afschaffing 500 eurobiljet

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

Re: afschaffing 500 eurobiljet

#16 , 25 mei 2015 17:05

Tussen particulieren zijn betalingen voor 3000 euro toegelaten.

Een betaling aan een handelaar kan cash via een storting in de bank van bpost....mits identificatie va ndegene die het geld stort
Zo roepen en dan nog verkeerde info geven!

Het maximumbedrag van 3000 EUR geldt enkel voor betalingen aan een handelaar.
Voor betalingen tussen particulieren geldt er geen maximumbedrag voor cash betalingen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#17 , 25 mei 2015 18:39

Ik kan geen online overschrijvingen doen van mijn Belgische bank (Belfius) naar een niet Europees land. Ik moet in persoon op het kantoor ervoor zijn!
gebruik een goeie bank, hé. Bij ING kan dat perfect.
Ik vraag me af wat dat met het Thais banksysteem te maken heeft?
Mastercard is een onderdeel van het betalingssysteem/banksysteem, in België grotendeels via Banksys/Atos deftig uitgewerkt.

berenod
Berichten: 942

#18 , 25 mei 2015 19:53

Natuurlijk. De Nederlanders weten wel hoe het moet :-)

Reclame

bartman
Berichten: 24

#19 , 26 mei 2015 14:06

Hallo iedereen,

Is er iemand op de hoogte of eurobiljetten van 200 en 500 afgeschaft worden ? Zo ja, vanaf wanneer?

In de winkels en in de supermarkt in Belgie worden ze toch niet aanvaard, dus welk nut hebben ze dan?
Of er zijn plaatsen waar ze nog aanvaard worden?

Gewoon het idee op zich om die eurobiljetten te ontwikkelen en ze in de economie te laten circuleren en toch met die biljetten nieks kunnen betalen ....
ik ken geen enkele supermarkt waar ze geen briefjes van 200 aanvaarden. de kleine kruidenierszaak om de hoek, tot daar aan toe

LeenW
Berichten: 12840

#20 , 26 mei 2015 14:19

Hallo iedereen,

Is er iemand op de hoogte of eurobiljetten van 200 en 500 afgeschaft worden ? Zo ja, vanaf wanneer?

In de winkels en in de supermarkt in Belgie worden ze toch niet aanvaard, dus welk nut hebben ze dan?
Of er zijn plaatsen waar ze nog aanvaard worden?

Gewoon het idee op zich om die eurobiljetten te ontwikkelen en ze in de economie te laten circuleren en toch met die biljetten nieks kunnen betalen ....
ik ken geen enkele supermarkt waar ze geen briefjes van 200 aanvaarden. de kleine kruidenierszaak om de hoek, tot daar aan toe
Nee, ook daar mogen ze deze niet zomaar weigeren.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#21 , 26 mei 2015 14:35

Nee, ook daar mogen ze deze niet zomaar weigeren.
meestal wel hoor: http://economie.fgov.be/nl/binaries/Mem ... 254484.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

LeenW
Berichten: 12840

#22 , 26 mei 2015 14:52

Nee, ook daar mogen ze deze niet zomaar weigeren.
meestal wel hoor: http://economie.fgov.be/nl/binaries/Mem ... 254484.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik lees dat artikel toch als "ze mogen niet weigeren, tenzij.."

Enfin, het zal ervan afhangen hoe klein die kruidenierszaak juist is. Vanaf 100 euro moet men het in principe aanvaarden tenzij ze inderdaad zelden bedragen van die grootte ontvangen.

En als men aan de kassa weigert zonder een geldige reden te kunnen geven, is men automatisch in fout, denk ik?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#23 , 26 mei 2015 15:01

direct OF achteraf een geldige reden: klopt :)

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#24 , 27 mei 2015 13:41

Die briefjes van 500 EUR worden in ES 'Bin Ladens' genoemd ofwel 'Pablo's'. Gewoon omdat ze zeer vaak gebruikt worden in dubieuze transacties, niets zo lastig als 5 miljoen EUR in briefjes van 5, 10 en 20 te moeten verschepen, briefjes van 500 zijn heel wat compacter. Indertiojd zijn ze er gekomen op vraag van Duitsland, waar een 1000 DEM-biljet bestond en een lange traditie van cashbetalingen en wantrouwen tegen giraal geld.

Indien u reist tussen de EU en een derde land of vice versa mag u zoveel cash meenemen als u wenst, alleen is er een aangifteplicht vanaf 10 000 EUR. Verordening 1889/2005. Intracommunautair kunnen er wel bijkomende restricites bestaan en in bepaalde landen (bv FR) zijn die er ook.

Er bestaan overigens studies die duidelijk aantonen dat restricties op cashbetalingen een gunstige invloed hebben wat betreft de strijd tegen witwassen en criminaliteit maar voorlopig zijn er geen harde plannen om briefjes van 500 of 200 af te schaffen. Wat meer dan waarschijnlijk wel zal gebeuren na de recente goedkeuring van de 4e antiwitwas richtlijn is dat de limiet voor cashbetalingen zal opgetrokken worden in de Belgische wetgeving. Elke Sleurs had daar indertijd al een ballonnetje over opgelaten maar werd teruggefloten. Ondertussen voorziet de richtlijn een hoger bedrag dus we zullen zien wat onze politici ervan bakken.

Meer dan 30% van de totale waarde van Euro's in omloop zit in briefjes van 500 EUR (bij de start van de eurozone was dit 13%) en de meerderheid daarvan bevinden zich buiten de Euro-zone....zegt genoeg zeker?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Bank & Beurs”