geld op verkeerde rekening gestort

fieke0509
Berichten: 188

Re: geld op verkeerde rekening gestort

#16 , 05 jun 2015 11:41

Heb hier per slot van rekening ook niet om gevraagd en kijk zelden of nooit mijn uittreksels na dus had het maar pas door toen de bank mij contacteerde
Beslag op inboedel dan?
Maar zij hebben toch een foutieve betaling gedaan
Is mijn fout toch niet
Missccien kan de bank hun terug betalen en met mij een lening regelen?
Of bestaat dat niet?
Het is nu ook niet dat wanneer iemand per abuis geld naar je overschrijft, dat jij het meteen moet opdoen he. Het kan altijd zijn dat je het niet gemerkt hebt dat het niet voor jouw bestemd is, maar dat wil niet zeggen dat zij het moeten laten vallen. Ze zullen dus in ieder geval het geld wel terug willen van jou.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#17 , 05 jun 2015 11:56

Beslag op inboedel dan?
Neen, of toch niet meteen. Nogmaals, als u duidelijk maakt dat het een vergissing is geweest, en dat u van zin bent om alles terug te betalen, zal een rechter in eerste instantie toch kiezen voor een afbetalingsplan.
Maar zij hebben toch een foutieve betaling gedaan
Is mijn fout toch niet
Maakt niet uit. U heeft ten onrechte geld ontvangen, en nu vraagt men dit terug. Wettelijk gezien bent u verplicht om dit terug te geven, en meer is er juridisch niet over te zeggen.
Missccien kan de bank hun terug betalen en met mij een lening regelen?
Zal niet gebeuren. U kan wel proberen een lening af te sluiten om dit terug te betalen, maar dit staat dan los van uw verplichting om dit geld terug te geven. De bank zal dit niet voor u oplossen, dit moet u zelf doen.

saskiadg
Topic Starter
Berichten: 13

#18 , 05 jun 2015 11:56

Uiteraard dat ze dat niet moeten laten vallen en ik wil dit zeker terug betalen
Maar kan dit onmogelijk in 1 keer
Ben een alleenstaande mama met maar een klein loontje
Dus ik wil hun iedere maand wel een deeltje betalen en als ik wat extra heb ook
Kan het niet toveren hoe graag ik dat ook zou willen

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#19 , 05 jun 2015 12:43

Vergeet niet dat, naast de bank die een verkeerde overschrijving deed, jij het bent die in de fout bent gegaan door het geld af te halen of uit te geven. Als je plots ziet dat er veel meer geld op de rekening staat dan normaal, moet uw eerste reactie toch zijn om na te zien van waar dat geld komt, i.p.v. het onmiddellijk uit te geven. Dat jij je rekeninguittreksels niet naziet is uw probleem en niet dat van de bank. Heb je PC banking? Dat is dat toch een fluitje van een cent. Maar waarschijnlijk zit je natuurlijk liever op FB of andere sociale media.

saskiadg
Topic Starter
Berichten: 13

#20 , 05 jun 2015 13:12

Ik ging er van uit dat het verlofgeld was
Wat wel kan deze periode van het jaar

Meeboo
Berichten: 1488

#21 , 05 jun 2015 13:20

U heeft maar een minimum aantal dagen gewerkt. Dan weet u toch dat u geen vakantiegeld krijgt .

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#22 , 05 jun 2015 13:24

saskia,

Nu zal het nog de bank zijn fout geweest zijn... Een bank voert de betalingen uit die ze van haar opdrachtgevers ontvangt. Als ik morgen een foutief rekeningnummer ingeef op mijn overschrijving, zal de bank dat zondermeer uitvoeren. het is niet haar taak elke overschrijving te controleren. Als men dat verwacht zal een overschrijving morgen 15 € kosten... Het is wél uw taak uw rekening na te kijken. en daar heeft u geen uittreksels voor nodig. elke bank heeft PC banking, Phone banking, apps voor de smartphone. U zal die betalingen toch ook wel op één of andere manier gedaan hebben? elke bank heeft ook self banks waar je naast afhalingen en overschrijvingen, ook consultaties kan doen... Gelden die u niet toebehoren mag u niet behouden of gebruiken. De enige correcte houding was geweest om deze som opzij te zetten. En of de bank u met dit verhaal een lening wil verschaffen? U geeft hier al zelf aan dat u een achterstal had bij de afbetaling van een lening ten aanzien van uw ex. Qua getuigenis inzake kredietwaardigheid kunnen beide elementen tellen...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

saskiadg
Topic Starter
Berichten: 13

#23 , 05 jun 2015 14:20

Dit is nog maar mijn 2de jaar dat ik werk dus daar heb ik geen idee van wat een hoe ze verlofgeld berekenen
Vorig jaar kreeg ik een grote som dat gelijkaardig was aan deze
Dus
Vandaar dat ik de link legde

saskiadg
Topic Starter
Berichten: 13

#24 , 05 jun 2015 14:22

Nogmaals
Ik wil dit zeker terugbetalen
En vraag hier gewoon wat en hoe

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#25 , 05 jun 2015 16:01

Schrijf een brief dat u dat gaat terugbetalen, schrijf dat u maandelijks een bepaald bedrag zal betalen (zorg dat alles in 12 maanden betaald is, vlugger als het kan, best niet langer) en begin al met te betalen.

Je hebt dan een kans dat de tegenpartij, als ze elke maand geld ziet, geen gerechtelijke procedure begint.

Bij een gerechtelijke procedure kan je ook aan de rechter vragen om te mogen afbetalen, maar dan zit je met de gerechtskosten.

berenod
Berichten: 942

#26 , 05 jun 2015 16:47

Ik dacht dat men in het onderwijs van zin is meer onderricht in het financieel beleid en verantwoordelijkheden van een huishouden te geven.

Ik denk dat dit hier een goed voorbeeld is, zeker niet bedoeld om met de vinger naar Saskia te wijzen, maar er komen veel te veel personen, vooral jongeren, in financiële problemen door onwetendheid, naïviteit en dergelijke bij het dagelijks beheren van je persoonlijke financiën!

Je vakantiegeld (de berekening ervan, en wanneer men gaat betalen) kan je online bekijken via de website van de RJV, en nog veel meer natuurlijk, zulke zaken zou men echt in de scholen moeten onderrichten!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#27 , 05 jun 2015 19:24


zulke zaken zou men echt in de scholen moeten onderrichten!
100% met je eens
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#28 , 05 jun 2015 19:27

zeg eens wanneer je vorig jaar én dit jaar gewerkt hebt, dan bestaat er misschien een oplossing. Werk je nu via interim of met een gewoon contract van bepaalde of onbepaalde duur?

saskiadg
Topic Starter
Berichten: 13

#29 , 06 jun 2015 01:03

Ik heb vorig jaar hier en daar wat via interim gewerkt
Jaar voordien ook vast
Nu werk ik met vast contract bij een bedrijf
Dus nu men 3de jaar dan alles bij elkaar op de arbeidsmarkt plaats dan 2

Terug naar “Bank & Beurs”