Bankrekening reeds 7 jaar geblokkeerd

A3ana
Topic Starter
Berichten: 3

Bankrekening reeds 7 jaar geblokkeerd

#1 , 04 mei 2015 15:06

Ik zal het proberen kort te houden: Ik woonde gedurende +/- 2 jaar samen en is mijn ex gestorven. We hadden samen een zicht- en spaarrekening bij KBC. Deze rekening had ik oorspronkelijk geopend toen ik als jobstudent aan de slag ging op mijn 17de. Ik ben op mijn 21ste met hem gaan samenwonen en toen is hij, stom van mij, medetitularis geworden van deze rekening. Ondertussen hadden we bij KBC ook een PintoVisa kaart aangevraagd met 2500 euro. Deze kaart was helemaal leeg toen hij stief maar ik had hiervoor een overlijdensverzekering. Zij hebben deze uitbetaald, 2500 euro, op de geblokkeerde rekening. Ik kon er dus tot vandaag niet aan en heb die 2500 zelf kunnen ophoesten. We hadden samen ook nog een andere persoonlijke lening van 20 000 euro en die heb ook alleen kunnen afbetalen, met mijn huidige partner. Elke keer als ik contact opnam met de bank kreeg ik als antwoord dat ZIJN erfgenamen recht hebben op MIJN GELD. Ik geraak hier heel gefrustreerd van, want zijn erfgenamen ken ik niet, zijn familie heb ik nooit gezien, ben er nota bene 6 jaar mee samen geweest. Maar ik heb wel 20 000 euro met intresten + 2500 euro met intresten alleen kunnen betalen. Toen waren er ook geen erfgenamen die zijn deel van de schulden aflosten. Na 7 jaar ben ik het moe om advocaten en dergelijke af te lopen. Dankzij deze hele miserie ben ik op bijna op de zwarte lijst geeindigd en wil dit niet. Ik wil enkel het geld waar ik recht op heb. Ik heb er ook voor moeten boeten. We woonden niet wettelijk samen, we waren niet getrouwd. Hij heeft zelfmoord gepleegd en mij met schulden achtergelaten. Zijn familie heeft nooit naar ons omgekeken en heeft me achteraf ook nooit financieel geholpen. Ik vind dat echt erg als zij met mijn geld gaan lopen. Kan echt niemand mij helpen??? :? :cry: :cry:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 04 mei 2015 15:12

U bent inderdaad geen erfgenaam.
Voor de rest hangt het er af waarvoor u borg hebt gestaan of hoofdelijk en onverdeeld aansprakelijk voor was.
U vermeldt advocaten waarop u beroep hebt gedaan. Wat zeggen die? Zij kennen het dossier, wij niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

A3ana
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 04 mei 2015 15:22

Ben zo dom geweest om overal ook mijn handtekening te plaatsen, was toen ook maar 21 jaar oud. Jong en dom zeggen ze dan en inderdaad. Nu, uit je fouten leer je wel maar ze zijn er wel en als er dan nog geld meespeelt doet het toch wel pijn. Het enige dat ik zou willen is dat ik nu eindelijk mijn centen terugkrijg. Ik heb ze uiteindelijk toch ook betaald? Het is toch niet eerlijk dat andere mensen die ik niet ken met mijn geld gaan lopen, terwijl ik hiervoor heb moeten zwoegen. In het totaal kwam ik uit op meer dan 30 000 euro en dat heb ik betaald gehad op 6 jaar tijd, zonder schuldbemiddeling.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 04 mei 2015 15:26

Het deel van de schulden die u hebt betaald voor uw ex partner na zijn overlijden kunt u in principe terugvorderen van zijn erfgenamen, tenzij die de erfenis hebben geweigerd.
Mijn buikgevoel vertelt me dat dit helaas het geval is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

A3ana
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 04 mei 2015 15:39

M.a.w. kan ik niks meer doen? Het geld dat geblokkeerd is, zal geblokkeerd blijven en als er eventuele erfgenamen het geld opeisen, zullen ze het ook krijgen en ik dus niet? En dat terwijl ik heb moeten zwoegen om alles af te betalen? Begrijp niet dat het zo moeilijk is om een gevat antwoord te krijgen op mijn vragen. Van de bank krijg ik geen antwoord, de advocaten die aangeproken heb vonden het een te complexe zaak om als pro deo voor mij op te komen. Begrijp het echt niet, vind het jammer hoe het hier in mekaar zit.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 04 mei 2015 18:25

Heb jij al geprobeerd om een attest of akte van erfopvolging vast te krijgen? Ik durf veronderstellen dat de bank daar al naar gevraagd heeft. Zolang jij niet weet wie zijn erfgenamen zijn en wat die wensen te bekomen, zal ook jij je deel niet vast krijgen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 06 mei 2015 11:11

“Art.577-2.§ 1. Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen, wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort, geregeld als volgt. § 2. De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn....”(Burgerlijk Wetboek).

‘toen is hij...medetitularis geworden van deze rekening‘

Tenzij bewijs van het tegendeel wordt de helft van het saldo van die rekening geacht uw eigendom te zijn en de andere helft behoort aan de erfgenamen van uw mede-titularis.

“Art.1240bis. § 1. Behoudens andersluidende wettelijke bepalingen, geeft een schuldenaar(=KBC) te goeder trouw bevrijdend tegoeden van een overledene vrij, indien dit gebeurt aan of op instructie van de personen aangewezen in een attest van erfopvolging opgesteld door de ontvanger van het successiekantoor bevoegd voor de inlevering van de aangifte van nalatenschap van de overledene, of in een attest of in een akte van erfopvolging opgemaakt door een notaris. Het attest of de akte van erfopvolging wordt op verzoek van een belanghebbende afgeleverd met het oog op de in het eerste lid bedoelde vrijgave van tegoeden. De Koning kan een door hem aangewezen dienst belasten met de taak die is opgedragen aan de ontvanger der successierechten bedoeld in het eerste lid en in paragraaf 3 en die laatste ervan ontslaan...§ 3. De belanghebbende heeft de vrije keuze om zich te wenden tot de in paragraaf 1, eerste lid, bedoelde ontvanger of de notaris...§ 4. Zowel de akte als het attest van erfopvolging vermelden op duidelijke wijze wie de erfgerechtigden zijn die aanspraak kunnen maken op de tegoeden van de overledene, met vermelding van volgende identificatiegegevens : naam, voornamen, plaats en datum van geboorte, adres en eventueel de datum van overlijden...”(Burgerlijk Wetboek).

Het afleveren van een attest van erfopvolging blijft ook na 1 januari 2015 een federale bevoegdheid. De Vlaamse Belastingdienst kan deze attesten niet afleveren. Om een attest van erfopvolging te bekomen, neemt u best contact op met het plaatselijke registratiekantoor van FOD Financiën.
U vindt de bevoegde kantoren via:
· "http://financien.belgium.be/nl/kantoren" of "http://myminfin.be/"
· het Contactcenter van de FOD Financiën: 0257 257 57”

‘We hadden samen ook nog een andere persoonlijke lening van 20 000 euro en die heb ook alleen kunnen afbetalen, met mijn huidige partner’
Op analoge wijze is de nalatenschap van uw partner u daarvan de helft verschuldigd. Maan hen aangetekend aan u die schuld te betalen,zodra u in bezit bent van het attest van erfopvolging.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Bank & Beurs”