Rekening leeggehaald

wittekop83
Topic Starter
Berichten: 4

Rekening leeggehaald

#1 , 30 jun 2015 20:23

Beste,

Zou u me kunnen helpen met volgende zaak? Een verwant, laten we zeggen X, werkt op een school met minderbegaafde kinderen, en om de zoveel tijd organiseren ze daar met enkele collega's een inzamelactie om sommige leerlingen die het vooral op medisch gebied moeilijk hebben, een zetje in de rug te geven. Het geld dat ze met hun meest recente actie opgehaald hadden, stond geparkeerd op een rekening waarvan zowel X als de oud-directeur (die inmiddels met pensioen is), titularis zijn, en waarbij ze elk afzonderlijk gemachtigd zijn voor transacties (geen dubbele handtekening nodig). Enkele dagen geleden kwam X te weten dat haar oud-directeur het geld achter de rug van iedereen is gaan afhalen, met de bedoeling het voor zichzelf aan te wenden (hij zou zelf in financiële moeilijkheden verzeild geraakt zijn). Nu willen we graag te weten komen of tegen die handelswijze in rechte op te komen valt? Voor alle duidelijkheid: het gaat niet om een situatie van een gevolmachtigde die geld afhaalt van de rekening waarvoor hij gevolmachtigd is (uit oudere vragen op dit forum heb ik kunnen opmaken dat in dat geval rechtsmisbruik zou kunnen opgeworpen worden). Mijnheer de oud-directeur is wel degelijk mede titularis van de rekening in kwestie. Zelf vrees ik dat er weinig aan te doen valt, gezien hij mede titularis is, maar misschien zien wij dat verkeerd?

Met vriendelijke dank,
Stijn

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 30 jun 2015 20:27

Is de rekening gelinkt aan de school? Zo niet, vrees ik dat het inderdaad simpel is, een titularis doet met zijn rekening wat hij wil.

wittekop83
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 30 jun 2015 22:33

Dank u wel reeds voor uw spoedige antwoord. Ik heb het nog eens nagevraagd, en de rekening zou niet gelinkt zijn aan de school.

Hoe moet je dat dan juridisch bekijken? Is dat een geldsom die in onverdeeldheid is? En kan X dan niet op zijn minst in rechte vragen dat de oud-directeur de helft teruggeeft?

Met vriendelijke groeten,
Stijn

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”