Deblokkering rekening na overlijden

Tenniser2000
Topic Starter
Berichten: 5

Deblokkering rekening na overlijden

#1 , 29 mei 2015 10:13

Is het zo dat een bank, na het ontvangen van attest van erfopvolging, de rekening van de overleden persoon meteen moet deblokkeren.
Mijn bank houd me precies aan het lijntje omdat ik gezegd heb dat ik van bank wou veranderen.
Ik heb dit attest voorgelegd waarna ze me wisten te zeggen dat ze nu nog van allerhande zaken moeten controleren. Dat gaat 10 dagen in beslag nemen. We zijn ondertussen 14 dagen verder en ze geven de rekening nog niet vrij. Ze hebben veel werk en weten niet wanneer ze de rekening zullen vrijgeven, was het antwoord deze keer.

Is dit de gang van zaken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 29 mei 2015 11:09

Dat is niet mijn ervaring.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Tenniser2000
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 29 mei 2015 11:13

dus dit is niet de manier van werken?

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 29 mei 2015 12:13

De bank moet alle personen die vermeld staan op het attest contacteren. Weet dat in een kantoor niet steeds de nodige kennis aanwezig is om alles te regelen buiten de bevoegde Juridissche dienst. Deze heeft uiteindelijk het laatste woord.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Tenniser2000
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 29 mei 2015 12:42

We izjn met 2 erfgenamen zoals beschreven in de erfopvolging. En we zijn samen naar de bank gegaan toen we dit attest ontvangen hadden.
Maar nu beginnen ze over zaken zoals dat ze veel werk hebben en blablabla... kortom ze geven de rekening niet vrij. Toch bizar niet? Kan ik stappen ondernemen via mijn notaris?

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#6 , 29 mei 2015 20:32

De rekening wordt niet gedeblokkeerd op basis van een attest van erfopvolging alleen. Zo zal de bank in een aantal gevallen nog een bevestiging van pensioendienst ontvangen dat er geen terugvordering van betaalde pensioenen moet gebeuren. (in een aantal gevallen worden pensioenen vooruitbetaald en gebeurt er een terugvordering). dat kan snel een paar weken duren voor men daar een antwoord op heeft. Intussen is er normaal geen probleem om facturen te laten betalen die verband houden met bvb medische kosten, nutsbedrijven, begrafenis enz. Wat wil u concreet doen?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Tenniser2000
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 30 mei 2015 14:08

het pensioen werd reeds teruggevorderd. Dit gebeurde nog voor het attest van erfopvolging

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#8 , 31 mei 2015 20:47

Wat is uw concreet probleem nu? Moeten er facturen betaald worden? Of wacht u om gelden te innen?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Tenniser2000
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 01 jun 2015 07:45

Ik vroeg me gwn af wanneer de rekeningen zullen gedeblokkeerd worden. Of het normaal was dat de bank er zo lang over doet.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#10 , 01 jun 2015 20:15

de werkwijze is doorgaans de volgende :

- bank wordt op de hoogte gesteld van overlijden (door erfgenamen, pensioendienst enz...)
- erfgenamen leveren een attest van erfopvolging of akte van bekendheid af (doorgaans is dat laatste nog nodig als er een kluis gehuurd werd)
- kantoor stuurt dossier door naar dienst nalatenschappen die een aantal controles uitvoert en een machtiging tot vrijgave opmaakt ten aanzien kantoor.
- De erfgenamen brengen in de volgende weken de facturen binnen die nog ontvangen werden (nutsbedrijven, kosten ziekenhuis of rusthuis, facturen begrafenis enz)
- Op het moment dat de erfgenamen denken dat alle facturen zowat betaald zijn worden zij allen uitgenodigd (tenzij er onderling volmacht werd gegeven voor vereffening nalatenschap) en tekene zij voor afsluiting rekeningen overledene en verdeling tegoeden.
10 dagen is inderdaad zeer kort. doorgaans gaan daar vlug een aantal weken over.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

fenerus
Berichten: 184

#11 , 25 jul 2015 12:24

10 dagen is inderdaad zeer kort. Alles hangt ook af van bank tot bank. De ene bank is makkelijker en sneller dan de andere. De hoofdzetel moet inderdaad het een en het andere onderzoeken. Dus je zit met volgende procedure:

* Erfgenamen steken het attest binnen bij het lokale kantoor
* lokale kantoor stuurt alles door naar hoofdkantoor (tijd)
* hoofdkantoor onderzoekt (tijd)
* hoofdkantoor stuurt instructies naar lokaal kantoor (tijd)
* lokaal kantoor nodigt cliënten uit (tijd)
* alles wordt in het bijzijn van cliënten vrij gemaakt

10 dagen lijkt mij toch zeer kort

Terug naar “Bank & Beurs”