Onterechte registratie op zwarte lijst

Karolien1973
Topic Starter
Berichten: 2

Onterechte registratie op zwarte lijst

#1 , 06 mei 2015 14:08

Beste,

Wie heeft ervaring met het schrappen van een onterechte registratie bij de Nationale Bank? Hoe geraak ik hier zo snel mogelijk vanaf??

Ik had met mijn ex een lening; zijn ondertussen gescheiden, maar hij heeft een overeenkomst getekend dat hij de lening volledig zou afbetalen (verkoopsom is onder dwang en bedreiging aan hem gestort), maar dit is niet gebeurd.
Ondertussen zit hij in de schuldbemiddeling en kan hij dus geen nieuwe lening aangaan, met als gevolg dat de maatschappij mij niet wil schrappen bij de NBB. Zij zeggen me naar de schuldbemiddelaar te stappen, maar gezien die vraag geen voordeel oplevert voor mijn ex, wil deze daar geen vin voor verroeren...

Zelf sta ik volledig met m'n rug tegen de muur; zal volgend jaar een nieuwe auto moeten kopen, maar krijg dus nergens geen lening...

Kunnen jullie me advise geven??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 06 mei 2015 16:23

Maar de oorspronkelijke lening hadden jullie gezamenlijk afgesloten en er stond waarschijnlijk in bepaald dat jullie solidair aansprakelijk zijn voor de terugbetaling?

Daarna heb je met je ex een akkoord gesloten waarbij hij zich ertoe verbindt alles terug te betalen. Klopt het voorgaande?

Antwoord is dat de oorspronkelijke schuldeiser niets te maken heeft met wat jullie onderling afgesproken hebben, dat is zijn probleem niet. Indien er niet betaald wordt gaat die trachten in te vorderen...ook bij jou. En bij niet betaling kom je dan op die 'zwarte lijst' maar niet onterecht. Je hebt potentieel natuurlijk wel een vordering tegen je ex. Maar daarvoor dien JIJ contact (tijdig) op te nemen met de bemiddelaar en je bekend maken als schuldeiser (met de overeenkomst die de ex had getekend).

Zoek dit zo snel mogelijk uit en begin eraan te werken zou ik zeggen. En reken toch maar niet te veel op die autolening. Auto's zijn trouwens overrated, ik doe alles met de fiets en het openbaar vervoer (weliswaar omwille van andere redenen dan op de lijst van de NBB staan).
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Franciscus
Berichten: 38600

#3 , 06 mei 2015 18:13

En de bevoegde rechtbank is de arbeidsrechtbank .... als toevoeging.
Daar kan u ook terecht om u als schuldeiser te laten registreren.

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”