uitkopen na herziening van de lening

kima
Topic Starter
Berichten: 1

uitkopen na herziening van de lening

#1 , 12 aug 2015 12:12

hallo,
mijn partner en ik hebben pas onze lening herzien, wat ons een verschil zou opleveren van +/- 45 000 euro. Wij hadden al een deel afbetaald, maar door de lening te herzien is daar weer een som terug bijgekomen die we weer moeten afbetalen. Nu gaan wij uit elkaar. Hoe zit dit nu als hij mij wil uitkopen? Voor mij is het nl zeer nadelig als er gekeken wordt naar de som die nog afbetaald moet worden aangezien er pas een heel bedrag is bijgekomen door het herzien van de lening.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 aug 2015 12:25

* Het zal voor je partner even nadelig zijn aangezien deze som er voor hem ook is bijgekomen.
* Als u met "uitkopen" bedoelt dat u een som geld gaat krijgen van uw partner en daarna ook zal verdwijnen uit de hypothecaire lening, dan hebben jullie het akkoord van de bank nodig. Ik ken jullie financiële toestand en draagkracht niet, maar gezien de grootte van de "winst" die u maakt bij een herfinanciering, acht ik de kans vrij klein dat de bank hiermee akkoord gaat gaan. In dat geval is een verkoop van de woning aan een derde misschien eerder aan de orde.

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#3 , 12 aug 2015 13:30

Regeling is op zich simpel; Waarde van de woning wordt vastgesteld. Jullie kunnen dit doen in onderlinge overeenkomst op bais van een schatting door notaris of vastgoedexpert. Indien de aankoop vrij recent gebeurde zal de waarde vandaag in de buurt van de aankoopwaarde liggen. Als één partner de andere wil uitkopen gebeurt dat door enerzijds de lening ten laste te nemen (is alleen overnemen) en anderzijds de helft van de vrije waarde uit te betalen. vb waarde 300.000 € - nog openstaande hypotheek is 260.000 €. partner A neemt de woning over dus zal enerzijds de lening alleen verder betalen en anderzijds 20.000 € bijbetalen aan B (300.000-260.000)/2. zal dan inderdaad moeten blijken of A voldoende solvabel is om lening alleen verder te betalen. it maakt voorwerp uit van kredietbeslissing bank.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”