300 euro bij om de lening te betalen , nu heeft belfius mijn bleu rekening zonder mij te verwittigen mijn bleu rekening leeg gehaald tot o,o euro om de red rekening deels uit het rood te halen .
ook op mijn creditcard staat nul , nul euro terwijl ik die nooit gebruik die staat ook op nul .
nu vrees ik als mijn loon gestort word op mijn blue rekening dat ze dat ook direct gaan af pakken om de overige 300 euro aan te zuiveren mag dat zo maar ze zetten mij zo maar zonder geld heb geen brief geen mail of sms van mijn bank gekregen .dit is puur diefstal !!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 11 sep 2015 21:57

Lees het bankreglement er op na.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 11 sep 2015 22:05

Je zal waarschijnlijk maar X maanden/jaren in het rood mogen staan, en dan moet je aanzuiveren. Zal inderdaad in het reglement staan.

Hoe lang staat dit tegoed al open?

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 12 sep 2015 09:08

Een gewone rekening waar je "in het rood" mee mag gaan (wat men Budgetkrediet Comfort noemt bij Belfius) moet minimum 1 maal per maand positief staan.
https://www.belfius.be/retail/nl/produc ... index.aspx

Doe je dit niet dan gaat men vroeg of laat het openstaand bedrag "opeisen".
Heb je geen andere rekening bij Belfius dan krijg je een aangetekend schrijven (met bijhorend ineens een hoop kosten) met de vraag dit binnen een zeer korte termijn aan te zuiveren.
Heb je wel een andere rekening bij Belfius, dan zal men je ongeoorloofde minstand daarvan automatisch aanzuiveren, en tegelijk je ook een hoop kosten besparen!

Dat krijg je natuurlijk door altijd maar "akkoord" aan te klikken, of te tekenen, zonder eerst de voorwaarden te bestuderen!

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 12 sep 2015 14:38

Bij quasi elke Belgische bank is er éénheid van rekeningen voorzien. Dat betekent dat al uw rekeningen, tegoeden en schulden in se één geheel vormen met een positief of negatief saldo. Zo lang u zich houdt aan de contractueel afgesproken voorwaarden zal de bank zich daar niet op beroepen. Indien niet kan de bank inderdaad een buitencontractueel negatief saldo (u heeft daar evenmin toelating voor gevraagd...) aanzuiveren met tegoeden die u bij haar aanhoudt. Er is een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat u via bijlage bij rekeninguittreksels of andere communicatie een vraag tot aanzuivering kreeg dewelke u niet voldeed.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

PETER64
Topic Starter
Berichten: 12

#6 , 12 sep 2015 23:01

ik zit namelijk in een echtscheiding en woon een half jaar alleen .
de echtscheiding is echter nog niet uit gesproken .
Ik vertelde tegen mijn zus dat mijn rekeningen leeg gehaald waren .
die wist mij te vertellen dat er uittreksels op het oud adres waren aan gekomen .
waar mijn ex mij niets over verteld heeft koppig ,
normaal probeer ik in de helft van de maand de rekening wat aan te zuiveren .
ga niet iedere dag of om de 2 dagen op pc kijken ,
maar normaal krijg je toch een verwittiging per brief ?
Zou ze dit achter gehouden hebben ?
Als ik dit kan bewijzen kan ik dan voorkomen dat er ook van mijn volgende loon van mijn rekening geld word gehaald?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 sep 2015 08:13

Waarom heb je de bank niet op de hoogte gebracht dat je verhuist bent ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#8 , 13 sep 2015 18:08

Is inderdaad dikwijls de reden. Had die brief effect gehad? die was dan immers ook naar het "foute adres" gestuurd. het is aan u om te zorgen dat u uw zaken opvolgt. Ik zit dagelijks op mijn PC. Om de 2 dagen even 2 minuten PC Banking raadplegen is in uw geval toch niet zo tijdrovend? Belfius heeft ook smartphone applicaties waardoor u via die weg raadplegingen kan doen. U heeft toegang tot Self banking waar u uw uittreksels kan uitprinten, net zoals via uw PC banking. Kanalen genoeg dus... U kan aan uw bank inderdaad vragen om uw correspondentie-adres te wijzigen. Uw domicilie adres zal pas worden aangepast op basis van uw aangepaste identiteitsgegevens na inlezen EIK.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Bank & Beurs”