afschaffing 500 eurobiljet

alpinalux
Topic Starter
Berichten: 1

afschaffing 500 eurobiljet

#1 , 24 mei 2015 19:15

Hallo iedereen,

Is er iemand op de hoogte of eurobiljetten van 200 en 500 afgeschaft worden ? Zo ja, vanaf wanneer?

In de winkels en in de supermarkt in Belgie worden ze toch niet aanvaard, dus welk nut hebben ze dan?
Of er zijn plaatsen waar ze nog aanvaard worden?

Gewoon het idee op zich om die eurobiljetten te ontwikkelen en ze in de economie te laten circuleren en toch met die biljetten nieks kunnen betalen ....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 mei 2015 19:39

Als er maar 3000€ cash mag betaald worden hebben ze geen enkel nut
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

artemis
Berichten: 3293

#3 , 24 mei 2015 20:10

Als er maar 3000€ cash mag betaald worden hebben ze geen enkel nut
Ik zie het verband met de vraag niet.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 mei 2015 20:40

Als er maar 3000€ cash mag betaald worden hebben ze geen enkel nut
Ik zie het verband met de vraag niet.
In de winkels en in de supermarkt in Belgie worden ze toch niet aanvaard, dus welk nut hebben ze dan?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 24 mei 2015 21:22

Om een tournée général te betalen in een zeer groot café waar ze nog een zwarte kas hebben.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

WP002
Berichten: 1479

#6 , 24 mei 2015 23:10

Om een tournée général te betalen in een zeer groot café waar ze nog een zwarte kas hebben.
Conclusie: de enige die dit biljet straks nog gebruikt is Balthazar Boma...

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 24 mei 2015 23:45

Om een tournée général te betalen in een zeer groot café waar ze nog een zwarte kas hebben.
Conclusie: de enige die dit biljet straks nog gebruikt is Balthazar Boma...
Mijn Gedacht!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

berenod
Berichten: 942

#8 , 25 mei 2015 08:29

Als ge wat centen naar het buitenland wil meepakken (niet EU land) is het toch praktisch.

In vele landen kunt ge geen bankrekening openen tot ge er zijt, dus bij je eerste reis is geld transfereren geen optie!

Zolang je minder dan 10,000 Euro bij je hebt moet je zelfs niets aangeven! Meer dan 10,000 is ook geen probleem, maar je moet het wel aangeven.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 25 mei 2015 08:35

Dat laatste hangt af van land tot land. In sommige landen is het sterk beperkt.

Gewoon kredietkaart meenemen, da's het handigste.

berenod
Berichten: 942

#10 , 25 mei 2015 08:52

Dat laatste hangt af van land tot land. In sommige landen is het sterk beperkt.

Gewoon kredietkaart meenemen, da's het handigste.
Kredietkaarten zijn niet altijd de meest praktische/goedkoopste oplossing om grotere sommen mee af te halen.

Een voorbeeldje (geef enkel voorbeelden waar ik uit eigen praktische ervaring spreek):

Om in Thailand een jaarverlenging op je visum te krijgen gebaseerd op pensioen, moet je 800,000 Baht (+- 22,000 Euro) op een Thaise bankrekening zetten. Deze rekening kan je niet openen vanuit België, dus je moet die openen na aankomst en er dan dat bedrag op storten, gevolgd door de aanvraag voor een 1 jarige verblijfsvergunning.

Alle banken rekenen tussen de 1 en 2% aan wanneer je een kredietkaart transactie doet in een valuta anders dan Euro! Dure situatie dus met een kredietkaart!

En volgens mij is een transactie van 20,000 Euro op je kredietkaart niet evident voor de modale man!

Let op, ik beweer zeker niet dat er alledaagse redenen zijn om briefjes van 200 of 500 euro te gebruiken, maar uitzonderlijk is er zeker nog een nuttig doel voor!

Oh, en in verre landen heb ik al veel te dikwijls "network error, transaction cancelled" meegemaakt om ten volle op kredietkaarten te vertrouwen!
Ge staat er dan maar mooi op dat moment!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 25 mei 2015 09:16

Voor zo'n situatie doe je toch gewoon een overschrijving? Dat kan je in Thailand ook voor een Belgische zichtrekening naar een Thaise...

ik dacht trouwens dat n verre landen het banksysteem veel beter was? ;).

berenod
Berichten: 942

#12 , 25 mei 2015 09:19

Ik kan geen online overschrijvingen doen van mijn Belgische bank (Belfius) naar een niet Europees land. Ik moet in persoon op het kantoor ervoor zijn!

Wat ik trouwens met mijn Thaise bank online perfect wel kan (transactie naar mijn Belgische)

Ik vraag me af wat dat met het Thais banksysteem te maken heeft?

LeenW
Berichten: 12826

#13 , 25 mei 2015 10:46

Een winkelier mag geen 500-eurobiljet weigeren als ze in verhouding staan tot het bedrag van de aankoop.

calendomatic
Berichten: 86

#14 , 25 mei 2015 15:17

Tussen particulieren zijn betalingen voor 3000 euro toegelaten.

Een betaling aan een handelaar kan cash via een storting in de bank van bpost....mits identificatie va ndegene die het geld stort

berenod
Berichten: 942

#15 , 25 mei 2015 16:57

Voor zover ik weet is juridisch forum geen samenkomst van dove mensen.

Roepen in het rood is echt niet nodig!

Terug naar “Bank & Beurs”