bank weigert een rekeningnummer op mijn naam

laurikathompson
Topic Starter
Berichten: 10

bank weigert een rekeningnummer op mijn naam

#1 , 09 sep 2015 12:58

Hallo,

Hopelijk heeft iemand ervaring met deze situatie en kan mij informatie geven.

Een bank weigert een basis rekening op mijn naam openen om zelfstandige activiteiten uit te voeren.
Ze willen mij de reden niet vertellen. Ze zeggen gewoon: Wij gaan met u geen relatie hebben. Nochtans is dit de bank voor ons vennootschap samen met mijn man.

Ik wil de bank niet verplichten om mij als klant te accepteren, maar ik zou toch wel willen weten hoe het zit met de informatie die ze over mezelf beschikken dat aanleiding gaf tot die beslissing.

Het is zeer verwarrend en ik maak mij wel zorgen. Ik weet niet of ik "recht hebt om te weten".

Mijn vraag is: Is er een manier om te checken of ik in een soort zwarte lijst staat?
Heb ik misschien onder een of andere wettelijk bepaling, recht om te weten wat er aan de gang is?

Ik zal superblij of iemand een tip of informatie kan doorgeven.

Met dank en groetjes !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 sep 2015 14:33

Hier met deze link + je ID kaart kan je zien of je op de zwarte lijst staat.

Maar de bank is niet verplicht om je een rekening te geven.


http://www.nbb.be/nl/kredietcentrales/k ... ticulieren
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 09 sep 2015 14:35

Dat is hun recht, maar wel een beetje raar als er al een (goede) bestaande relatie is. Is op venootschapsvlak de relatie goed en/of zijn er afbetalingsproblemen met bepaalde leningen?

Ik zou gewoon eens langsgaan en nogmaals vragen een rekening te openen. Indien ze niet willen, dan zeg je gewoon dat je een rekening zal openen bij een andere bank, en dat ze binnenkort dan alle tegoeden mogen overmaken (BVBA, en mogelijk persoonlijke rekeningen). En dan vertrek je gewoon. In 95% van de gevallen zullen ze rap een rekening openen dan.

Reclame

laurikathompson
Topic Starter
Berichten: 10

#4 , 09 sep 2015 14:46

Bedankt Delowie en Fortuin. Ik ga kijken of Ik in de Nationale Bank in een zwarte lijst sta.

Ik weet dat hun recht is, en ik vind het wel raar. Met de vennootschap is er zover ik weet, geen probleem. Mijn man houdt zicht dar bezig. Ik zal voor de zekerheid alles herbekijken ... hmmm

Het zou zo fijn zijn om te weten. Ik mag niet meer vragen: de adviseur was heel kort: het kwam van het hoofdkantoor en de reden mocht hij niet zeggen. I kijk eerst op de nbb site.

Nogmaals bedankt, ik zal sowieso een update posten als ik meer weet.

laurikathompson
Topic Starter
Berichten: 10

#5 , 09 sep 2015 15:14

Update: I ben niet op een zwarte lijst.

Alle kredietlijnen zijn op privé vlak en zonder achterstallige betalingen (hypotheek en kredietkaarten) en de tweede pagina Bestand van de niet-gereglementerde registraties, is gewoon blanco.

Qua vennotschap: alles in orde, kredietlijn normaal.

Misschien is het gewoon door een meningsverschil (via e-mail) twee jaar geleden met een mevrouw van hoofdkantoor, maar alles was uiteindelijk opgelost, en sindsdien geen enkel probleem.

Ik wou weten of er iets anders kan zijn, kwestie om eerst te weten vooraleer ik naar een andere onbekende bank ga contacteren.

WP002
Berichten: 1479

#6 , 09 sep 2015 18:16

Bij een dergelijk klantvriendelijke bank zou ik maken dat ik er weg ben.

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#7 , 09 sep 2015 20:38

Bezorg me even via PB je persoonsgegevens en je vennootschapsgegevens.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

laurikathompson
Topic Starter
Berichten: 10

#8 , 09 sep 2015 21:13

Bedankt basejumper ! Ik heb u zo juist een PB verstuurd.

Terug naar “Bank & Beurs”