welke opties lening uitkoop

saartje79
Topic Starter
Berichten: 23

welke opties lening uitkoop

#1 , 15 jun 2015 11:43

Ik ben net gescheiden en neem de huidige woonlening over en moet nu nog een bijkomend bedrag bijlenen voor de uitkoop. Momenteel zit ik aan een rentevoet van 0.79% nog 10j af te betalen. Jullie begrijpen dat ik dan deze lening graag wil behouden. Door dat ik echter als alleenstaande sta opgeschreven, kan ik niet zo maar de uitkoopsom bijlenen op langere termijn, maar zal alles in 1 nieuwe pot herfinanciering moeten gegooid worden. Helaas zijn de rentevoeten weer gestegen. Ik ga echter binnen 3 maanden trouwen, dus heb in praktijk wel steun voor de lening.
Nu was ik me dus aan het afvragen of er bepaalde opties zijn om het bedrag voor de uitkoop samen met mijn partner te lenen? Via aparte hypothecaire lening zal dit niet lukken op onze beide namen, vermits de woning enkel op mijn naam komt te staan. Persoonlijke lening zal vermoedelijk nogal duur zijn?
Of indien iemand nog tips heeft hoe dit 'voordeligste' op te lossen? (ik wil gerust laten beschrijven dat mijn partner dan x% van de woning mee heeft betaald, daar niet van, weet alleen niet hoe zo iets allemaal in zijn werk gaat...)

de bank heeft mij al maanden van het kastje naar de muur gestuurd, en ik heb niet echt het gevoel dat ze weten hoe het nu juist moet, dus daar vind ik geen raad...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4647
Locatie: Diest

#2 , 15 jun 2015 20:53

Saartje,

Alles vertrekt vanuit jouw terugbetalingscapaciteit. Wat is je inkomen en welke lasten heb je? Wat betreft de huidige lening : ik neem aan dat die nog op beide namen staat maar dat jullie in de echtscheidingsovereenkomst onderling afgesproken hebben dat jij de woning én de lening overneemt.
Hier zijn twee elementen aan verbonden. Primo moet blijken of de bank bereid is je ex te ontslaan van zijn verantwoordelijkheden als medekredietnemer. Daardoor vervalt dus zijn borgstelling en zijn inkoemn is niet meer beslagbaar voor het woonkrediet. De bank zal dit enkel doen als ze overtuigd is dat dit geen te sterke verzwakking is van haar positie als kredietverlener. Het volgende punt is dan of ze daarenboven nog bijkomende kredietverlening wil toestaan op basis van datzelfde inkomen. Gegeven het feit dat in geval van toestemming in beide elementen de 10 jaar als leentermijn niet hanteerbaar blijkt, zal je die lening en die rentevoet moeten vergeten. Persoonlijke lening is absoluut geen oplossing want én duurder én ook kortlopend (max 10 jaar afhankelijk van bedrag). Indien dat een optie zou zijn, kan je al even goed je bestaande lening met restlooptijd 10 jaar houden. Wil je me een aantal elementen bezorgen? Wat is het inkomen? Welke lasten lopen daar op? Wat is de waarde van de woning? Wat is de uitstaande schuld? Hoeveel moet je bijlenen om je ex uit te kopen?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”